Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, din "förstärkare" kommer antagligen gå sönder om du kopplar in en så induktiv last som en tändspole.
Återigen en tändspole transformerar egentligen inte upp spänningen, utan det är den momentana strömförändringen som orsakar detta.
Du leder ström genom primärlindningen och mättar på så sätt järnet med magnetism, du stänger av strömmen, det uppbyggda magnetfältet vill ta vägen någonstans (energi kan inte bara försvinna) magnetfältet har ingen chans att skapa ström igen i primärlindningen eftersom den är öppen, sekundärlindningen däremot skapar en så stor spänning så ett överslag kan ske, där frigörs den lagrade energin.
I luft behövs ca 3000 per millimeter för en gnista, så du kan lätt räkna ut vilken spänning du får.
Edit: kondensatorn som sitter tillsammans med tändspolen är mycket viktig, utan den skapas mycket störningar och du får mycket sämre gnista.
Var jag tydlig?
Mjo, har ungefärlig koll på hur induktionsspolar fungerar. Antingen är det vi som missförstått varandra, eller så ser du nåt krux jag inte har kunskap nog att se med hela det här bygget.
Hade tänkt mig att förstärkartransistorn även skulle agera brytare (nu har jag tänkt om lite och kommer nog köra ut emittern på förstärkartransistorn till en BUT11APX eller nåt annat som pallar hög CE-spänning för att skona resten av kretsen). Fyrkantsvågens funktion är bara att öppna och stänga förstärkartransistorn.
Eller krävs det av nåt skäl jag inte förstår att det är fysiskt brutet för att tändspolen ska funka som den ska eller nåt sånt? Dvs att jag inte kan använda en transistor för att bryta till tändspolen?
Det kanske är bäst att jag provar mig fram, kan alltid gå ner till grovsoprummet och plocka upp en ny TV att sno komponenter från om jag eldar upp nåt
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
om du bara skall driva en tänd spole så kör med ett relä från bil tema koppla relät som en buzzer (spole över den brytande kontekten)
Vill helst slippa rörliga delar. Prydligare att köra det hela elektroniskt om det går.