2008-04-12, 22:27
Medlem
Stoned87s avatar
Tänkte bara fråga, börjar snart på ett nytt jobb och har några frågor, jag vet att jag kommer någon gång att få lämna drogtest hos Previa, testar dom med sticka eller skickar dom vidare det på analys?

Brukar endast hasch lite då och då, och aldrig på arbetet eller mitt i veckan, håller mig till helgerna, är det bara jag som tycker det är fel att man ska råka ut för en massa problem för saker man gör på helger och inte under arbetstid, liksom det går inte förklara för ens arbetsgivare om man lämnar ett positivt drogtest att man har rökat på helgen och inte på jobbet, för det visar ju positivt i vilket fall som helst. Man kan ju inte precis kräva att dom tar blodprov på en istället väl?
Citera
2008-04-12, 22:33
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoned87
Tänkte bara fråga, börjar snart på ett nytt jobb och har några frågor, jag vet att jag kommer någon gång att få lämna drogtest hos Previa, testar dom med sticka eller skickar dom vidare det på analys?

Brukar endast hasch lite då och då, och aldrig på arbetet eller mitt i veckan, håller mig till helgerna, är det bara jag som tycker det är fel att man ska råka ut för en massa problem för saker man gör på helger och inte under arbetstid, liksom det går inte förklara för ens arbetsgivare om man lämnar ett positivt drogtest att man har rökat på helgen och inte på jobbet, för det visar ju positivt i vilket fall som helst. Man kan ju inte precis kräva att dom tar blodprov på en istället väl?

Jag har nekat till drogprov på ett arbete jag hade för ett par år sedan, och det blev ett himla liv som slutade att jag fikck sparken till sist dom de trodde att jag försökte dölja ett missbruk! Jag opstade en liknade fråga i jurudik felen av forumet som kan vara intressant för dig gällande om de har rätt att drog testa dig och se ditt brottsregister och utdrag ifrån försäkringskassan för att se om du varit långtidssjukriven osv!

SKa leta upp länken:http://www.flashback.org/showthread.php?t=652574

Det kan vara något intressant där för dig!

Sen fick jag frågan var jag gjorde på min fritid under arbetsintervju och jag hade precis börjat tröttna på hans frågor om mig så jag sa rakt ut att min fritid är min fritd och det är inget en arbetsgivare ska bry sig om! Jag fick inte jobbet!
Senast redigerad av fentsson 2008-04-12 kl. 22:37.
Citera
2008-04-12, 22:40
Medlem
Stoned87s avatar
Okej tack så mycket ska läsa igenom den, ja jag har tur, än så länge har dom inte kollat upp mitt brottsregister men det är riktigt sjukt att man inte får göra vad man vill på sin egen fritid, man förstår ju till 100% att det är oacceptabellt att ta droger under arbetstid det hade jag aldrig fått för mig att göra, men när man är ledig ska man fan kunna röka en holk eller två utan nån ska bry sig, tycker man ju iaf.

Men sen när andra kollegor kommer på måndags morgon bakfulla så dom knappt kan göra jobbet dom skall, det verkar helt okej. Sjukt samhälle!
Citera
2008-04-12, 22:44
Medlem
Stoned87s avatar
fentsson du vet inte hur dom går tillväga på Previa med drogtester? Andvänder dom stickor eller skickar dom det på analys? Själv tror jag analys, men vill veta, för har kommit undan ett par ggr när jag gjort drogtester med "sticka" dom är rätt lätta att manipulera
Citera
2008-04-12, 23:05
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Okej tack så mycket ska läsa igenom den, ja jag har tur, än så länge har dom inte kollat upp mitt brottsregister men det är riktigt sjukt att man inte får göra vad man vill på sin egen fritid, man förstår ju till 100% att det är oacceptabellt att ta droger under arbetstid det hade jag aldrig fått för mig att göra, men när man är ledig ska man fan kunna röka en holk eller två utan nån ska bry sig, tycker man ju iaf.

Men sen när andra kollegor kommer på måndags morgon bakfulla så dom knappt kan göra jobbet dom skall, det verkar helt okej. Sjukt samhälle!

Jag håller med, det är lite lustigt ibland, men alkohol är ju accepterat och "röka" är ju inte det. Sen har väl de flesta chefer och annat fint folk nog rökt både en och två holkar i sin ungdom!

Det är en stor inverstering för ett företag att anställa en ny medarbetare så de fösöker nog med alla metoder att hitta han eller hon som har de bästa
chans att klara av sitt arbete och ha så lite sjukdagar som möjligt! Sen om han eller hon är steril så är det nog ett stort plus för då slipper de allt som har med mammaledighet och vård av sjukt barn att göra. Det kanske skulle passa på ett cv att man är oförmögen att skaffa barn på grund av en det ena eller andra.

