• 1
  • 2
2008-04-10, 20:21
Bannlyst
Tja

Har jag hög risk för cancer och har jag förstört min hud för hela mitt liv (alltså kommer min hud att föråldras för tidigt typ när jag är 22-26 år gammal)?

Jag solade 26 minuter första dagen, 30 minuter andra dagen och 45 minuter tredje dagen, de två första gångerna gick bra men efter den tredje blev jag helt röd nästa dag som tomat.
Citera
2008-04-10, 20:23
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rinr
Tja

Har jag hög risk för cancer och har jag förstört min hud för hela mitt liv (alltså kommer min hud att föråldras för tidigt typ när jag är 22-26 år gammal)?

Jag solade 26 minuter första dagen, 30 minuter andra dagen och 45 minuter tredje dagen, de två första gångerna gick bra men efter den tredje blev jag helt röd nästa dag som tomat.

Du kommer inte få cancer bara sådär för att du har solat tre gånger.
Citera
2008-04-10, 20:24
Bannlyst
Du bör sluta sola.

Om du oroar dig för cancer efter tre solningar är det bättre för själen att låta bli.
Citera
2008-04-10, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Du kommer inte få cancer bara sådär för att du har solat tre gånger.
Man får cancer om man solar mer än 14 gånger per år, 10 minuter varje gång men jag solade 45 minuter på en gång.

Tänkte sola en gång till eftersom jag är vit under nacken och under ögonen tack vare ögonskyddet.

Är det lätt att få hudcancer och är det kört för mig, kommer jag se ut som 60 åring när jag e 22-30 år gammal?
Citera
2008-04-10, 20:33
Medlem
slippys avatar
Citat:
Man får cancer om man solar mer än 14 gånger per år, 10 minuter varje gång men jag solade 45 minuter på en gång.

Tänkte sola en gång till eftersom jag är vit under nacken och under ögonen tack vare ögonskyddet.

Är det lätt att få hudcancer och är det kört för mig, kommer jag se ut som 60 åring när jag e 22-30 år gammal?

Får man alltid cancer när man solar mer än 14 gånger per år? Nu gjorde du mig nervös. Var har du läst det?
Citera
2008-04-10, 20:33
Medlem
Krafses avatar
Ja, det finns givetvis en risk för cancer, man får ju cancer av allt möjligt nu för tiden. Men vi kan omöjligt veta hur stor risken är i ditt fall då vi inte vet något annat än dina solarievanor.

Eller har jag helt fel nu?
Citera
2008-04-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ehh, vaaaaaad? Vem säger det? Ingen att lita på som det låter. Det är omöjligt att säga att man *får* cancer, punkt, sådär.
Citera
2008-04-10, 21:24
Bannlyst
Ni överdriver sjukt mycket, min tjej solar typ 20-30 gånger per år i timtal och hon har gjort det i flera år, lol
Citera
2008-04-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xsfu
Ni överdriver sjukt mycket, min tjej solar typ 20-30 gånger per år i timtal och hon har gjort det i flera år, lol
Jag känner en som rökt i 30 år och är (för tillfället) frisk som en nötkärna. Betyder det att rökning är ofarligt? Nej. Vettigt resonemang? Inte på något sätt.

Solning ökar risken för hudcancer. Strålar från solen eller från solarium kvittar, båda visar ökad risk för hudcancer.
Att lägga sig i ett solarium i 26, 30 och 45 minuter är allt annat än smart och belöningen kom som ett väntat brev på posten, första gradens brännskada över hela kroppen. Troligen har du bara bränt sönder de ytligaste hudcellerna, men UV-strålar har den otrevliga egenskapen att kunna tränga djupare och orsakar genetiska skador, som på sikt kan leda till cancer.
Det finns ingen gräns som anses "säker" för att inte få cancer av solning, eftersom arv och livsstilsfaktorer spelar in otroligt mycket.
Citera
2008-04-10, 22:13
Medlem
jan-es avatar
Citat:
Tja

Du har nu solat 26+40+45 = 111 minuter på sammanlagt tre tillfällen. Du får sola
10*14 = 140 minuter på sammanlagt 10 tillfällen. Slår vi ut dina 111 minuter på 14 tillfällen leder det således till att du endast har solat 111 / 14 = 7,93. I och med att du brände dig sista gången får du ett risktillägg vilket resulterar i ett extra påslag i form av en konstant, K, vars värde i ditt fall uppgår till ungefär 30 (din ålder adderat med 15). Detta leder oss vidare till din slutekvationen: (111+(15+15)) / 14 = 10,07. Eftersom 10,07 > 10 innebär detta tyvärr att du troligen har ådragit dig hudcancer. Åtminstone på de ställen där du blev bränd. Är du neger gäller dock ej denna finurliga formel. Du har då istället troligen solat till dig en mycket ovanlig sjukdom, vilket kommer medföra att din uteblivna cancer istället artar sig som utväxter http://www.barabilder.com/wp-content...1/dede2se4.jpg

Sola lugnt, och glöm inte dina solglasögon!
Citera
2008-04-11, 00:17
Bannlyst
Du kan sola varje dag i 200 år och inte få cancer. Det handlar om hur din kropp reagerar på strålningen och det finns ingen forskning i världen som kan avgöra hur det ser ut för just dig. Hur många kärringar på kvarterskrogen har man inte sett med en dragspel till ansikte?
Citera
2008-04-11, 00:24
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Det jag undrar över är varför du solar så jävla länge?
Speciellt om du är orolig..
Det räcker ju med typ 10 min eller en kvart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in