2008-04-10, 18:47
Medlem
Urho.2s avatar
Jag håller på att skriva en uppsats om Mao Tse-Tung men jag har börjat fundera på vad som är hans förnamn och efternamn. Man brukar ju tala om Mao och då utgick jag ifrån att det var hans efternamn då jag också ha hört att kinensiska namn skrivs med efternamnet sist.

Så vad gäller?
Citera
2008-04-10, 18:50
Medlem
Ghazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urho.2
Jag håller på att skriva en uppsats om Mao Tse-Tung men jag har börjat fundera på vad som är hans förnamn och efternamn. Man brukar ju tala om Mao och då utgick jag ifrån att det var hans efternamn då jag också ha hört att kinensiska namn skrivs med efternamnet sist.

Så vad gäller?
Familjenamnet (efternamnet) först, och "förnamnet" sist. Tvärt om hur vi har det. Det bör dock nämnas att kineser väldigt sällan använder annat än familjenamnet.

EDIT: Han heter alltså Mao (Familjenamn 毛) Ze Dong (泽东 Givet namn), om man använder pinyintranskriberingen. Du har valt Wade-Giles vilket antagligen funkar lika bra.
Senast redigerad av Ghazi 2008-04-10 kl. 18:55.
Citera
2008-04-10, 18:51
Medlem
efternamn: Mao Tse
förnamn: Tung
Citera
2008-04-10, 18:56
Medlem
Urho.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghazi
Familjenamnet (efternamnet) först, och "förnamnet" sist. Tvärt om hur vi har det. Det bör dock nämnas att kineser väldigt sällan använder annat än familjenamnet.

EDIT: Han heter alltså Mao (Familjenamn 毛) Ze Dong (泽东 Givet namn).

Tackar!
Citera
2008-04-11, 02:13
Medlem
Varför skriva vissa Tse-Tung medan andra skriver Ze Dong?
Citera
2008-04-11, 02:24
Medlem
Diktaturs avatar
Det är två olika transrkiberingar. "Zedong" är pinyin och "Tse-tung" är Wade-Gilessystemet.
Citera
2020-10-16, 22:06
Medlem
DrDoaks avatar
Vet någon själ hur man gör om man ska referera en kines i en akademisk text? Om någon heter Yi-Juan Ling och Ling är förnamnet, ska man då skriva Yi-Juan, L i källförteckningen?
Citera
2020-10-16, 22:30
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Vet någon själ hur man gör om man ska referera en kines i en akademisk text? Om någon heter Yi-Juan Ling och Ling är förnamnet, ska man då skriva Yi-Juan, L i källförteckningen?

Man använder mig veterligen samma ordning som i svenskan.

Så gör man åtminstone i ungerskan, trots att namnen även där kommer i omvänd ordning.

Jag skulle skriva namnet som du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in