Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
Det är klart att "militära arter" är en form av självförsvar. Det enda som skiljer egentligen är slutfasen i teknikerna; i det militära slutar det kanske med en dödlig teknik, i det civila att oskadliggöra en anfallare. Teknikerna innan slutfasen är i princip de samma. Och med tanke på hur det ser på gatorna i dag, mängder med olika vapen så är den civila verkligheten inte så lång borta från den militära. Det är en brutal verklighet ute på gatorna, och jag tycker inte att självförsvarsklubbarna som lär ut dom ovannämnda teknikerna " slag, sparkar, ögonpetningar, pungslag, mm" är oseriösa. Meningen är inte att dom teknikerna skall användas varje gång, men om nöden kräver så självklart skall teknikerna användas för att man ska kunna freda sig.
Det är en stor skillnad på att försvara sig själv = avvärja och sticka där ifrån och aktivt använda sina tekniker som vapen= militär obeväpnad strid.
Teknikerna är väldigt olika i utförandet.
På vilken planet lever du? sedan när gick folk runt på gatorna med AK4
r och bajonetter? eller med katana och aktivt ha som ett enda mål att skada dig?du får allt ha en jädrans massa nöd för att komma upp i skadeverkan som aktiva tekniker gör mot kroppen, dvs de oseriösa kravmagateknikerna.
skillnaden är att jag efterfrågar tekniker som fungerar att jag snabbt kommer bort från situationen och ur eventuella hinder. Eller om så är fallet snabbt kan få kontroll på personen utan att jag hamnar i finkan för det.
i många av mina yrkesområden så måste jag kunna ta mig ut ur situationer på ett sätt som varken skadar mig eller motpart. Det ser inte snyggt ut att totalt massakera en person som mår dåligt.
Det mest ironiska med hela den här diskussionen är att, de tekniker som fungerar bäst, i alla lägen och då mätt i skada och skydd. Är de som inte skadar motparten alls. (jag blev chockad när jag upplevde de här teknikerna). Man ser till att ta sig ur och bort och sedan är allt över.