2010-11-07, 23:05
Medlem
william123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Där antagligen kylbranschen skrikit sig hesa för att få igenom så krångliga regler som möjligt.
Sen måste nog kylbranschen också se till vad kunderna efterfrågar. Det får inte bli för krångligt och dyrt, då sjunker efterfrågan.

Se dock på bilbranschen, där är det idag mycket enklare för vanliga verkstäder att få ackreditering för att fylla AC. Men det är andra gaser som jag förstår det.

/T

Just med tanke på att köldmedierna är ett miljöhot, med påverkan på ozonlagret och växthuseffekten så är det fullt nödvändigt faktiskt med en sådan lag, då det förr fans väldigt många dåliga "kyltekniker" som bara blåste ut köldmedierna rätt ut i luften och hade ingen aning om vad återvinning är..

Jag skulle faktiskt vilja påstå att det inte är lätt för verkstäder att få fylla ac själva, jag bor i en medelstor stad och av säkert 20 verkstäder så har vi hand om 10 utav dessa och flertalet verkstäder tar inte ens åt sig sådana jobb.. De som har ackreditering är de större såsom Holmgrens och småländska bil.. Men liksom 1-6 manna verkstäder finns det inte någon utan att de lejer bort det till oss kyltekniker dock då där jag bor, kan inte tala för alla städer
Citera
2010-11-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av william123
Just med tanke på att köldmedierna är ett miljöhot, med påverkan på ozonlagret och växthuseffekten så är det fullt nödvändigt faktiskt med en sådan lag, då det förr fans väldigt många dåliga "kyltekniker" som bara blåste ut köldmedierna rätt ut i luften och hade ingen aning om vad återvinning är..

Jag skulle faktiskt vilja påstå att det inte är lätt för verkstäder att få fylla ac själva, jag bor i en medelstor stad och av säkert 20 verkstäder så har vi hand om 10 utav dessa och flertalet verkstäder tar inte ens åt sig sådana jobb.. De som har ackreditering är de större såsom Holmgrens och småländska bil.. Men liksom 1-6 manna verkstäder finns det inte någon utan att de lejer bort det till oss kyltekniker dock då där jag bor, kan inte tala för alla städer

Idag är väl köldmedier inte nått större miljöhot? De flesta baseras väl på propan eller liknande gaser och påverkar inte ozonlagret alls.
Däremot motsvarar t.ex. 1kg r410A ca 1900kg koldioxid. Det är iofs rätt mycket men då måste man ju fundera hur mycket man tror på växthuseffekten och hur mycket växthusgaser t.ex. en ko släpper ut per år (en ko släpper för övrigt ut nästan lika mycket växthusgas som ryms i en vanlig värmepump på ett år) o.s.v.
Citera
2010-11-20, 13:23
Medlem
william123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Idag är väl köldmedier inte nått större miljöhot? De flesta baseras väl på propan eller liknande gaser och påverkar inte ozonlagret alls.
Däremot motsvarar t.ex. 1kg r410A ca 1900kg koldioxid. Det är iofs rätt mycket men då måste man ju fundera hur mycket man tror på växthuseffekten och hur mycket växthusgaser t.ex. en ko släpper ut per år (en ko släpper för övrigt ut nästan lika mycket växthusgas som ryms i en vanlig värmepump på ett år) o.s.v.

Det är inte alls så jätte vanligt som man hade velat med 290a, finns som oftast bara i frånluftsvärmepumpar just med tanke på explosionsrisk/brandfarligt och det helt enkelt inte lämpar sig för alla temperaturer.. Men vanligast är idagsläget 410a, 407c, 404a, 134a och dess påverkan är allt annat än miljövänligt.. Det nya som är framtiden är ju co2 som köldmedie, men det finns ännu inte i drift förutom på stora nya anläggningar och det lär dröja innan det kommer till den lilla marknaden som ex värmepumpar..
Citera
2011-04-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av william123
Det är inte alls så jätte vanligt som man hade velat med 290a, finns som oftast bara i frånluftsvärmepumpar just med tanke på explosionsrisk/brandfarligt och det helt enkelt inte lämpar sig för alla temperaturer.. Men vanligast är idagsläget 410a, 407c, 404a, 134a och dess påverkan är allt annat än miljövänligt.. Det nya som är framtiden är ju co2 som köldmedie, men det finns ännu inte i drift förutom på stora nya anläggningar och det lär dröja innan det kommer till den lilla marknaden som ex värmepumpar..

