2008-04-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Kina är ett mycket dåligt exempel. De kinesiska kommunisterna gjorde allt för att utrota den otroligt rika kinesiska kulturen som existerade, och försöker nu att göra likadant med tibetanerna. Dessutom är kulturnationalism ett pseudobegrepp eftersom kultur inte kan existera utan rasen som skapat den.

Visst går det att domesticera andra i en ny kultur, men sådana personer är nog till viss del psyksjuka och svaga, självhatande, personer.
Kultur domseticerade är väl inte mer självhatande än andra mer öppensinta kanske därimot.
Citera
2008-04-13, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Kultur domseticerade är väl inte mer självhatande än andra mer öppensinta kanske därimot.

Det finns inget inneboende egentligt värde i att vara "öppensinnad". Vad det däremot finns ett värde i är att garantera att samhället är ett samhälle där andra människor mår bra. Ett sådant samhälle kräver att människorna som verkar i det delar en gemensam kultur och består av EN etnicitet. Kulturen tjänar rasen.
Citera
2008-04-13, 13:18
Medlem
Citat:
Det finns inget inneboende egentligt värde i att vara "öppensinnad". Vad det däremot finns ett värde i är att garantera att samhället är ett samhälle där andra människor mår bra. Ett sådant samhälle kräver att människorna som verkar i det delar en gemensam kultur och består av EN etnicitet. Kulturen tjänar rasen.
Kultur förändras så gör den rasliga uppsätningen på männsikor det har alltid varit så och kommer så att förbli.
Citera
2008-04-13, 13:20
Bannlyst
Citat:
Kultur förändras så gör den rasliga uppsätningen på männsikor det har alltid varit så och kommer så att förbli.

Ja, kultur förändras efter rasens behov. Och rasen förändras utifrån dess förutsättningar. Européerna har stora förutsättningar, som raseras när de måste ta hänsyn till andra etniciteter.

Det kommer inte att förbli så. Det går att förändra, och det ligger i människans natur att bevara sitt folk.
Citera
2008-04-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ja, kultur förändras efter rasens behov. Och rasen förändras utifrån dess förutsättningar. Européerna har stora förutsättningar, som raseras när de måste ta hänsyn till andra etniciteter.

Det kommer inte att förbli så. Det går att förändra, och det ligger i människans natur att bevara sitt folk.
Vi lever inte längre i ett primitivt stamsamhälle med släkskap basserat på blodsband att bevara sitt folk handlar främst om landet och dess grundvärden.
Citera
2008-04-13, 13:27
Bannlyst
Citat:
Vi lever inte längre i ett primitivt stamsamhälle med släkskap basserat på blodsband att bevara sitt folk handlar främst om landet och dess grundvärden.

Har du några riktiga argument att komma med? Att konstatera att "såhär är det", leder ingenvart. Tvärtom så fördummar det bara diskussionen.

Jag tycker faktiskt att man bör sikta efter ett mer primitivt samhälle, gärna ett klansamhälle. Fördelarna med det är att invånarna blir tryggare och således gladare. Deras möjligheter att ägna sig åt "moderna uttrycksformer" förminskas radikalt, men det hade nog varit bra, då människan är i sin natur begränsad, och det finns inget värde i att "bryta barriärer". Människan är ett psykologiskt och socialt djur, och det går aldrig att förändra. Mitt idealsamhälle är någon sorts bondekommunitet i likhet med amishfolket, som bevarar sin unika särart utan att orsaka skada på andra.
Citera
2008-04-13, 13:38
Bannlyst
Citat:
Kina är ett mycket dåligt exempel. De kinesiska kommunisterna gjorde allt för att utrota den otroligt rika kinesiska kulturen som existerade, och försöker nu att göra likadant med tibetanerna. Dessutom är kulturnationalism ett pseudobegrepp eftersom kultur inte kan existera utan rasen som skapat den.

Visst går det att domesticera andra i en ny kultur, men sådana personer är nog till viss del psyksjuka och svaga, självhatande, personer.

Sant! Under kulturrevulutionen så ville ju MAO förstöra den kinseiska kulturen. Bland annat genom att konfiskera miljontals böcker, filmer och andra kulturella ting.
Citera
2008-04-13, 14:49
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Haddock
Klok trådstart, EliasAlucard, du har helt rätt i att kulturen är rasens skapelse. Det är ju självklart. Vad kom först: kulturen eller rasen?
Så är det. Och man måste ju prioritera saker och ting i kronologisk ordning. Därför är ras-nationalism mer logiskt.
Citat:
En god poäng. Självklart fick den kinesiska kulturen ta mycket stryk på grund av den vidriga och intoleranta kommunismen. Men det är ju ändå till stor del den kinesiska kulturen (vad som nu är kvar av den) som håller “Kina” igång. På så sätt är det kultur-nationalism i det landet. Se även:

Cultural Nationalism in Contemporary China: The Search for National Identity, ISBN 0415322642

http://books.google.com/books?id=c2iCRu78040C&printsec=frontcover&dq=isbn: 0415322642&source=gbs_summary_r&cad=0

Det är ju knappast någon slags ras-nationalism som håller ihop Kina. Förvisso har kineserna en djup etnocentrism som Kevin MacDonald har dokumenterat i Diaspora peoples* men Kina har ju en massa olika asiatiska etniska grupper, som är knappast homogena när det kommer till religion, kultur, språk och etnicitet.
Citat:
Jag håller inte med. Det kan lika gärna vara fullt psykiskt friska personer som är både intelligenta och fascinerade av andra kulturer, och öppensinnade för förändring, samt är väldigt adaptiva. Tycker att det där är en förutfattad mening.

