2008-04-11, 01:40
Moderator
Falukropps avatar
Hoppas detta är rätt forumdel att ställa denna fråga i. Det verkade bättre än hemelektronikforumet i alla fall.

Är i färd att bygga en tändkrets till ett litet projekt. Tänkte låta en astabil vippa driva ett förstärkarsteg, som i sin tur driver en tändspole. För att få en bra gnista vill jag att signalen ut från vippan kommer så nära en ren fyrkantsvåg som möjligt. Det kan nog bli bökigt att uppnå med en klassisk transistorbaserad vippkoppling, där kondensatorernas urladdningstid troligen kommer ställa till problem för mig.

Nu har jag inte järnkoll på OP-förstärkare, men jag tycker det borde funka att bygga en vippa kring en dylik med ett så litet linjärt område som möjligt. Sedan borde man helt enkelt kunna använda outputen från OP:n rätt av för att trigga förstärkarsteget. Omslaget mellan positiv och negativ spänning borde vara såpass snabbt att man i princip får en ren fyrkantsvåg.

Låter detta som en bra ide för någon som har koll på sånthär, eller finns det något bättre sätt att lösa det?
Citera
2008-04-11, 02:11
Medlem
Realizts avatar
Mitt tips:

www.elektronikforumet.com/forum

Elektronikbyggen har aldrig varit något för Flashback.
Citera
2008-04-11, 02:12
Bannlyst
Jag skulle använda kretsen som heter 555.
Sög på google så kommer du att hitta mängder av information angående denna krets.
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304117.pdf <---- Datablad.
Citera
2008-04-11, 10:47
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Mitt tips:

www.elektronikforumet.com/forum

Elektronikbyggen har aldrig varit något för Flashback.

Tycker man brukar kunna få svar på det mesta här på FB. Men jo, det finns ju ingen direkt uttalad elektroniksektion :/

Citat:
Ursprungligen postat av Hazze aka Jazze
Jag skulle använda kretsen som heter 555.
Sög på google så kommer du att hitta mängder av information angående denna krets.
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304117.pdf <---- Datablad.

Ah, jo, en 555:a skulle man ju kunna använda. Om inte annat blir det jävligt enkelt att bygga så, och det gillar vi. Ska sätta mig och kladda lite och se om jag kan få ihop nåt av en sådan.

[edit] Haha, det fanns en färdig monostabil vippkoppling med i databladet där. Inga svårigheter att moffla om till en astabil dito
Senast redigerad av Falukropp 2008-04-11 kl. 10:58.
Citera
2008-04-11, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Tycker man brukar kunna få svar på det mesta här på FB. Men jo, det finns ju ingen direkt uttalad elektroniksektion :/

Ah, jo, en 555:a skulle man ju kunna använda. Om inte annat blir det jävligt enkelt att bygga så, och det gillar vi. Ska sätta mig och kladda lite och se om jag kan få ihop nåt av en sådan.

[edit] Haha, det fanns en färdig monostabil vippkoppling med i databladet där. Inga svårigheter att moffla om till en astabil dito

http://discovercircuits.com/list.htm
Denna sida har kopplingscheman för det mesta som du kan tänka dig.
Citera
2008-04-11, 12:12
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hazze aka Jazze
http://discovercircuits.com/list.htm
Denna sida har kopplingscheman för det mesta som du kan tänka dig.

Alldeles fantastiskt, dags att börja rota runt! Tack ska du ha!

Vad heter vippa på engelska förresten? :>
Citera
2008-04-11, 12:20
Medlem
D'mons avatar
Citat:
Alldeles fantastiskt, dags att börja rota runt! Tack ska du ha!

Vad heter vippa på engelska förresten? :>

Flip-Flop har jag för mig att det heter, eller det kallas så iaf.
Citera
2008-04-11, 12:24
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D'mon
Flip-Flop har jag för mig att det heter, eller det kallas så iaf.

Hade för mig det också, men hittade det inte i listan först. En närmare titt visade att så hette det visst. Tack.
Citera
2008-04-11, 12:46
Medlem
#Jag skulle använda kretsen som heter 555.#
mitt förslag med det är en bra kretts eventuelt måste du ha ett reälä på utgången
Citera
2008-04-11, 12:58
Medlem
sommarlovs avatar
Om du tänker leka med högspänning, sök med google, varför ska du uppfinna hjulet på nytt?
Finns 1000 sidor där ute som tar upp detta!

Och du - ena handen i fickan där du testar din !jacobs ladders"!
Citera
2008-04-11, 16:54
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
#Jag skulle använda kretsen som heter 555.#
mitt förslag med det är en bra kretts eventuelt måste du ha ett reälä på utgången

Inga problem, måste ändå köra signalen genom ett förstärkarsteg för att få en tillräckligt energirik gnista.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du tänker leka med högspänning, sök med google, varför ska du uppfinna hjulet på nytt?
Finns 1000 sidor där ute som tar upp detta!

Och du - ena handen i fickan där du testar din !jacobs ladders"!

Ingen jacobs' ladder på gång, håller på att bygga en gasturbin, detta ska bli tändkretsen till den.
Felet med prylarna man kan hitta på nätet är att det aldrig är av vikt hur energirik gnistan är där. Jag måste ju lyckas tända en ganska rejält snabbt förbiströmmande bränsleblandning, och vill ha lite marginaler på det där.
Citera
2008-04-11, 16:58
Medlem
Citat:
Inga problem, måste ändå köra signalen genom ett förstärkarsteg för att få en tillräckligt energirik gnista.

Ingen jacobs' ladder på gång, håller på att bygga en gasturbin, detta ska bli tändkretsen till den.
Felet med prylarna man kan hitta på nätet är att det aldrig är av vikt hur energirik gnistan är där. Jag måste ju lyckas tända en ganska rejält snabbt förbiströmmande bränsleblandning, och vill ha lite marginaler på det där.
Egen gasturbin låter väldigt intressant. Får man lov att fråga i vilket syfte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in