• 1
  • 2
2008-04-10, 16:49
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2228378.ab

Vad säger man? Sverige är verkligen sjukt, hur fan kan de inte få tillbaka sina pengar? Nästan så att man tror att det är första april.
Citera
2008-04-10, 17:19
Medlem
xallos avatar
Så går det till i svedala, brott mot staten är alltid högre prioriterade än brott mot privatpersoner.
Citera
2008-04-10, 17:39
Medlem
Jaha lite omvänd Robin Hood här haha...först blir du rånad av tjuvar som rånar fattiga sen blir du bestulen av staten. Detta är ju fantastiskt när man tänker efter gör inte staten skyldig sig till häleri??? Nä fy-fan man tror svensk lag skrivits för en bananrepublik. Börjar undra om det inte är så.
Citera
2008-04-10, 17:43
Bannlyst
Helt rubbat. Fogden lägger alltså beslag på saker som inte tillhör inbrottstjuvarna. Fy fan. Det är nästan läge för pensionärerna att anmäla fogden för stöld.
Citera
2008-04-10, 17:55
Medlem
swebarbs avatar
Ja verkligen, snart blir det väl brottsligt att anmäla tjuvarna väl.
Citera
2008-04-10, 18:25
Medlem
Kärnfrågan ligger i meningen som kfm säger: "besittning av en tillgång som vi kan utmäta." Frågan är bara hur den meningen trivs tillsammans med "olovligt förfogande" eller vad det nu heter om man bär runt på stöldgods.

Tekniskt sett borde de väl inte kunna mäta ut gods som förfogas olovligen, det blir ju nästan stöld igen, eller åtminstone häleri.

Att sedan som i artikeln på E24 trassla in sig i förtursrätt och annat är ju bara trams. Pengarna borde omedelbart gå tillbaka till de rättmätige ägarna och således inte vara i tjuvarnas besittning.
Citera
2008-04-10, 18:39
Medlem
ixgamess avatar
Sverige är en bananrepublik
Citera
2008-04-10, 18:51
Medlem
18000 i en byrålåda? Vad är det för fel på sparkonto?
Citera
2008-04-10, 19:14
Medlem
Bengrots avatar
Pengarna ska alltså gå tillbaka till mig i egenskap av skattebetalare. Om de frågar så ska jag svara att de kan skita i det och skicka pengarna till gamlingarna, jag kan dra tillbaka det krav jag har på det beloppet.

Förresten, finns det ingen brottsofferfond de kan vända sig till?

EDIT: När jag tänker efter lite så innebär ju det här att man i princip skänker pengarna till tjuvarna. Sjukt.
Senast redigerad av Bengrot 2008-04-10 kl. 19:17.
Citera
2008-04-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jaha lite omvänd Robin Hood här haha...först blir du rånad av tjuvar som rånar fattiga sen blir du bestulen av staten. Detta är ju fantastiskt när man tänker efter gör inte staten skyldig sig till häleri??? Nä fy-fan man tror svensk lag skrivits för en bananrepublik. Börjar undra om det inte är så.

Det är ju solklart för mig att staten begår häleri här.

Det är ju pensionärsparets pengar staten stjäl rakt av. De där skatteskulderna har ju de där herrarna aldrig haft.
Citera
2008-04-10, 19:56
Medlem
Månsans avatar
Denna historia var sällsynt stollig, t o m för att vara i Sverige. Att alla medier rapporterat om detta är ganska ovanligt. Alla är så vana vid alla vansinnigheter i konungariket Sverige att det mesta brukar få passera.
Citera
2008-04-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johro
18000 i en byrålåda? Vad är det för fel på sparkonto?

18k är väl inte så mycket att ha hemma, speciellt om man är gammal och kanske har svårt att ta sig till banken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in