Citat:
Ursprungligen postat av MaelDuin
Hej!
En vän till mig blev nyligen tillsynes utsatt för scamförsök av ett företag som heter riksdelen i malmö. Han blev uppringd av dem flera gånger, och varje gång sa han uttryckligen att han inte ville ha något, och inte beställt något, men några veckor senare får han en faktura på tre papp.
Nu kontaktar han dem igen (tror det var via mail eller post) och säger att han inte tänker betala, men däremot polisanmäla dem för blufffakturering. Då får han ett mail vilket ligger bifogat en ljudinspelning;
-"Nu börjar jag med att berätta att jag spelar in en bindande beställning gällande riksdelen för företaget XXX."
-"Ja"
-"Dagens datum är ju den XXX och kunden har beställt att ligga kvar på logotypinförandet, men du får det då till ett rabatterat pris där då i år på (3 papp) exklusive moms då, och du som har befogenhet att beställa det heter...?"
-"XXX"
-"Vad bra X, då är vi överens då gällande beställningar för tolv månader då."
-"Ja"
-"Och så har du korrekturfakturor som vanligt inom posten inom en vecka. Och där har du mina kontaktuppgifet då"
_slut inspelning_
Misstänker att de satt ihop inspelningen mha "ja" som min vän sagt och hans namn som han också uppenbarligen sagt. Och hon som talar talar ganska snabbt vissa bitar...
Finns det något enkelt sätt att komma åt dem, eller hur fungerar det?
För de kan ju inte vara seriösa va...?
hehe! nej dom klipper inte i inspelningen! Dom läser rätt av på ett papper.
Men ja dom pratar så fort så man inte hör vad dom säger.
och dom priserna som dom sätter på sina annonser är skamliga! Man kan bli lurad på stora pengar. MINSTA annonsen kostar 2990:- och då har du all ftg info. Ingen logga. Men säg att du är ett stort ftg. Säljaren vet att du har mycket pengar! då kan dom höjja den till 10:000 om dom vill det! då tjänar dom ju sjlälva stålar med. Den dyraste annonsen kostar 4990:- och då är logga och den såkallade besöksräknaren med o ja lite till. Men den kan dom ju sälja för 15:000 te x. Och till o med sänka det paketet till 1500 om dom vill det.
Sedan kan dom kläcka ur sig att det är en kampanj dom har. Och pressar då kunden att tacka ja snabbt! Men det finns INGEN kampanj!
(iaf när jag jobbade där hade de dom priserna) och jag slutade för ca 2 mån sedan!
Och när dom säger att dom ska kolla hur mycket klick lr besök på ditt kontaktkort lr vad man ska säga på riksdelen. hahaha! Då sätter dom bara på så du inte hör att dom bara sitter tysta i luren. Dom tar en siffra ur luften. Lr frågar sin chef om vilken siffra hon/han ska säga! Som bara funderar en liten sekund o säger någon siffra!. hahah!
När dom läser mallen så hinner man knappt med för dom säger allt så fort. Hela mallen är ett STORT ja. Så har man inte huvudet på skafft och redan i inlägget av samtalet anar oråd så åker man lätt dit o förlorar pengar. INGEN vet om riksdelen. Dom säger i inledningen att dom varit i kontakt med ftg för 1 år sedan. A lr hur att dom har. HAHAHA! Nej Nej!
Jag vet detta för jag jobbat där.
Men sluta ganska snabbt! INGET bra ftg!
ftg som jobbar med Riksdelen heter Swemedia..!