• 1
  • 2
2008-04-12, 21:13
Medlem
Har under en lång tid gillat sånna snabb-nudlar man köper billigt och undrar om man kan göra nått åt smak saken.

Tycker smaken verkar lite smaklös =P Om det är någon här som kan föreslå några kryddor för att piffa upp det hela så skulle det sitta fin-fint.
Skulle främst villja göra de starkare men andra förslag tas gärna emot =)
Citera
2008-04-12, 22:01
Medlem
MadamMims avatar
Något jag alltid kör med är lite tabasco eller sambal oelek och teriyakisås, jävligt gott.
Äter bara kycklingnudlar så jag vet inte hur det passar till andrabuljonger.
Citera
2008-04-12, 22:56
Medlem
Mr Jacks avatar
Om du köper nudlar med smakpåsar till tycker jag du ska köpa "Kryddstark" och sen addera lite curry och lite sambal eller chili. Blir skitgott!
Citera
2008-04-12, 22:56
Medlem
Koka tillsammans med valfri buljongtärning, brukar ge lite mer smak.
Citera
2008-04-12, 23:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elinpelin666
Koka tillsammans med valfri buljongtärning, brukar ge lite mer smak.
Det blir lite för salt för mig om man då också har i kryddpåsen, annars är det en toppen idé om man köper nudlar utan kryddpåse.

Jag brukar nästan ha som standard att ha i cayenn och timjan i mina nudlar.
Sen brukar jag skicka i lite grönsaker, skinka/salami, cream fraish och ost.
Citera
2008-04-13, 11:13
Medlem
Har tidigare provat kryddor från Timjan till Curry men alldrig lyckas få till en riktig god smak. Men ska prova alla tips och se hur det går.

Sedan undrar jag om det också går att göra nudlarna lite nyttigare? Alla vet ju hur onyttigt det är med snabb nudlar.

Tack för alla svar!!
Citera
2008-04-13, 11:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grape Juice
Har tidigare provat kryddor från Timjan till Curry men alldrig lyckas få till en riktig god smak. Men ska prova alla tips och se hur det går.

Sedan undrar jag om det också går att göra nudlarna lite nyttigare? Alla vet ju hur onyttigt det är med snabb nudlar.

Tack för alla svar!!
Enklast att få bra smak på nudlarna är att fixa en enkel tomatsås. Fräs i lite olja: körsbärstomater i halvor, färska och rivna basilikablad, vitlök i skivor och färsk röd chili i små ringar. Smaka av med salt och nymalen sv peppar, eventuellt lite strösocker för balansens skull.

När tomaterna har släppt vatten och börjar bli liksom skrumpna så tar du ut allt, mosar de lätt med en gaffel. Ta nu dina kokta nudlar och lägg dem i pannan tillsammans med tomatröran. Blanda ordentligt och stjälp därefter alltsammans på ett serveringsfat. Riv över lite parmesanost och servera.

Du skriver att det är onyttigt med snabbnudlar. Det är inte mer onyttigt än t ex vit spagetti, vitt ris eller vitt bröd. Det "onyttiga" i det här fallet handlar om ett högt GI (glykemiskt index) men onyttigt i ordets rätta bemärkelse är det inte (som t ex vissa kemikalier). Ett högt GI betyder inte per automatik att något är onyttigt. Det beror på hur och när man äter det.

~Paul~
Citera
2008-04-13, 12:12
Bannlyst
Om du nu kör med "plastnudlarna" som jag kallar dem, så har jag några tips:

*smula i en kycklingbuljongtärning när du kokar dem.

* har du inte en sån, prova mixa lite kryddor, t ex lökpulver, vitlökspulver, chili, spiskummin eller allra helst: curry

Det bästa är förstås att köpa riktiga äggnudlar, klicka i lite smör och soya-baserad sås.
Citera
2008-04-13, 12:38
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du skriver att det är onyttigt med snabbnudlar. Det är inte mer onyttigt än t ex vit spagetti, vitt ris eller vitt bröd. Det "onyttiga" i det här fallet handlar om ett högt GI (glykemiskt index) men onyttigt i ordets rätta bemärkelse är det inte (som t ex vissa kemikalier). Ett högt GI betyder inte per automatik att något är onyttigt. Det beror på hur och när man äter det.

~Paul~

Tycker nog att du har lite fel här. Men om man tycker om natriumglutamat och dessutom omotiverat stora fettmängder så ok.. Nudlar skall inte innehålla mer än några få gram fett per 100g. Om du frågar mig. Fettet kan man tillsätta själv. Tex i form av några droppar sesamolja. Då får man en nice asiatisk arom på köpet. Om man sen tillsätter lite thaisoja och en klick honung så blir det riktigt smarrigt.
Som någon klok sade innan - kör med äggnudlar.
Citera
2008-04-13, 13:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Som någon klok sade innan - kör med äggnudlar.
Det var precis det som jag antog att snabbnudlar, liksom andra typer av nudlar bestod av?

Av självklara orsaker så vet jag nämligen inte vilket nudelmärke TS syftar på men att per automatik förmoda att det handlar om skräp så fort man nämner ordet "snabb" måste ändå vara fel?

När det gäller natriumglutamat så har vi nästan diskuterat sönder det här ämnet. Faktum är att det inte har framkommit några komprehensiva fakta på att detta ämne skulle vara så farligt som det i vissa fall påstås.

Debatten liknar på många sätt en annan debatt, nämligen den om mättade fetter. I princip vet forskarna inte mer än du och jag. Då och då kommer det dock rapporter gällande det ena eller det andra som skall vara så himla farligt. I slutändan visar sig ofta att det handlar om tidningars strävan att sälja lösnummer.

~Paul~
Citera
2008-04-13, 14:38
Medlem
krypmetodens avatar
köp 2 packet, käka ett ta pulvret från båda
Citera
2008-04-13, 21:49
Medlem
Beror nog på vad för smak man vill åt men jag brukar köra med en kombination med:

vårlök
bra soja
sesamolja
vitlök
ingefära
xo-sås
sacha-sås (kinesisk bbq-sås)
chiliolja
Senast redigerad av chubs 2008-04-13 kl. 21:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in