2008-04-11, 10:47
Medlem
MrNiceGuys avatar
Min förra dator kraschade så jag flyttade hårddisken till en kabinett för att rädda det som räddas kan.

Disken verkar helt ok. Enda problemet är att många av dokumenten jag vill rädda är sparade under en användare där jag körde med lösenord vid inloggningen till Windows. Jag kan därför inte se filerna i denna mapp.

Hur gör jag för att ”dekryptera” denna mapp?
Senast redigerad av MrNiceGuy 2008-04-11 kl. 11:02.
Citera
2008-04-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNiceGuy
Min förra dator kraschade så jag flyttade hårddisken till en kabinett för att rädda det som räddas kan.

Disken verkar helt ok. Enda problemet är att många av dokumenten jag vill rädda är sparade under en användare där jag körde med lösenord vid inloggningen till Windows. Jag kan därför inte se filerna i denna mapp.

Hur gör jag för att ”dekryptera” denna mapp?

Jag hade samma problem för ett tag sedan och har för mig att det gick att logga in på Administratörskontot på datorn och på så sätt komma åt de filerna.
Citera
2008-04-11, 11:22
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allsvinn
Jag hade samma problem för ett tag sedan och har för mig att det gick att logga in på Administratörskontot på datorn och på så sätt komma åt de filerna.

Hur gjorde du då?

Jag har flyttat disken till en kabinett och kör den via USB på en helt annan dator. Har alltså inte gjort någon uppstart via den gammal disken.
Citera
2008-04-11, 11:26
Medlem
Citat:
Hur gjorde du då?

Jag har flyttat disken till en kabinett och kör den via USB på en helt annan dator. Har alltså inte gjort någon uppstart via den gammal disken.

Du loggar in på Administratörskontot på den dator som du sitter vid just nu.
Du bootar alltså inte på något sätt upp från den disken i HD- kabinetten, utan använder det befintliga OS på datorn som du pluggat in kabinetten i.
Senast redigerad av Allsvinn 2008-04-11 kl. 11:32.
Citera
2008-04-11, 13:29
Medlem
MrNiceGuys avatar
Nu är det löst. Man måste vara ägare för att få rättigheter att läsa och skriva i den mappen.
Citera
2008-04-11, 13:35
Medlem
Citat:
Nu är det löst. Man måste vara ägare för att få rättigheter att läsa och skriva i den mappen.

Ahh ok, så du loggade in som admin då och ändrade dessa rättigheterna?
Citera
2008-04-11, 13:41
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allsvinn
Ahh ok, så du loggade in som admin då och ändrade dessa rättigheterna?

Jag var inte inloggad som admin men mitt konto var satt med admin rättigheter. Konstight att det inte fungerade på en gång, men detta var iaf lösningen:
Properties --> Security --> Advance --> Owner --> "Replace owner.." la även till mitt konto under "Permissions"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in