• 1
  • 2
2008-04-12, 18:43
Medlem
Hej, jag har en Rieju Drac RR Sport Edition -03, en EU moppe alltså.

Den är trimmad med dragen plugg i mynningen av kröken och bortplockad katalysator i delningen av kröken.

Den går just nu i ca. 80 med ett härligt axx. Vill att den ska toppa 100 utan att det ska bli för dyrt. Vad finns det för saker man kan köpa/byta på moppen så att den uppfyller mitt krav? Vill helst att det inte ska bli för dyrt, så inget turbokit eller ny cylinder mm.

Tacksam för svar

Mvh Hampus
Citera
2008-04-12, 19:10
Medlem
Har du drevat den? 13 kugg fram tycker jag är lagom till min iaf. Antar att du bytt munstycke?
Citera
2008-04-12, 20:39
Medlem
Klyrres avatar
Ja hade en gammal Drac när de begav sej (-98), ja drog plugg, hade insugsplatta i alu som ja borrade, bytte munstycke å köpte ett 15-drev... Enligt moppemätaren toppade ja runt 105 men ärlig hastighet va troligen runt 80-85... Eftersom du inte e laglig kan du lika gärna köpa en gammal crossmotor, ja skulle kört nån gammal 125a me pipa avsedd för enduro för lite snällare effektkurva... De e inte gratis å trimma!
Citera
2008-04-12, 20:49
Medlem
Miicke^s avatar
ska du upp i 100 ärliga km/h så måste du tyvärr köpa större cylinder & förgasare.

Alternativt att du lämnar in din orginalcylinder för portning och köper ett effektavgassystem.
Avstå från turbokit rören då det finns bättre till am6 motorn. Tex gianelli
Citera
2008-04-12, 20:49
Medlem
R.Rs avatar
Blir nog svårt att få upp den i 100 utan att lägga den summa pengar som krävs för ett turbokit eller ny cylinder. I ditt läge hade jag nöjt mig med att den toppade 80 vilket ändå är bra.
Citera
2008-04-12, 21:38
Medlem
Krafses avatar
Jag är inget proffs på Drac så jag kan ha fel angående vad du ska börja med, men jag tror det bästa är att skaffa en billig 70cc cylinder (gjutjärn håller väl nåt år eller så) om du inte tänker fortsätta trimma mer seriöst..
Ingen mening att ha en värstingcylinder tillsammans med original avgassystem eller annat.
Citera
2008-04-12, 23:55
Medlem
Avva66s avatar
Luftmotståndet ökar med kvadraten, så vill du öka farten från 80 till 100 km/h
så krävs det 80% mer effekt. Detta förutsatt att motorn är optimalt växlad redan nu.
Citera
2008-04-13, 01:05
Medlem
Nej, munstycke har jag inte bytt än.

Och min drevning är 11 i fram och 48 i bak. När jag växlar till sista växeln så ligger jag typ i 65 och jag är rädd för att motorn ska paja när jag kör i 80.. Den varvar så mkt då.

Men jag funderar på nytt munstycke, reedventiler, borra i luftburken så den får mer luft och kanske drevning.

Någonting som jag oxå hatar är att den är slö på låga vartal och kommer som ett skott på höga. Går det ändra med drevning ?

Mvh Hampus
Citera
2008-04-13, 01:14
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFreak_
Någonting som jag oxå hatar är att den är slö på låga vartal och kommer som ett skott på höga. Går det ändra med drevning ?
Nej, det får du byta cylinder för, kan också plana toppen så får du lite mer kraft på låga varv men teoretiskt sett kan du tappa toppvarv på det.
Citera
2008-04-13, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Nej, det får du byta cylinder för, kan också plana toppen så får du lite mer kraft på låga varv men teoretiskt sett kan du tappa toppvarv på det.

Okej, men vad exakt hjälper membran med ?

Mitt mål är att trimma den så mkt som möjligt med sådant som inte kan ses av snuten. Tex dragen plugg och katalysator, munstycke mm. Och sen köpa en blackbox. =)
Citera
2008-04-13, 01:45
Medlem
tjaboooos avatar
Större reed-ventil tillåter ett större luftflöde in i motorn vilket ger mer toppvarv då motorn andas bättre.

Ps, du kan glömma den där blackboxen, märks lätt å ledigt att motorn är trimmad ändå och fler poliser än du tror märker skillnaden.
Citera
2008-04-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFreak_
Nej, munstycke har jag inte bytt än.

Och min drevning är 11 i fram och 48 i bak. När jag växlar till sista växeln så ligger jag typ i 65 och jag är rädd för att motorn ska paja när jag kör i 80.. Den varvar så mkt då.

Men jag funderar på nytt munstycke, reedventiler, borra i luftburken så den får mer luft och kanske drevning.

Mvh Hampus

Du kan ha 500 hk i moppen men den kommer fortfarande att gå precis lika fort som den gör nu vid samma varvtal om du inte ändrar utväxlingen.

Ändra utväxlingen. Om den blir för slö då behöver du höja effekten på motorn.

Om du vill att motorn ska gå bättre på låga varv så vill du inte ha mer luft till motorn utan du vill ha ett bättre luftflöde. Med större förgasare, insug eller avgassystem får du ett sämre luftflöde på låga varvtal.

Med en större cylinder behöver du mer luft genom motorn för att få samma luftflöde då behöver du större förgasare, insug och avgassystem.

Vill du ha mer effekt på låga varv så kommer du alltid att förlora effekt på högre varvtal och tvärt om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in