Tror det kommer bli ganska svårt att köra med Co2 som köldmedium i Värmepumpar på grund av de höga trycken ( runt 70 bar tror det det är ) och det måste dras med stål rör vilket kommer att göra att ett montage av en Co2 värmepump kommer att bli väldigt jobbig att montera om man ska dra det med styva hårda stål rör.
Citera
2011-04-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boyboymaxe
Tror det kommer bli ganska svårt att köra med Co2 som köldmedium i Värmepumpar på grund av de höga trycken ( runt 70 bar tror det det är ) och det måste dras med stål rör vilket kommer att göra att ett montage av en Co2 värmepump kommer att bli väldigt jobbig att montera om man ska dra det med styva hårda stål rör.

Beror på om det är subkritisk eller transkritiskt om jag inte minns fel. Har för mig att systemet skall avsäkras 90bar på sub och 140bar på transkritiskt.

Men så fort ALLA länder har skrivit på kyoto protokollet kommer R410A förbjudas som idag används i värmepumpar. Även R404A som används i frys, samt kyl när det kommer till större anläggningar kommer förbjudas.

Av den fina anledningen att 1kg utsläppt R404A omräknat till Co2 motsvarar en sträcka bilkörning på ca 30.000km...

Med andra ord så finns det bara naturliga köldmedier kvar som alternativ, bl.a Co2 samt propan. Jag hade hellre haft en anläggning med 90/140bar hemma med Co2 i än en anläggning med propan som brinner som torrt papper

Var för inte så lång tid sedan snack om att bilindustrin skulle byta ut köldmediet R134a som används på luftkonditioneringarna i bilarna, dock har dom inget alternativ och jag läste att någon tänkte använda propan istället, vad tror du händer vid en krock??
Citera
2011-04-15, 16:14
Medlem
Fickludds avatar
Att få en luftvärmepump installerad är ingen konst. Det är bara att ringa till någon av dessa otaliga installatörer som finns. 25000-30000 kr och några veckor senare har man en fungerande luftvärmepump.

Men om man, som vi, byter ut en luftvärmepump som slutat fungera och köper en ny på egen hand är det kört. Samtliga firmor vi ringde var intresserade ända tills vi berättade att de nya grejerna och allt annat som behövs är på plats och det enda som saknas är att göra det kyljobb som vi är förbjudna att göra. Dvs det förvandlades från ett fint jobb med hög vinst till en timmes jobb man kan göra på vägen till eller från jobbet. Om man vill.

Då lät det plötsligt "Näe, vi jobbar bara med Hitachi", "Du, jag har ont om gubbar nu under sommaren", "Nej, vi gör inte sådana jobb" och så vidare.

Så vi fick lösa det på annat sätt och tack vare det betalade den sig redan första vintern. Hade vi köpt allt från en av firmorna ovan hade det tagit tre-fyra år innan den blivit lönsam.

Priset, 25000-30000 kr för en luftvärmepump (med installation), är givetvis inte satt efter vad pumpen kostar utan efter den effektbesparing man kan kalkylera med. Den vinsten räknar firmorna att de ska ha en andel av, kunden tror ju ändå att den gjort en god affär.
Citera
2011-04-15, 18:48
Medlem
william123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boyboymaxe

Eftersom co2 värmepumpen kommer köras i kaskad så kommer man fortfarande kunna köra kopparrören..
Citera
2011-04-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Där antagligen kylbranschen skrikit sig hesa för att få igenom så krångliga regler som möjligt.
Sen måste nog kylbranschen också se till vad kunderna efterfrågar. Det får inte bli för krångligt och dyrt, då sjunker efterfrågan.

Se dock på bilbranschen, där är det idag mycket enklare för vanliga verkstäder att få ackreditering för att fylla AC. Men det är andra gaser som jag förstår det.

EDIT: Köldmediekungörelsen verkar ha upphävs 2008 och ersatts av europeiska regler.

/T

Värt att tilläga är ju att när dom europeiska reglerna kom blev det förbannat mycket krånligare även för kylfirmorna. Helt plötsligt behövde alla ha personliga certifikat, det är en kostnad för företaget.

Tror inte bilbranschen får så mycket enklare att få tillstånd att fylla på, vet ett par i staden jag bor där dom sitter och bråkar som FAN med dom nya skarpa företagscertifikaten. Dom flesta har ju idag bara tillfälliga företagscertifikat som dom har fått genom att bara ha den vanliga SWEDAC ackrediteringen innan.

Priserna på Luft/Luft skiljer ju sig ganska bra runt om i landet också, jobbade med en kille i STHLM som inte hittade en firma för installation av Luft/Luft för under 25.000kr, värt att tilläga är att han hängde upp utedelen själv och gjorde elinstallationen (Då han var behörig elektriker)...

