2010-08-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
Det är klart att "militära arter" är en form av självförsvar. Det enda som skiljer egentligen är slutfasen i teknikerna; i det militära slutar det kanske med en dödlig teknik, i det civila att oskadliggöra en anfallare. Teknikerna innan slutfasen är i princip de samma. Och med tanke på hur det ser på gatorna i dag, mängder med olika vapen så är den civila verkligheten inte så lång borta från den militära. Det är en brutal verklighet ute på gatorna, och jag tycker inte att självförsvarsklubbarna som lär ut dom ovannämnda teknikerna " slag, sparkar, ögonpetningar, pungslag, mm" är oseriösa. Meningen är inte att dom teknikerna skall användas varje gång, men om nöden kräver så självklart skall teknikerna användas för att man ska kunna freda sig.

Det är en stor skillnad på att försvara sig själv = avvärja och sticka där ifrån och aktivt använda sina tekniker som vapen= militär obeväpnad strid.

Teknikerna är väldigt olika i utförandet.

På vilken planet lever du? sedan när gick folk runt på gatorna med AK4r och bajonetter? eller med katana och aktivt ha som ett enda mål att skada dig?

du får allt ha en jädrans massa nöd för att komma upp i skadeverkan som aktiva tekniker gör mot kroppen, dvs de oseriösa kravmagateknikerna.

skillnaden är att jag efterfrågar tekniker som fungerar att jag snabbt kommer bort från situationen och ur eventuella hinder. Eller om så är fallet snabbt kan få kontroll på personen utan att jag hamnar i finkan för det.

i många av mina yrkesområden så måste jag kunna ta mig ut ur situationer på ett sätt som varken skadar mig eller motpart. Det ser inte snyggt ut att totalt massakera en person som mår dåligt.

Det mest ironiska med hela den här diskussionen är att, de tekniker som fungerar bäst, i alla lägen och då mätt i skada och skydd. Är de som inte skadar motparten alls. (jag blev chockad när jag upplevde de här teknikerna). Man ser till att ta sig ur och bort och sedan är allt över.
Citera
2010-08-22, 22:29
Medlem
Citat:
Pungspark i alla ära, en bra teknik, när den kan utföras. Inte lika bra om någon kommer bakifrån, inte lika bra om personen är GHB påverkad (då gäller nog 400 m häck eller liknande). Inte så bra om man missar heller....Självförsvar är lite mer komplext än grensparkar och löpträning även om just det är väldigt effektivt.

Och definitivt inte bra när man INTE vill att personen skall skadas ALLS

och hur många GHB påverkade personer möter man på gatan nu för tiden?
Citera
2010-08-22, 22:47
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är en stor skillnad på att försvara sig själv = avvärja och sticka där ifrån och aktivt använda sina tekniker som vapen= militär obeväpnad strid.

Teknikerna är väldigt olika i utförandet.

På vilken planet lever du? sedan när gick folk runt på gatorna med AK4r och bajonetter? eller med katana och aktivt ha som ett enda mål att skada dig?

du får allt ha en jädrans massa nöd för att komma upp i skadeverkan som aktiva tekniker gör mot kroppen, dvs de oseriösa kravmagateknikerna.

skillnaden är att jag efterfrågar tekniker som fungerar att jag snabbt kommer bort från situationen och ur eventuella hinder. Eller om så är fallet snabbt kan få kontroll på personen utan att jag hamnar i finkan för det.

i många av mina yrkesområden så måste jag kunna ta mig ut ur situationer på ett sätt som varken skadar mig eller motpart. Det ser inte snyggt ut att totalt massakera en person som mår dåligt.

Det mest ironiska med hela den här diskussionen är att, de tekniker som fungerar bäst, i alla lägen och då mätt i skada och skydd. Är de som inte skadar motparten alls. (jag blev chockad när jag upplevde de här teknikerna). Man ser till att ta sig ur och bort och sedan är allt över.
Jag tror inte att det är någon större skillnad på våra inställningar alls. Jag menar inte heller att man ska använda tekniker som skadar en motståndare allvarligt heller (om det inte krävs). Det är klart att folk inte går omkring med AK4r eller bajonetter, men det är inte långt ifrån. Det är bara att läsa tidningarna hur mycket skjutvapen och stickvapen som dagligen förekommer i incidenter. Men ja håller helt med dig om "tekniker som fungerar att jag snabbt kommer bort från situationen och ur eventuella hinder. Eller om så är fallet snabbt kan få kontroll på personen utan att jag hamnar i finkan för det." och det är min uppfattning att det är just detta som dom seriösa självförsvarsklubbarna lär ut.
Citera
2010-08-22, 22:51
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Och definitivt inte bra när man INTE vill att personen skall skadas ALLS

och hur många GHB påverkade personer möter man på gatan nu för tiden?
Inte en aning. Och det var inte meningen att det skulle tolkas bokstavligt heller. Det var bara för att påvisa att grensparkar inte är allena saliggörande som teknik. (men det tror jag du förstod..)
Det är ingen teknik som jag förespråkar heller, det finns så mycket annat som funkar men inte skadar.
Citera
2010-08-22, 23:01
Medlem
Parkours avatar
Det finns INGEN kampsport som hjälper dig effektivt i självförsvar, det är vetenskapligt bevisat, kan ordna källa om någon känner för att käfta emot.

