2008-04-10, 23:52
Medlem
Vi hade denna gåta på filosofin för ett par veckor sedan, jag kan ännu inte svaret på gåtan så förvänta er inget. Jag tänker ändå återge den här på FB;

-----

Du går på en stig som leder till en korsning som grenar ut sig i två stigar. Om du följer den ena stigen kommer du till en sjö, och om du följer den andra så kommer du till en stad. Du vill komma till staden. Du vet inte vilken stig som leder vart bara vad de leder till.
Vid denna korsning står två personer. En som alltid talar sanning, och en som alltid ljuger. Du vet inte vem som talar sanning eller vem som ljuger, bara att de gör det.

För att ta dig till staden måste du fråga en av de två personer som är närvarande, exklusive dig själv, om vilken stig som är rätt.
Du får bara en fråga på dig.

-----

Så, filosofi, hur ska man formulera frågan? (Det är inte en ordagrann återgivelse av texten jag fick, men den innehåller samma fakta som jag fick, och skall därför vara helt lösbar. Skall dock fråga min lärare i morgon om den rätta lösningen.
MVhH DalarN^
Citera
2008-04-11, 00:02
Medlem
Du ska fråga slumpmässig person detta:

"Om jag frågade den andra personen vilket väg som leder till sjön, vad hade han svarat då?"

Gå på den vägen som personen svarar

Logik <3
Citera
2008-04-11, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiesty
Du ska fråga slumpmässig person detta:

"Om jag frågade den andra personen vilket väg som leder till sjön, vad hade han svarat då?"

Gå på den vägen som personen svarar

Logik <3

1 Rätt
2 Fel
Väg x.1 rätt
Väg x.2 fel

Frågar du 2 "vilken väg hade 1 pekat på" så säger han x.2
Frågar du 1 "vilken väg hade 2 pekat på" så säger han x.2
Alltså är det obvious att x.1 är rätt.

Logik ftw (dock var du föra mig)
Citera
2008-04-11, 10:41