Själv så har jag haft tur och inte fått frågan om hur jag mår psykiskt utan de får de först reda på när jag får ett "skov" av min depresion och är borta ett par månader! Vilka reaktioner man har fått på det! Det är ju en stor förlust om jag är hemma 4 månader huxflux! Så vill de ha ett utdrag ifrån försälringskassan så är jag körd! Sen i den perioder jag varit arbetslös på grund av mina pyskiska hälsa och blivit hänvisat ett jobb i kiruna så är det lätta att lägga upp ett par papper på hur jag mår och sedan hör man aldrig ifrån dem igen. Annars så tar jag alla jobb jag kan för jag vill ju jobba, men är inte berädd att flyta för att få ett jobb då jag är 30 år gammal och vid mina skov av psykiska problem får väldigt stor hjlpa av min familj! Som jag vill ha nära mig som någon sorts tryghet och att det finns folk som känner en väl och enkelt kan läsa på mig hur jag mår och som kan skjutsa mig till psyket efter jag varit frånvarande ett par dagar och liggat och kurat i något hörn av min lägenhet i en veckans tid!

Nu blev det plötsligt lite mycket om mig själv!

Mvh

Jag skulle tro att ett stort företag skickar iväg urinet till ett labb för en ordentlig genmgång! Tyvärr
Citera
2008-04-12, 23:36
Medlem
WokaWokis avatar
härlig tråd detta har ju klurat lite på det där med,
men man får ju faktiskt se det från deras perspektiv med,
dom kan ju omöjligen veta om du har knarkat på en helg eller under en vardag på arbetstid, men visst jag håller med att ens fritid och privatliv kan man alltid hålla för sig själv, men de vet inget bättre.
Citera
2011-03-28, 20:26
Medlem
Undrar en sak om previa. Jag har fått nytt jobb och de drogtestar alla innan de får skriva på en anställningsavtal. Rökte för 5 dagar sen 3 dagar i rad. en spliff om kvällen. ska dit om cirka 7-9dagar så tror jag är torsk om de skickar in de på analys... Men vet ni om de övervakar när man kissar eller skulle ja kunna ta en annans kiss med mig?
Citera
2011-03-29, 10:00
Medlem
Synas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollorni
Undrar en sak om previa. Jag har fått nytt jobb och de drogtestar alla innan de får skriva på en anställningsavtal. Rökte för 5 dagar sen 3 dagar i rad. en spliff om kvällen. ska dit om cirka 7-9dagar så tror jag är torsk om de skickar in de på analys... Men vet ni om de övervakar när man kissar eller skulle ja kunna ta en annans kiss med mig?

På min roomates jobb kör dom slumpvisa drogtester hos företagshälsan/previa och ett sådant var han utsatt för. Det var samma procedur som på sjukhus/socialen med en sköterska som övervakade urineringen. Drick mängder av vatten och hoppas på det bästa bara.
Citera
2012-05-02, 16:59
Medlem
heeestens avatar
Citat:
Ska också på drogtest hos Previa, hittar inget svar om de kör med sticka eller skickar till analys?

Rökte 0,5 bra grönt från holland utdelat på två kvällar för 18 respektive 19 dagar sedan. Förra veckan och en gång i förrgår "test" rökte jag även trim från blad och några popcorn buds från en planta som varit i blom i 5-6 veckor. Blev inte så överdrivet bäng men lite grann så det lär ju varit en del THC med i bilden där.

Igår fick jag reda på att jag ska testas hos Previa i slutet på nästa vecka eller veckan efter det, alltså om 8-16 dagar ungefär.

Tänkte köra på det enda jag kan göra, träna mycket, äta lite fett, dricka mycket osv. Sen nån dag innan sluta träna, fortsätta dricka mycket, börja med kreatin och käka b-vitamin. Jag tränar i normala fall 4-5 dagar på gym i veckan och har gjort det i något år så ämnesomsättningen lär ju inte vara allt för dålig.

Vad jag förstått så är stickprover mycket lättare att komma runt genom hydrering. Får köra på det och hoppas på det bästa.

Som sagt, vad för tester använder Previa? Sticka eller skickar de allt på analys?
Citera
2012-05-02, 19:29
Medlem
Previa tar endast urinprov. Testar temp på urinet och fyller tre provrör
som emballeras,allt i din närvaro. Du får sen skriva under att allt gått
rätt till och du blir kontaktad av Previa om du blivit underkänd.
Tar 3-4 dagar...
Citera
2012-05-02, 20:20
Medlem
heeestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
som emballeras,allt i din närvaro. Du får sen skriva under att allt gått
Tar 3-4 dagar...
Tack !

Åh nej? Det betyder att det skickas på analys? Eller? 15 ng/ml istället för 50 ng/ml. ?!?
Citera
2012-05-03, 23:15
Medlem
heeestens avatar
Nu har jag läst på lite mera.

Någon som vet vilken metod de använder? EMIT eller GC/MS?

GC/MS ska tydligen vara mycket dyrare och används oftast för att bekräfta ett annat test.

Det jag också har hört är att om man vet att de använder GC/MS så är det ingen idé att försöka "fuska" alltså hydrering osv. Därför skulle jag verkligen vilja veta eftersom jag ska ta detta test inför ett nytt jobb, är det EMIT så kan det nog gå men är det GC/MS så säger jag att jag inte är intresserad längre då det ändå kommer bli positivt och vill inte få några problem helst, i onödan.

Hakan66 du skrev att de fyller tre provrör. Någon som vet om man brukar göra det ifall man ska göra ett GC/MS eller EMIT test?
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
som emballeras
,allt i din närvaro. Du får sen skriva under att allt gått
Tar 3-4 dagar...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in