2008-04-10, 22:28
Medlem
plicken117s avatar
hej

funderar på att skaffa mig en liten kamrat som jag kan bry mig om, är annars rätt osocial men saknar det lilla extra här hemma.
jag älskar katter men då jag är borta 8-12 timmar om dagen kanske det inte är så passande?
vad för andra husdjur kan man ha som gärna gosar och som inte kräver ständig passning?
förslag och info tas gärna emot!

kram
Citera
2008-04-10, 22:56
Bannlyst
Kan ju alltid skaffa 2 katter? Så de kan hålla varandra sällskap
Citera
2008-04-11, 02:58
Medlem
Smartie Bs avatar
Ett eller två marsvin kanske? De är trevligare än man kan tro.
Citera
2008-04-11, 03:05
Medlem
En mussla
Citera
2008-04-11, 03:38
Medlem
Om du införskaffar en vuxen katt är det inget problem att lämna den ensam ett par tio timmar om dagen. Hur det är med ungar vet jag inte, har aldrig haft några.
Citera
2008-04-11, 11:25
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Vandrande pinnar är ganska lättskötta, hade sådana när jag var liten.
Citera
2008-04-11, 11:29
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Vandrande pinnar är ganska lättskötta, hade sådana när jag var liten.

Ja, de är ganska så trivsamma och förökar sig något enormt. Jag hade många många många vandrande pinnar till slut.
Citera
2008-04-11, 18:28
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartie B
Ett eller två marsvin kanske? De är trevligare än man kan tro.

Helst två hannar el två honor, de är flockdjur och bör inte vara ensamma.

Trevliga djur som piper varje gång man öppnar kylskåpet.

Men tänk på att marsvin äter mycket. Hö ska de i princip ha fri tillgång till. Det blir skräpigt på golvet. Dessutom, så kommer de att äta upp all sin mat på en gång och vara hungriga resterande timmar. Så du kommer att mötas av högljudda skrik så fort du öppnar dörren.

När ett marsvin känner sej tryggt med dej somnar det gärna i famnen. Men de är sällan rumsrena ... Sen måste man också klippa deras klor regelbundet. De brukar inte gilla det utan bitas, fast de annars är fridsamma och godmodiga.
Citera
2008-04-11, 20:02
Medlem
Snurrens avatar
2 katter?

Två katter är perfekt. Vi hade ett par marsvin ett tag också, men jag måste säga att det var mer jobb, med rengöring av buren etc. Så luktar det en hel del, dom kissar och bajsar otroligt mycket. Och så kommer dom inte och möter vid dörren, som katter gör.

Våra marsvin fick lite motion i köket. Så hittde jag en liggandes på golvet alldeles blöt (men levande) av sin egen urin. Eftersom det var en stor pöl kiss och en massa bajs tog jag fram dammsugaren, det var en sk vattendammsugare som man mycket väl kan suga upp vätska med (perfekt när man avfrostar frysen). Och djävlar vilken chock, elchock jag fick när jag körde ner metallröret i hörnet. Marsvins eländet hade gnagt av en elkabel. Det gjorde så satans ont, men jag var glad att jag överlevt, men marsvinen blev sålda efter det.

Om du vill gå en genväg och slippa alla hyss som kattungar har för sig, och samtidigt vill göra en god gärning så ta kontakt med ett katthärbärge. Dom katterna brukar vara extremt uppskattande över att få ett hem. På många ställen brukar dom efter viss karenstid gå fria, då kan man se vilka som trivs ihop, så kan man skaffa båda två.

När vi hade en försvunnen katt så anmälde vi honom på alla möjliga ställen, bl a Stockholms katthem. Efter någon vecka så ringde en kille (Hasse med Djurambulansen) och sa att vi har en katt, det är inte din, men han är likadan, kanske du vill ha honom.

Vi åkte tveksamt dit, dottern och jag och kissen var placerad i en bur på övre raden. När personalen öppnade buren så KASTADE han sig runt min hals som en boa och SPANN. Kan man säga nej då? Vi fick behålla honom i 16 år trots många krämpor och sjukdomar, och döttrarna kan fortfarande fälla en tår över att han är borta.

Sen har jag flera andra bekantas erfarenheter att övergivna sommarkatter, kan bli helt fantastiska innekatter (en del vill inte ens gå ut om dom får-det var inte kul att vara ensam i skogen)
Citera
2008-04-11, 22:38
Medlem
Snurrens avatar
Nu är jag kanske tjatig

Måste bara berätta om en kille i 20-års åldern som förbarmade sig över en f d sommarkatt i höstas. Den katten är bland de finaste, klokaste och trevligaste katter jag träffat. Ett riktigt guldkorn. Tänk att ha en sån tur att få en sån fin katt . Vi hade nyligen hand om honom några dagar och en finare katt går inte att uppbringa.

När man kommer in i ett katthem så kan man verkligen gå runt och se vilka man får kontakt med. Personalen kan dessutom berätta mer om personligheten på dem. Kattungar är jättegulliga (har själv 5 st 2 v gamla ragdolls här hemma) men vuxna katter kan ge fantastiskt mycket också. Har dom haft det jobbigt i livet så tenderar dom att bli extra tillgivna. Katthemmen är bra på att utvärdera vilka som kan omplaceras . Boka i alla fall in en tid på närmsta katthem (dom brukar ha kattungar också, men det är mer jobb och tidskrävande)
Berätta hur det gick

Ps. Skippa det där med vandrande pinnar, dom kommer inte och möter en vid dörren och talar inte om när man försovit sig Ds
Citera
2008-04-12, 10:52
Medlem
Trapzors avatar
skaffa dig nån ödla :P dom är inte så gosiga men fyfan va roliga dom är xD
Citera
2008-04-12, 12:09
Medlem
Awombhawhas avatar
Skaffa 2 katter, sjukt grymt!
Citera
  • 1