2008-04-12, 21:46
Medlem
För ett par dagar sen köpte jag ett 8800 gt från asus på webhallen, men var inte riktigt nöjd med prestandan + att det gjorde så att jag fick bluescreen och annat skit. Har tänkt och byta det men vad ska jag byta det emot?

Priset var på 1900 kr.

Så nu undrar jag, ska jag byta till ett likadant och se om det löser problemet eller ska jag ta ett annat kort?

Uppskattar svar snarast =)

Ps: Kortet strulade i CoH och UT2004 och red orchestra, och så fick jag blue screen i dota och vanliga WC3.

Specs:

AMD x64 dual core 5000+

2GB kingstone ram

Windows xp home edition
Citera
2008-04-12, 22:17
Medlem
Kör ett memtest först http://www.memtest.org/download/2.01/memtest86+-2.01.iso.zip
Citera
2008-04-13, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwasiman
För ett par dagar sen köpte jag ett 8800 gt från asus på webhallen, men var inte riktigt nöjd med prestandan + att det gjorde så att jag fick bluescreen och annat skit. Har tänkt och byta det men vad ska jag byta det emot?

Priset var på 1900 kr.

Så nu undrar jag, ska jag byta till ett likadant och se om det löser problemet eller ska jag ta ett annat kort?

Ps: Kortet strulade i CoH och UT2004 och red orchestra, och så fick jag blue screen i dota och vanliga WC3.

Specs:

AMD x64 dual core 5000+

2GB kingstone ram

Windows xp home edition

Jag har samma kort som dig och jag får bluescreen tit som tät i windows Vista premium, har felsökt som ett jävla svin men kan inte hitta felet.
Jag har bytt ut exakt allt i min dator förutom grafikkortet.

Varför blir det så här? Kanske blir för varm, ingen aning då jag inte kan se vilken temp det ligger på.
Citera
2008-04-13, 04:41
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwasiman

Priset var på 1900 kr.

Specs:

AMD x64 dual core 5000+

2GB kingstone ram

Windows xp home edition

Förutsätter att du har installerat de senaste drivrutinerna? Inte de som följde med på skiva med kortet alltså...
Citera
2008-04-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Förutsätter att du har installerat de senaste drivrutinerna? Inte de som följde med på skiva med kortet alltså...

Har också detta problem och jag köpte mitt från webhallen, jag kör med dom absolut senaste drivarna, har till och med testat att köra med nvidias beta drivare.
Man får bluescreen

Jag ska ringa webhallen imorgon och retunera mitt kort.

Mitt kort fungerade ca 2 månader innan det började krongla, innan det kronglade så var jag supernöjd med kortet.
Citera
2008-04-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softar
Har också detta problem och jag köpte mitt från webhallen, jag kör med dom absolut senaste drivarna, har till och med testat att köra med nvidias beta drivare.
Man får bluescreen

Jag ska ringa webhallen imorgon och retunera mitt kort.

Mitt kort fungerade ca 2 månader innan det började krongla, innan det kronglade så var jag supernöjd med kortet.

Har du överklockat?
Citera
2008-04-13, 12:07
Medlem
Hejsan1s avatar
Låter som om ni överklockat och kortet gått för varmt vid nåt tillfälle..
Tänkte passa på att fråga nu när vi ändå är inne på det, är det bäst att köra med drivers från utvecklaren av kortet (tex LeadTek eller MSI etc etc) eller ska man köra de officiella nVidia driversarna (som passar kortet oberoende av utvecklare)?
Citera
2008-04-13, 12:15
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Låter som om ni överklockat och kortet gått för varmt vid nåt tillfälle..
Tänkte passa på att fråga nu när vi ändå är inne på det, är det bäst att köra med drivers från utvecklaren av kortet (tex LeadTek eller MSI etc etc) eller ska man köra de officiella nVidia driversarna (som passar kortet oberoende av utvecklare)?
Tenderar att vara onödig programvara som alltid medföljer från skivorna. Och de brukar vara ganska så gamla i sammanhanget. Ta alltid från nvidia/atis hemsida istället. Minst problem och oftast bäst prestanda.
Citera
2008-04-13, 12:17
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Tenderar att vara onödig programvara som alltid medföljer från skivorna. Och de brukar vara ganska så gamla i sammanhanget. Ta alltid från nvidia/atis hemsida istället. Minst problem och oftast bäst prestanda.

Ok låter vettigt, jag brukar göra så.
Men man ska alltså ta från nVidias sida istället för märket på kortet (tys ASUS egna nya drivers om man har ett sånt kort)? Har också fått för mig att tillverkarnas egna drivrutiner funkar ganska dåligt oftast.
Citera
2008-04-13, 12:24
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Ok låter vettigt, jag brukar göra så.
Men man ska alltså ta från nVidias sida istället för märket på kortet (tys ASUS egna nya drivers om man har ett sånt kort)? Har också fått för mig att tillverkarnas egna drivrutiner funkar ganska dåligt oftast.
Ja, oftast så skeppas korten med de första bästa drivrutiner man fick tag på, alltså "beta" i princip till just det kortet. Dock bör man använda tillverkarens drivrutiner om man har ett speciellt kort, exempelvis något som utvecklats av Asus eller liknande. De gjorde något kort som hade tre kärnor innan, och drivrutiner som stödde det kortet kunde man letat länge efter på nvidias hemsida. Men är det som sagt ett någotlunda referenskort så tar man från nvidia eller atis hemsida.
Citera
2008-04-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Har du överklockat?

Nope det har jag inte.
Citera
2008-04-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softar
Nope det har jag inte.

Jag har nu installerat xp och har blåst lite på grafikkortet det verkar flyta på bra nu igen.

Vette fan vad felet ligger men nu verkar det iaf vara bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in