2008-04-12, 02:08
Medlem
Trollunges avatar
Jag använder Open Office (spreadsheat) som är en gratis variant av Excel. Dom formler som funkar för Excel brukar också funka för Open Offce.

Jag använder det till att skriva fakturor till mina kunder men nu har kundantalet växt och så envis som jag är vill jag inte ha ett faktureringsprogram utan vill fortsätta med min lilla mall.

Det krävs någon av ett geni för att knäcka detta problem känns det som.

Problemet:

Jag har en lista på mina kunderna i ett spreadsheet. Deras namn står i en cell, adress i nästa cell, postnummer och ort i den tredje cellen och det ligger horisontalt. Kunderna ligger på rad som en vanlig lista.

Så här:
| Namn | Adress | Postnummer & ort |

Det jag vill kunna göra är att öppna min fakturamall och på ett enkelt sätt få namn och adress från min kundlista så namn står överst, adressen under det och postnummer/ort längst ner. (Det vanliga sättet man skriver adresser på med andra ord när man skickar något på posten )

Så här:
Namn
Adress
Postnummer och ort

Detta skulle underlätta så jag bara behöver spara dokumentet i kundens namn och skriva ut. Jag vill slippa med andra ord all dess kopiera - klistra in som jag gör nu cirka 300ggr varje månad mellan dokumenten.

Finns det en formel så som kan underlätta för mig?
Jag kanske kan skapa en till rad i min kundlista med kundnummer och i fakturamallen bara skriva in detta kundnummer så kommer resten automatiskt? Hur gör jag det eller har någon ett annat förslag?

Nu kan man bjuda på glass via sms om man har Tele2/Comviq så den som löser detta bjuder jag på glass och blir förevigt tacksam!
Citera
2008-04-12, 03:21
Medlem
herrgurkas avatar
I excel kan man i alla fall göra på följande sätt (om jag förstått problemet rätt).

Markera alla rader. Kopiera till minnet. Markera nån tom cell här du vill ha dom omvända kundadresserna. Välj "Klistra in" och sen "Transponera" och vips kommer det se ut som nedan.

Kod:
| Namn             | Namn             | 
| Adress           | Adress           | 
| Postnummer & ort | Postnummer & ort | osv...

Tillräckligt för en glass? :-)
Citera
2008-04-12, 21:35
Medlem
Trollunges avatar
Du har nog inte förstått problemet... Jag vill ju inte ha alla adresser på ett och samma dokument.

Jag har ett kundregister som ser ut så här:

Sen har jag en fakturamall.
Jag vill få in ett namn med adress i mallen, spara den i kundens namn, ändra något* så kommer nästa kunds namn och adress upp, spara den igen i den andra kundens namn och sen forsätta tills alla fakturor är klara.

*= Vad ska jag göra för att göra detta möjligt?

Eller finns det ett program som kan ändra flera Open Office/Excell dokument på samma gång?
Iochmed att jag säljer en och sammma produkt till samma kunder, så kan progerammet bara ändra gamla fakturor med nytt fakturadatum och betalningstid etc.
Finns det något sånt program?
Citera
2008-04-12, 23:14
Medlem
jallaballas avatar
Om alla fakturor ska se likadana ut bortsett från kundens namn och adress verkar det som att Mail Merge är vad du letar efter. Jag har inte Open Office eller några lämpliga dokument att testa med så det får du göra själv.

http://openoffice.blogs.com/openoffi...et_arti_1.html
http://openoffice.blogs.com/openoffi...rget_arti.html
Citera
2008-04-19, 22:46
Medlem
Trollunges avatar
Det verkar inte finnas i den senaste versionen, hennes guide var från 2006 men jag ska göra lite eftersökningar om Mail Merge.

EDIT: Det verkar vara borta i senaste versionen, jag hittar det ingenstans eller så har dom döpt om det. Tack ändå för din hjälp!

Någon som har andra ideér?
Senast redigerad av Trollunge 2008-04-19 kl. 22:52.
Citera
2008-04-20, 21:29
Medlem
jallaballas avatar
Det finns kvar.
Using Mail Merge
Citera
2009-02-04, 17:03
Medlem
Bumpar denna tråd då jag har samma problem. Jag använder mig av Excel, och jag tycker att det borde gå att lösa på något vis. Man borde väl kunna få fram en rullista med alla adresser man har, och sedan kunna välja bland dessa...?
Citera
2009-02-05, 01:13
Medlem
PNISÄNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyppo
Bumpar denna tråd då jag har samma problem. Jag använder mig av Excel, och jag tycker att det borde gå att lösa på något vis. Man borde väl kunna få fram en rullista med alla adresser man har, och sedan kunna välja bland dessa...?

När jag gick på högstadiet för en sjuk massa år sen gjorde vi just det här. Lönlöst att försöka komma på hur det gjordes där, och vilken version som användes...

Men du kan ganska enkelt få in exceldata i ett Worddokument. Och om du där gör tabeller som hamnar på rätt sida så klarar du dig till slut. Mycket meck blir det första gången, men sen kan du bara uppdatera Worddokumentet när du ändrar något i excelarket. (Med uppdatera: trycka på en knapp, så görs alla ändringar.)

Du måste använda dig av Words databasfunktion som oftast ligger gömd. Högerklicka på ett tomt utrymme bland ikonerna (typ vid Spara & Kopiera-ikonerna) och trolla fram Databasfältet. I någon av de nya ikonerna kan du sedan välja att importera data från ett Excelark på ett databasliknande sätt.

Du kan dock behöva transponera ditt excelark, vilket lätt görs (se x poster ovan).

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in