En installation från min gamla firma gjorde vi för 16.000-20.000kr beroende på omfattningen, dock var det endast för stora kunder som ville ha en privat hemma, då vi i övrigt inte ens rörde värmepumpar..

Som någon annan skrev tidigare att det handlade om en timkostnad på XXXX kr, hur baserades den? Rörkanal, håltagning, Elinkoppling, Rörinkoppling, Stativmontage, Vakuumsugning samt resa TILL och FRÅN kund. Sen har vi ju den sista kostnaden för företaget också. Materialkostnad.

5,300kr till privatperson för en installation med 7m rör tycker jag inte är farligt! Hade jag med mycket gott samvete kunnat rekommendera mina vänner om!

/Skiede
Citera
2011-04-17, 20:48
Medlem
Jag har en tvärtom-fundering..
Vad kan det kosta att ta ner pumpen? Alltså montera ner den! Går kylmedlet få tillbaka i pumpen eller måste man tömma och sedan fylla nytt vid nästa installation?
Tänker nämligen sälja pumpen som inte längre används pga fjärrvärme.
Folk verkar ju få hyfsat för dessa begagnade oxå.
Citera
2011-04-17, 22:37
Medlem
william123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burritoz
Jag har en tvärtom-fundering..
Vad kan det kosta att ta ner pumpen? Alltså montera ner den! Går kylmedlet få tillbaka i pumpen eller måste man tömma och sedan fylla nytt vid nästa installation?
Tänker nämligen sälja pumpen som inte längre används pga fjärrvärme.
Folk verkar ju få hyfsat för dessa begagnade oxå.

Det kanske kostar en 500 lapp om en kille kommer och suger ned den åt dig..

Du kan göra detta själv, det man gör är att du ställer om den i kylläge på fjärrkontrollen och sänker temperaturen så långt det går på fjärren så att utedelen startar.. Det går 2 rör till innedelen 1/4" och 3/8", vid 1/4" röret alltså det tunnaste på utedelen där det går in i värmepumpen, där om man lossar på muttern så kan man med hjälp av inseksnyckel stänga denna kran, det gör man när värmepumpen är i drift.. Det som händer är att kompressorn suger ut köldmediet från innedelen så allt sammlas i utedelen.. Låt den gå i 1 min med kranen stängd när minuten gått så stänger du kranen till 3/8an och såklart bryter elen..

kass på att förklara btw..
Senast redigerad av william123 2011-04-17 kl. 22:39.
Citera
2014-12-01, 14:46
Medlem
Jag har ett liknande problem som ovan.

Gjorde ett kasst val att köpa luftvärmepump på Jula!
MEN.. ska nu ta ner den och sätta i en annan begagnad pump som jag köpt av en granne.

Saken är den, jag installerade den nya Jula pumpen själv, så nu vet jag inte vad som gäller och hur man gör för att byta pump utan att allt går åt skogen och jag står där med två trasiga pumpar och ett helvete!

Jag har hört samma sak som ovan att det är att sätta den på Cold i ca 15 minuter och att det då ska stänga inne allt det viktiga kylmedlen. Men är oerhört osäker och hur det funkar när man sätter igång den igen.

Gör det någon skillnad om man bara tar ur slangarna ur innerdelen och låter dom sitta kvar i utedelen, eller vice versa?!

Tacksam för vettiga svar..
Citera
2014-12-02, 04:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av splat509
Jag har ett liknande problem som ovan.

Gjorde ett kasst val att köpa luftvärmepump på Jula!
MEN.. ska nu ta ner den och sätta i en annan begagnad pump som jag köpt av en granne.

Saken är den, jag installerade den nya Jula pumpen själv, så nu vet jag inte vad som gäller och hur man gör för att byta pump utan att allt går åt skogen och jag står där med två trasiga pumpar och ett helvete!

Jag har hört samma sak som ovan att det är att sätta den på Cold i ca 15 minuter och att det då ska stänga inne allt det viktiga kylmedlen. Men är oerhört osäker och hur det funkar när man sätter igång den igen.

Gör det någon skillnad om man bara tar ur slangarna ur innerdelen och låter dom sitta kvar i utedelen, eller vice versa?!

Tacksam för vettiga svar..

Du får inte göra det själv. Du behöver stänga inne gasen i utedelen, det gör du inte enbart genom att köra den på kyla.
När du sen ska installera den nya behöver du vakuumsuga rören och jag antar att du inte äger en vakuumpump som får ner det i ett vakuum under 2mbar.
Senast redigerad av jaggillarmat 2014-12-02 kl. 04:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in