Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Där antagligen kylbranschen skrikit sig hesa för att få igenom så krångliga regler som möjligt.
Sen måste nog kylbranschen också se till vad kunderna efterfrågar. Det får inte bli för krångligt och dyrt, då sjunker efterfrågan.
Se dock på bilbranschen, där är det idag mycket enklare för vanliga verkstäder att få ackreditering för att fylla AC. Men det är andra gaser som jag förstår det.
EDIT: Köldmediekungörelsen verkar ha upphävs 2008 och ersatts av europeiska regler.
/T
Värt att tilläga är ju att när dom europeiska reglerna kom blev det förbannat mycket krånligare även för kylfirmorna. Helt plötsligt behövde alla ha personliga certifikat, det är en kostnad för företaget.
Tror inte bilbranschen får så mycket enklare att få tillstånd att fylla på, vet ett par i staden jag bor där dom sitter och bråkar som FAN med dom nya skarpa företagscertifikaten. Dom flesta har ju idag bara tillfälliga företagscertifikat som dom har fått genom att bara ha den vanliga SWEDAC ackrediteringen innan.
Priserna på Luft/Luft skiljer ju sig ganska bra runt om i landet också, jobbade med en kille i STHLM som inte hittade en firma för installation av Luft/Luft för under 25.000kr, värt att tilläga är att han hängde upp utedelen själv och gjorde elinstallationen (Då han var behörig elektriker)...
En installation från min gamla firma gjorde vi för 16.000-20.000kr beroende på omfattningen, dock var det endast för stora kunder som ville ha en privat hemma, då vi i övrigt inte ens rörde värmepumpar..
Som någon annan skrev tidigare att det handlade om en timkostnad på XXXX kr, hur baserades den? Rörkanal, håltagning, Elinkoppling, Rörinkoppling, Stativmontage, Vakuumsugning samt resa TILL och FRÅN kund. Sen har vi ju den sista kostnaden för företaget också. Materialkostnad.
5,300kr till privatperson för en installation med 7m rör tycker jag inte är farligt! Hade jag med mycket gott samvete kunnat rekommendera mina vänner om!
/Skiede