Självklart kan du lyckas ta en armbar eller rear naked chocked med lite flyt och teknik, men inte som på träningen. När du blir överraskad och överfallen så stiger din puls något enormt, spelar ingen roll om du är tränad av Spetznaz, och när ditt hjärta rusar KAN DU INTE kontrollera tillräckligt vad du gör, Pavel själv skulle börja slänga rallarsvingar det första han gör.. Hjärnan fungerar inte som den ska helt enkelt.

Det finns en historia om en Israelisk kvinna som tränat Krav Maga i väldigt många år, hon blev våldtagen av en kille men lyckades inte försvara sig, hon förklarade själv en av anledningarna.

" På träningarna markerade vi bara, och trots att jag visste vad jag skulle göra, så gjorde kroppen tvärtemot vad hjärnan ville, när jag hamnade i en så stressad situation "

Min tidigare Krav Maga tränare (Tommy Blom) som f.ö har den högsta graden i Krav Maga utanför Israel medger samma sak, Du försvarar dig bättre med träning, men det finns inget som självförsvar om du blir överrumplad

Citat:
Inte en aning. Och det var inte meningen att det skulle tolkas bokstavligt heller. Det var bara för att påvisa att grensparkar inte är allena saliggörande som teknik. (men det tror jag du förstod..)
Det är ingen teknik som jag förespråkar heller, det finns så mycket annat som funkar men inte skadar.

Jag håller med dig helt, visst springer du på en missbrukare så finns det inte mycket att göra, du måste mer eller mindre få honom att slockna för att få omkull honom. Jag har själv försvarat en vän mot en kille som gick på (Något?) och det var inte lätt.

Det bästa du kan göra emot en vanlig man i nyktert tillstånd är att slå/sparka/knäa emot strupe/skrev/Knä, i mindre extrema fall, sikta på näsa, får du en träff på näsan så ser du inte för tårarna på en bra stund, träffar du på käken så sover överfallaren.
Senast redigerad av Parkour 2010-08-22 kl. 23:04.
Citera
2010-08-22, 23:43
Bannlyst
Citat:
Det finns INGEN kampsport som hjälper dig effektivt i självförsvar, det är vetenskapligt bevisat, kan ordna källa om någon känner för att käfta emot.

vad e det här fär larv

Citat:
Det finns en historia om en Israelisk kvinna som tränat Krav Maga i väldigt många år, hon blev våldtagen av en kille men lyckades inte försvara sig, hon förklarade själv en av anledningarna.
" På träningarna markerade vi bara, och trots att jag visste vad jag skulle göra, så gjorde kroppen tvärtemot vad hjärnan ville, när jag hamnade i en så stressad situation "

Just därför suger all non-kontakt varianter. Har sett MT, boxning, shootfighting, brottning osv i riktiga slagsmål massor med ggr med överlägset resultat. Jag själv är MINDRE rädd i konflikter efter träning än tidigare (om än försiktigare då jag hade ingen aning tidigare hur mycket skada nån som e tränad att slåss kan orsaka mig)
Citera
2010-08-22, 23:43
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour

Det är exakt av ovanstående anledning som sparring/tävling är så viktigt. Är du van att köra stenhård fullkontaktssparring och kanske t.om. tävlar fullkontakt med tunna handskar så kommer du vara överlägsen en utövare som bara övar tekniker i knappt halvfart. När det hettar till gör man det man är van vid. Är du van vid fullkontakt blir det inga nyheter när det väl hettar till. Är du inte van så kan du glömma att dina tekniker kommer att fungera.

Av denna anledning är MMA en utmärkt kampsport i de flesta lägen. En god utövare av denna sport kommer att dominera sin motståndare på ett brutalt överlägset sätt även på gatan.

Hade denna kvinna utövat MMA istället hade hon haft en mycket bättre chans att klara sig.

Att tro att man kommer att klara av att utföra tekniker med full kraft då man aldrig övat det förr är mer än lovligt blåögt.
Citera
2010-08-22, 23:53
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:

Självklart kan du lyckas ta en armbar eller rear naked chocked med lite flyt och teknik, men inte som på träningen. När du blir överraskad och överfallen så stiger din puls något enormt, spelar ingen roll om du är tränad av Spetznaz, och när ditt hjärta rusar KAN DU INTE kontrollera tillräckligt vad du gör, Pavel själv skulle börja slänga rallarsvingar det första han gör.. Hjärnan fungerar inte som den ska helt enkelt.

