• 1
  • 2
2008-04-11, 22:11
Medlem
Crazy J Davolas avatar
vad kostar installationen av en luftvärmepump? Antar att den måste utföras av kyltekniker. Fast pris eller timme?
Citera
2008-04-11, 22:20
Medlem
actionbents avatar
Brukar vara fastpris tillsammans med köp av pump annars timmme, jo det ska vara kyltekniker som installera.
Citera
2008-04-12, 00:03
Medlem
Stonecakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy J Davola
vad kostar installationen av en luftvärmepump? Antar att den måste utföras av kyltekniker. Fast pris eller timme?

Allt mellan 1000-5000:- spänn!
Själva installationen får du faktiskt utföra själv fram till det är dags att släppa på köldmedlet!DET ska utföras av kyltekniker.Även elanslutningen också ska göras av elektriker...
Citera
2008-04-12, 01:49
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonecake
Allt mellan 1000-5000:- spänn!
Själva installationen får du faktiskt utföra själv fram till det är dags att släppa på köldmedlet!DET ska utföras av kyltekniker.Även elanslutningen också ska göras av elektriker...

Exakt så. Det är ganska lätt och ofta gör men det bättre själv om man är normalhändig. Planera rördragningen noggrant, bestämma placeringar osv. Gör ett hål (ca 65mm) i väggen, dra ut slangpaket, montera kanaler, konsoller osv.

Det enda du inte får göra (enligt lag) är själva elinkopplingen (skall göras av elektriker) och att öppna 2 kranar, som släpper ut köldmedlet som levereras instängt i pumpen, det måste en kyltekniker göra.

För att göra en komplett installation krävs att man har en vakuumpump med vakuumklocka för att tömma slangarna på luft och kontrollera tätheten. Anlitar man en kyltekniker så kommer han med dessa.

Jag har en känsla av att de flesta som köper billiga luft/luft-pumpar installerar helt själva....

/capmac
Citera
2008-04-12, 01:57
Bannlyst
Man ska inte ta i såna saker själv.
Jag har sålt sån skit i massor av år. Är det direktverkande el är det enda alternativet, annars ska man hålla sig borta från luftvärmepumpar.
Ta det som ett gott råd.
Anser du att du har råd så byt värmesystem NU. Ju längre du väntar desto mer förlorar du.
Citera
2008-04-12, 05:40
Medlem
Det är faktiskt fullt lagligt att installera hela pumpen själv! Även att fylla den med köldmedium är helt lagligt. köldmediekungörelsen gäller bara företag, inte privatpersoner. Fast installation av elen får du dock inte göra själv men jag har sett en del värmepumpar som har vanlig stickkontakt.

Sen kan man alltid diskutera om det är lämpligt att göra det själv. Det krävs ju en del specialverktyg om det ska bli ordentligt gjort.

Ps. Man kan faktiskt hyra vacuumpump och manometerställ på en del ställen.
Citera
2008-04-12, 07:16
Medlem
Megaforces avatar
För ett bra tag sen så såg jag en annons om en enklare värmepump utan utedel som mer fungerar som en portabel AC. Den var avsedd att anslutas genom ett ventilationsfönster, eller vanlig ventil. Gallret i ventilen ersätts med en sorts dubbel dysa där man både tar in ute luft och blåser ner kallluft. Fungerar det verkligen med så klena dimensioner i luftslangarna som det måste vara för att få plats i ventilationshålet?
Citera
2008-04-12, 07:21
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Det är faktiskt fullt lagligt att installera hela pumpen själv! Även att fylla den med köldmedium är helt lagligt. köldmediekungörelsen gäller bara företag, inte privatpersoner. Fast installation av elen får du dock inte göra själv men jag har sett en del värmepumpar som har vanlig stickkontakt.

Sen kan man alltid diskutera om det är lämpligt att göra det själv. Det krävs ju en del specialverktyg om det ska bli ordentligt gjort.

Ps. Man kan faktiskt hyra vacuumpump och manometerställ på en del ställen.

Sorry, men lagen har ändrats och gäller privatpersoner också sedan halvårs skifftet -07
Citera
2008-04-12, 11:41
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.monster
Man ska inte ta i såna saker själv.
Jag har sålt sån skit i massor av år. Är det direktverkande el är det enda alternativet, annars ska man hålla sig borta från luftvärmepumpar.
Ta det som ett gott råd.
Anser du att du har råd så byt värmesystem NU. Ju längre du väntar desto mer förlorar du.

Du verkar ha koll ... Jag bor i ett gammalt hus, har varit ett torp tror jag, men det flyttades nån gång på 50-talet och ställdes på krypgrund. Det är litet, och någon form av större panna eller liknande får helt enkelt inte plats. Det är nu direktverkande el som gäller här.

Jag har övervägt att skaffa en braskamin, men jag är inte riktigt säker på hur värmen i så fall sprids. En byggtekniker som var här i samband med en liten utbyggnad rekommenderade då fläktar på vinden (oinredd, låg kallvind), men den överväger jag att göra om till sovloft, så jag vet inte ...

