Två katter är perfekt. Vi hade ett par marsvin ett tag också, men jag måste säga att det var mer jobb, med rengöring av buren etc. Så luktar det en hel del, dom kissar och bajsar otroligt mycket. Och så kommer dom inte och möter vid dörren, som katter gör.
Våra marsvin fick lite motion i köket. Så hittde jag en liggandes på golvet alldeles blöt (men levande) av sin egen urin. Eftersom det var en stor pöl kiss och en massa bajs tog jag fram dammsugaren, det var en sk vattendammsugare som man mycket väl kan suga upp vätska med (perfekt när man avfrostar frysen). Och djävlar

vilken chock, elchock jag fick när jag körde ner metallröret i hörnet. Marsvins eländet hade gnagt av en elkabel. Det gjorde så satans ont, men jag var glad att jag överlevt, men marsvinen blev sålda efter det.
Om du vill gå en genväg och slippa alla hyss som kattungar har för sig, och samtidigt vill göra en god gärning så ta kontakt med ett katthärbärge. Dom katterna brukar vara extremt uppskattande över att få ett hem. På många ställen brukar dom efter viss karenstid gå fria, då kan man se vilka som trivs ihop, så kan man skaffa båda två.
När vi hade en försvunnen katt så anmälde vi honom på alla möjliga ställen, bl a Stockholms katthem. Efter någon vecka så ringde en kille (Hasse med Djurambulansen) och sa att vi har en katt, det är inte din, men han är likadan, kanske du vill ha honom.
Vi åkte tveksamt dit, dottern och jag och kissen var placerad i en bur på övre raden. När personalen öppnade buren så KASTADE han sig runt min hals som en boa och SPANN. Kan man säga nej då? Vi fick behålla honom i 16 år trots många krämpor och sjukdomar, och döttrarna kan fortfarande fälla en tår över att han är borta.
Sen har jag flera andra bekantas erfarenheter att övergivna sommarkatter, kan bli helt fantastiska innekatter (en del vill inte ens gå ut om dom får-det var inte kul att vara ensam i skogen)