2008-04-11, 17:02
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Egen gasturbin låter väldigt intressant. Får man lov att fråga i vilket syfte?

Nördigt i alla fall
Gör det tillsammans med en polare, meningen med det är väl framförallt att se om vi kan egentligen. På sikt tänkte jag väl gå över på flytande bränsle istället för gasol, och då skulle man ju kunna driva en sparkcykel eller trampbil eller nåt med den.
Citera
2008-04-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Nördigt i alla fall
Gör det tillsammans med en polare, meningen med det är väl framförallt att se om vi kan egentligen. På sikt tänkte jag väl gå över på flytande bränsle istället för gasol, och då skulle man ju kunna driva en sparkcykel eller trampbil eller nåt med den.
Kul hobbybygge. Skulle vara kul att se lite bilder för jag är också nördigt lagd.
Citera
2008-04-11, 20:22
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Kul hobbybygge. Skulle vara kul att se lite bilder för jag är också nördigt lagd.

Hehe, får starta en skryttråd när det är färdigt då :>
Citera
2008-04-11, 22:35
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
#Jag skulle använda kretsen som heter 555.#
mitt förslag med det är en bra kretts eventuelt måste du ha ett reälä på utgången

Ett relä skulle väl knappast generera en fin fyrkantsvåg? Särskilt inte i högre frekvenser...
Citera
2008-04-11, 22:52
Medlem
sommarlovs avatar
Men en gnista från en tändspole genereras inte alls av en "fyrkantsvåg".

Du leder ström in i tändspolen och bryter plötsligt strömmen, det är det som orsakar den kraftiga stötspänningen.

Kopiera bara hur det är uppbyggt i en bil så kommer det funka.
Citera
2008-04-12, 00:49
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men en gnista från en tändspole genereras inte alls av en "fyrkantsvåg".

Du leder ström in i tändspolen och bryter plötsligt strömmen, det är det som orsakar den kraftiga stötspänningen.

Kopiera bara hur det är uppbyggt i en bil så kommer det funka.

Fyrkantsvågen ska bara trigga förstärkarsteget, kommer inte driva tändspolen direkt med vippan. Skälet till att jag vill ha en fyrkantsvåg är att jag vill minska risken för att trigsignalens utseende på nåt sätt påverkar förstärkartransistorernas stängningstid. Öppning och stängning där är ju inte hundra procent "momentan" eller vad man ska kalla det för, vill alltså ha så snabba spänningsfall som möjligt in på basen.

Du verkar ha koll på detta förresten. Började fundera lite på det här med induktionsspolar nu. Hur är det med "returtransienter" från dem? Bör man bry sig om att skydda förstärkarsteget på ett eller annat vis?
Citera
2008-04-12, 10:55
Medlem
sommarlovs avatar
Ja, din "förstärkare" kommer antagligen gå sönder om du kopplar in en så induktiv last som en tändspole.

Återigen en tändspole transformerar egentligen inte upp spänningen, utan det är den momentana strömförändringen som orsakar detta.

Du leder ström genom primärlindningen och mättar på så sätt järnet med magnetism, du stänger av strömmen, det uppbyggda magnetfältet vill ta vägen någonstans (energi kan inte bara försvinna) magnetfältet har ingen chans att skapa ström igen i primärlindningen eftersom den är öppen, sekundärlindningen däremot skapar en så stor spänning så ett överslag kan ske, där frigörs den lagrade energin.

I luft behövs ca 3000 per millimeter för en gnista, så du kan lätt räkna ut vilken spänning du får.

Edit: kondensatorn som sitter tillsammans med tändspolen är mycket viktig, utan den skapas mycket störningar och du får mycket sämre gnista.

Var jag tydlig?
Citera
2008-04-12, 11:40
Medlem
om du bara skall driva en tänd spole så kör med ett relä från bil tema koppla relät som en buzzer (spole över den brytande kontekten)
Citera
2008-04-12, 19:39
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, din "förstärkare" kommer antagligen gå sönder om du kopplar in en så induktiv last som en tändspole.

Återigen en tändspole transformerar egentligen inte upp spänningen, utan det är den momentana strömförändringen som orsakar detta.

Du leder ström genom primärlindningen och mättar på så sätt järnet med magnetism, du stänger av strömmen, det uppbyggda magnetfältet vill ta vägen någonstans (energi kan inte bara försvinna) magnetfältet har ingen chans att skapa ström igen i primärlindningen eftersom den är öppen, sekundärlindningen däremot skapar en så stor spänning så ett överslag kan ske, där frigörs den lagrade energin.

I luft behövs ca 3000 per millimeter för en gnista, så du kan lätt räkna ut vilken spänning du får.

Edit: kondensatorn som sitter tillsammans med tändspolen är mycket viktig, utan den skapas mycket störningar och du får mycket sämre gnista.

Var jag tydlig?

Mjo, har ungefärlig koll på hur induktionsspolar fungerar. Antingen är det vi som missförstått varandra, eller så ser du nåt krux jag inte har kunskap nog att se med hela det här bygget.

Hade tänkt mig att förstärkartransistorn även skulle agera brytare (nu har jag tänkt om lite och kommer nog köra ut emittern på förstärkartransistorn till en BUT11APX eller nåt annat som pallar hög CE-spänning för att skona resten av kretsen). Fyrkantsvågens funktion är bara att öppna och stänga förstärkartransistorn.

Eller krävs det av nåt skäl jag inte förstår att det är fysiskt brutet för att tändspolen ska funka som den ska eller nåt sånt? Dvs att jag inte kan använda en transistor för att bryta till tändspolen?

Det kanske är bäst att jag provar mig fram, kan alltid gå ner till grovsoprummet och plocka upp en ny TV att sno komponenter från om jag eldar upp nåt

Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
om du bara skall driva en tänd spole så kör med ett relä från bil tema koppla relät som en buzzer (spole över den brytande kontekten)

Vill helst slippa rörliga delar. Prydligare att köra det hela elektroniskt om det går.
Citera
2008-04-12, 21:50
Medlem
#Vill helst slippa rörliga delar. Prydligare att köra det hela elektroniskt om det går#

för enkelheten och kostnade samt drift säkerheten bör du nog tänka om,,
det är ju ganska enkelt att hacka en liström med ett relä som går att driva en tänd spole på,, att generea en spesifik fyrkansvåg med avsedd frekvens får nog ses som att gå över ån efter vatten, dessutom blir det ju en avsevärd skillnad i kostnad bara på kopnent nivå ..
men det är ju en smak sak hur man löser det
Citera
2008-04-12, 22:44
Medlem
sommarlovs avatar
BUZ är högspänningstransitorer.

Krångla inte till det för dig!

Gör som fet å elak sa, relä duger gott.

Du behöver alltså ett standard 12 volts relä med 2 brytande kontakter, som har reläspolen och den ena öppnande kontakten i serie, lägg detta till 12 volt.
Har du gjort rätt kommer reläet att surra.
Dvs oscillator och slutsteg i ett!
Tag nu och koppla +12 volt till den andra öppnande kontakten och koppla vidare till tändspolens matning och jorda andra sidan, glöm inte en kondensator parallellt med tändspolen. (ca 2,2nF 400V)
Koppla en kabel från högspänningsuttaget till jord, med en ca 3 millimeter luftgap.
Håll ena handen i fickan och anslut 12 volt, fungerar det så surrar reläet och det sprakar blått!

Gör såhär nu, krånga inte mera, koncentera dig på dig jetmotor eller vad det nu var!
Citera
2008-04-13, 18:50
Medlem
wääuus avatar
Kan du inte bara skydda din förstärkare med en zenerdiod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in