Kan alltså värmepump vara något för mig? Hur leder man vidare värmen från själva anläggningen? Jag har noll koll
Citera
2008-04-12, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Kan alltså värmepump vara något för mig? Hur leder man vidare värmen från själva anläggningen? Jag har noll koll
Det finns flera olika typer av värmepumpar med varierande verkningsgrad.
Det du ska ha är luft-luftvärmepump, det är det enda tänkbara alternativet när du inte har vattenburen värme i huset.
Man monterar en kompressor utanför huset som genererar värme som leds in i huset av kylmedel av samma typ som finns i vanliga kylskåp. Man kan säga att en värmepump är ett omvänt kylskåp. Kylskåpet genererar kyla från matvarorna, värmepumpen genererar värme från uteluften.
Inne i huset sätter man en fläkt som blåser ut värmen i huset. Precis vid fläkten blir det således ett visst vinddrag och det fordras även öppen planlösning i huset. Ditt hus som är såpass gammalt har sannolikt inte det.
Stänga innerdörrar är no-no...en fördel med denna modellen av pump är att du kan få AC-funktion när det är varmt på sommaren, kostnaden för detta är samma som driveffekten av pumpen.

Sorry, måste dra, fortsätter senare...
Citera
2008-04-12, 12:43
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Du verkar ha koll ... Jag bor i ett gammalt hus, har varit ett torp tror jag, men det flyttades nån gång på 50-talet och ställdes på krypgrund. Det är litet, och någon form av större panna eller liknande får helt enkelt inte plats. Det är nu direktverkande el som gäller här.

Jag har övervägt att skaffa en braskamin, men jag är inte riktigt säker på hur värmen i så fall sprids. En byggtekniker som var här i samband med en liten utbyggnad rekommenderade då fläktar på vinden (oinredd, låg kallvind), men den överväger jag att göra om till sovloft, så jag vet inte ...

Har själv bara erfarenhet av luft-vattenvärmepump, en mycket kostsam investering som inte funkade hälften så bra som utlovat. Dessutom blir fanskapet mindre effektivt ju kallare det blir (i enlighet med alla fysikaliska lagar) och slutar i stort sett helt att fungera vid så pass låg yttertemp som -5, så man måste ha någon annan form av uppvärmning att komplettera med. Vi hade elpatron och kaminer, men vårt hus är på närmare 300 m2 så förutsättningarna är lite annorlunda

Fördelen med en kamin är den gosiga värmen, att den funkar även om strömmen går och att man i nödfall kan laga käk på den om man väljer en med plan topp. Nackdelen är att rummet kaminen står i blir som en bastu medan resten av huset känns som ett kylskåp, både för att det är svårt att få värmen att sprida sig effektivt och att kontrasterna blir enorma mellan oeldat/uppvärmt rum.

En annan nackdel med kamin är att du måste vara hemma och elda. En snålställd pelletskamin med magasin kan dock brinna i ca 8 timmar eller mer, beroende på modell.

Men mr.monster verkar hemma på området, så jag kommer att fortsätta följa tråden.
Citera
2008-04-12, 16:04
Bannlyst
Kostnaden för att använda värmepumpen som AC brukar få folk att gallskrika om fantasibelopp, kostnaden är så stor som märkeffekten på pumpen. Den kan lixom inte förbruka mer än motorn kräver, ungefär lika logiskt som att man kan inte få en 60W glödlampa att förbruka mer än 60W hur gärna man än vill.
I ditt fall med ett gammalt hus så skulle du tjäna pengar på en värmepump oavsett planlösning även om det kanske inte går att optimera effekten på grund av just planlösningen.
En annan sak som folk ofta gör fel är att de sätter in en överdimensionerad värmepump. De tror alltså att det är bättre med kraftiga grejor...det kan inte vara mer fel. En stor pump värmer upp huset fort och stänger sen av sig. Sen värmer den upp igen och stänger av sig...och igen...och igen...ni fattar...
En pump som är mindre eller snarare underdimensionerad har längre gångtid, värmen fördelar sig jämnare och man får inte de där dalarna och topparna som en överdimensionerad pump åstadkommer. Det är viktigt att tänka på vid valet av dimension. Ta en som rekommenderas till er boyta, inte mer.
För några år sen gav en luft-luftvärmepump energi i 1-4-förhållande, alltså de kanske förbrukar 1kw men ger 4kw. Dessa har väsentligt sämre verkningsgrad ju kallare det är och vid -5 är det i princip bara att stänga av dem eftersom de inte ger effekt under den tempen ute. Idag finns det pumpar som ger åtminstone 1-6 så utvecklingen går framåt. Dessa fungerar oxå neråt -10 innan det är dax att stänga av dem.
Till sist, köp inte en pump hos Jula eller Claes Olsson och montera själv, en värmepump köper man inte i kartong, det kommer att straffa sig
ofelbart. Då har du sämre verkningsgrad och de kan inte arbeta lika långt ner i utetemp. Köp hellre en hos en rörmokare som fixar monteringen, det kommer att löna sig oavsett vad andra tycker om att billigt är bäst.

Nu handlade ju tråden om luft-luft så det är bara den delen jag gått in på nu men ni får väl fråga på om ni vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in