........//.........

Tja, varför inte. Kan vara intressant med en källhänvisning till en vetenskaplig undersökning. Inte för att jag vill käfta emot, utan för intressets skull. Jag har bara hört tvärtom, kanske inte att kampsporter i allmänhet är effektiva, men att självförsvarskurser i synnerhet, och då menar jag inte en halvårskurs, är effektiva för dom som har tränat ambitiöst ett längre tag.

Personligen tror jag att man är mycket bättre rustad om man har tränat självförsvartekniker än om man inte har, oaktat kroppens stressfunktioner, tunnelseende etc. Stresseffekterna är de facto något som man får lära sig i många självförsvarsutbildningar och förhoppningsvis har teorin haft någon nytta med sig även om inte hjärnan funkar hundra normalt. Adrenalinet sätter ju även in på anfallaren och förhoppningsvis har utbildningen gett ett visst övertag
Citera
2010-08-22, 23:56
Bannlyst
Min systerdotter e en söt, snäll tonåring med brunt bälte i judo. Hon kommer aldrig att kunna skada nån, varken med judo eller med en bössa. Hon e för snäll. Någon som inte e lika snäll eller rädd har massor av nytta av kampträning. Men jag håller med om att en massa tanter som går en gång i veckan på krav maga kommer inte att bli fajters. En av dom viktigaste saker man lär sig in i ryggraden på t.ex. muay thai är full attack så fort du kan utan minsta tvekan. Man har t.o.m. nytta av den mentala träningen i ett krigsläge med bössa.
Senast redigerad av Slutajiddra 2010-08-23 kl. 00:00.
Citera
2010-08-23, 00:42
Medlem
Parkours avatar
Ja du har helt rätt, självklart gör det psykist skillnad, men inget tillräckligt för liv eller död, våldtagen / lyckats smita etc.. Men boxning osv är inte "självförsvar" utan en tävlingsinriktad sport. När jag tänker självförsvar så tänker jag Wing Tsun,Krav Maga, Budo osv

Källa kommer (: rätt intressant faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
Min systerdotter e en söt, snäll tonåring med brunt bälte i judo. Hon kommer aldrig att kunna skada nån, varken med judo eller med en bössa. Hon e för snäll. Någon som inte e lika snäll eller rädd har massor av nytta av kampträning. Men jag håller med om att en massa tanter som går en gång i veckan på krav maga kommer inte att bli fajters. En av dom viktigaste saker man lär sig in i ryggraden på t.ex. muay thai är full attack så fort du kan utan minsta tvekan. Man har t.o.m. nytta av den mentala träningen i ett krigsläge med bössa.

Bästa inlägget i denna tråden!

Jag har erfarenhet ifrån det mesta, tränade Judo i 4 år när jag var liten, fortsatte med Taekwondo wtf och fortsatte med Muay Thai - Krav maga- Kali sikaren & MMA

Vem som helst kan inte utöva Muay Thai tex, självklart kan dom träna på hobby nivå, men sparringen fungerar helt enkelt inte, en del människor klarar inte ens en jabb, inte pga smärta utan chocken kroppen får.

Om någon smäller till dig så finns det två val, försök att sticka/springa ( det bästa alternativet ) eller ge allt du har.

EDIT:

Däremot så fungerar kampsport mycket bättre åt andra hållet, jag har varit med om situationer när man ska få en kompis ur ett bråk och tvingats använda våld. OM du är den offensiva personen och inte den som blir överfallen, då har du en stor edge.
Senast redigerad av Parkour 2010-08-23 kl. 00:57.
Citera
2010-08-23, 06:37
Medlem
Citat:

Min tidigare Krav Maga tränare (Tommy Blom) som f.ö har den högsta graden i Krav Maga utanför Israel medger samma sak, Du försvarar dig bättre med träning, men det finns inget som självförsvar om du blir överrumplad

Jag håller med dig helt, visst springer du på en missbrukare så finns det inte mycket att göra, du måste mer eller mindre få honom att slockna för att få omkull honom. Jag har själv försvarat en vän mot en kille som gick på (Något?) och det var inte lätt.

Det bästa du kan göra emot en vanlig man i nyktert tillstånd är att slå/sparka/knäa emot strupe/skrev/Knä, i mindre extrema fall, sikta på näsa, får du en träff på näsan så ser du inte för tårarna på en bra stund, träffar du på käken så sover överfallaren.

FB........
Citera
2010-08-23, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
Min systerdotter e en söt, snäll tonåring med brunt bälte i judo. Hon kommer aldrig att kunna skada nån, varken med judo eller med en bössa.

att Fb folk inte lär sig .... sig mig vad är MMA och BJJ? vad innerhåller de och vart kommer de ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in