• 1
  • 2
2008-04-10, 21:45
Medlem
Jag har precis köpt lite nya grejer till datorn och skärmen vägrar starta, har testat på 3 olika skärmar så skärmen är inte problemet nån som kan ge lite tips om felsökning eller vad som kan vara fel?.
Citera
2008-04-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ampute
Jag har precis köpt lite nya grejer till datorn och skärmen vägrar starta, har testat på 3 olika skärmar så skärmen är inte problemet nån som kan ge lite tips om felsökning eller vad som kan vara fel?.

Kanske ska säga att det som är nytt är:

Modekort
Grafikkort
Processor
Ram minne
Citera
2008-04-10, 22:16
Moderator
Protons avatar
Citat:
Kanske ska säga att det som är nytt är:

Modekort
Grafikkort
Processor
Ram minne
Har du testat skärmen på tre olika skärmar? Om du skulle prova skärmen med en dator istället för en annan skärm så kanske det funkar bättre?
Citera
2008-04-10, 22:26
Medlem
Förbannads avatar
Citat:

Och du har kollat så att grafikkortet sitter rätt ikopplat? När du startar datorn, går datorn igång? Vilken färg indikerar skärmen där nere på "panelen"? Grön? Röd? Orange?
Citera
2008-04-10, 22:57
Medlem
Graffekortet till nästan 100% som strular...
Citera
2008-04-10, 23:10
Medlem
Förbannads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gräsbonden
Graffekortet till nästan 100% som strular...

Ja antagligen. Eller så kan det vara så lustigt som att ljusstyrkan på skärmen är nervriden till botten och därför ter sig svart. Hände mig en gång, höll på att bli galen innan jag upptäckte den löjliga lösningen.
Citera
2008-04-10, 23:17
Medlem
chribsson2s avatar
Kanske en dum fråga men; om du har köpt nytt grafikkort, kan det inte vara så att det kräver extern strömkälla?
Citera
2008-04-10, 23:27
Medlem
hmm

Skärmen blinkar orange vilket betyder att den svarar inte alls på grafik kortet, så det där med ljusstyrkan är uteslutet, och nej det behövdes ingen extra ström källa från nät agget dvs men jag såg nu att det fanns en kabel som hade med S/PDIF, fast har inte det med ljud att göra?

Kan ju passa på att skicka med länken till modekort och grafik kort:

http://www.inet.se/datorkomponenter/...t-775/1901526/

http://www.inet.se/datorkomponenter/...-pcie/5407789/
Citera
2008-04-10, 23:38
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Skärmen blinkar orange vilket betyder att den svarar inte alls på grafik kortet, så det där med ljusstyrkan är uteslutet, och nej det behövdes ingen extra ström källa från nät agget dvs men jag såg nu att det fanns en kabel som hade med S/PDIF, fast har inte det med ljud att göra?

Kan ju passa på att skicka med länken till modekort och grafik kort:

http://www.inet.se/datorkomponenter/...t-775/1901526/

http://www.inet.se/datorkomponenter/...-pcie/5407789/

Ett par förslag: har du nåt annat pcie-kort att provköra?
byta till den långsammare pcie.sloten för att se om det funkar
Citera
2008-04-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Ett par förslag: har du nåt annat pcie-kort att provköra?
byta till den långsammare pcie.sloten för att se om det funkar

aa det har jag testat, samma resultat som innan, inget svar från grafikkortet till skärmen. grejen är den att min polare skulle uppgradera sin dator så jag fick köpa hans modekort, i stort sett oanvänt och det har funkat under hela den tiden han har kört med det, inget krångel alls. Så är ganska frustrerad nu, har testat det mesta =/
Citera
2008-04-10, 23:44
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
aa det har jag testat, samma resultat som innan, inget svar från grafikkortet till skärmen. grejen är den att min polare skulle uppgradera sin dator så jag fick köpa hans modekort, i stort sett oanvänt och det har funkat under hela den tiden han har kört med det, inget krångel alls. Så är ganska frustrerad nu, har testat det mesta =/

Surt. Ja det är ju ett par % av komponenterna som är paj vid leverans....har väl hänt oss alla. Om du är skrotsamlare som jag kanske du har något gammalt pci-baserat grafikkort som du kan trycka i bara för att få lite svar.
Citera
2008-04-10, 23:46
Medlem
chribsson2s avatar
Ny fråga; Är processor och minnen samma som satt i moderkortet från början?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in