* http://www.kevinmacdonald.net/DiasporaPeoples+Ref.pdf
Citera
2008-04-13, 18:38
Medlem
Citat:
Deras möjligheter att ägna sig åt "moderna uttrycksformer" förminskas radikalt, men det hade nog varit bra, då människan är i sin natur begränsad, och det finns inget värde i att "bryta barriärer".

Om det inte finns något värde i att bryta barriärer, vad är då värdefullt? Skall vi bara sitta i våra hyddor och föröka oss? I alla fall jag finner tanken ytterst deprimerande.
Citera
2008-04-13, 20:23
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Finns det någon god anledning till att du har valt att ignorera rasfrågan trots att du har en viss grundläggande förståelse för den?

Ovanligt att bli frågad varför man inte tycker att ras är så viktigt.
Jag har nog aldrig riktigt förstått varför många nationalister anser att ras är så viktigt. För mig är det uppenbart att det finns stora variationer på det genetiska underlag inom varje given "ras" och att ett samhälles fortlevnad är mer beroende av att lämpliga individer fortplantar sig än medlemmar av en viss ras.

Anledningen till att jag "igonerarat" rasfrågan är väl kanske annars att jag inte ansett den lika angelägen som vissa andra frågor inom politiken helt enkelt.

Citat:
Man måste inte nödvändigtvis vara kulturnationalist för att man vill bevara ens kultur (så gott det går d.v.s.), utan man kan ju även vara ras-nationalist och uppskatta kulturen.

Givetvis, kulturen är ju ett resultat av ett folks strävan.

Citat:
Med tanke på att du inser detta, varför inte övergå till rasnationalism då det inte är någon mening i att försöka bevara kulturen eftersom den är mycket svårare att bevara än rasen? Kulturen är ju dessutom, alltsomoftast, beroende av rasen för att upprätthållas (olika raser utvecklar olika kulturer). Så även om en viss ras anammar en viss kultur så kommer den ju ändå att vidareutveckla den med sin egen rasliga prägel.

Jag är oroad för allt för stora demografiska förändringar, som de som sker i Sverige, av delvis den anledningen. Om det inte längre är etniska svenskar som är majoritet i landet så får vi onekligen problem. Så av praktiska skäl är hög invandring, lågt barnafödande bland etniska svenskar och kanske även rasblandning problematiskt. Däremot ser jag inga principiella skäl för rasnationalism, även om jag kan se de pragmatiska.

För övrigt en av de bästa trådstarterna i den här forumdelen på ett bra tag.
Citera
2008-04-13, 20:48
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Ovanligt att bli frågad varför man inte tycker att ras är så viktigt.
Citat:
Jag har nog aldrig riktigt förstått varför många nationalister anser att ras är så viktigt.
Som jag ser det, så är det viktigt att preservera de olika variationerna vi har av den mänskliga arten, som gör det till en viktig fråga.
Citat:
För mig är det uppenbart att det finns stora variationer på det genetiska underlag inom varje given "ras" och att ett samhälles fortlevnad är mer beroende av att lämpliga individer fortplantar sig än medlemmar av en viss ras.
Självklart. Men man ska inte förringa värdet i de olika rasliga variationerna heller. Det är en naturlig utveckling som har skett under en väldigt lång tid, och att slänga bort det genom rasblandning i stora skalor, vore att inte respektera naturens gång.

Personligen bryr jag mig inte nämnvärt om rasblandning i små mängder; det är inte värt besväret. Men som det ser ut i dagsläget så har vi människor (inte minst judar som har varit drivande i detta) skapat en situation där vi riskerar rasblandning på en enorm skala. Jag ser inte hur detta kan sluta i något bra, annat än genetisk kaos och oreda.
Citat:
Anledningen till att jag "igonerarat" rasfrågan är väl kanske annars att jag inte ansett den lika angelägen som vissa andra frågor inom politiken helt enkelt.
Vilka andra politiska frågor anser du vara viktigare?
Citat:
Givetvis, kulturen är ju ett resultat av ett folks strävan.
Ja. Följdfråga: vad är kulturen värd utan rasen som skapat kulturen?
Citat:
Jag är oroad för allt för stora demografiska förändringar, som de som sker i Sverige, av delvis den anledningen.
Du ser; rasfrågan är inte helt obetydlig, och visst finns det en gnutta rasmedvetenhet hos dig också
Citat:
Om det inte längre är etniska svenskar som är majoritet i landet så får vi onekligen problem. Så av praktiska skäl är hög invandring, lågt barnafödande bland etniska svenskar och kanske även rasblandning problematiskt. Däremot ser jag inga principiella skäl för rasnationalism, även om jag kan se de pragmatiska.
Okej, intressant formulering.
Citat:
För övrigt en av de bästa trådstarterna i den här forumdelen på ett bra tag.
Tackar. Trevligt att tråden uppskattas Måste dock ge lite kredit åt Herr Haddock och andra nationalister här på forumet som har fått mig in på dessa tankegångar att starta denna tråd.
Citera
2008-04-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Haddock
Klok trådstart, EliasAlucard, du har helt rätt i att kulturen är rasens skapelse. Det är ju självklart. Vad kom först: kulturen eller rasen?

Detta är en självklarhet och en frågeställning som jag ofta konfronterat verklighetsförnekare med. Kulturer är till stor del en manifestation av folkets genetiska egenskaper i kombination med diverse miljöfaktorer tror jag. Att tro att man helt kan frikoppla kulturen från biologin är löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in