• 1
  • 2
2008-04-10, 12:53
Medlem
Ryogas avatar
Som student har jag sällan tid och lust att ägna längre tider i köket till att experimentera med maten. Allt för ofta blir det macaroner i en kastrull, köttbullar i en stekpanna, vänta några minuter och ät. Men jag är intresserad av matlagning och av varierande maträtter. Gärna ekonomiska och ekologiska. Dessutom nyttiga! Proteinrika och med rätt kolhydrater och fetter för att jag ska få den energi som behövs för att studera, träna och skriva.

Jag har bestämt mig för att försöka bättra på min kost fast ändå hålla mig inom tidsramarna (ca. en halvtimme som max från start till färdig rätt). Fisk- och kycklingrätter är något jag saknar. Brukar ibland tärna några kycklingfiléer, blanda dem i någon sås med stekta körsbärstomater och äta klyftpotatis till, men det är på gränsen vad jag hinner åstadkomma.

Några tips på snabba kyckling- och fiskrätter som kan tillagas på minimum tid och yta (delar nämligen kök med sex andra studenter och ibland kan det bli konflikt om spisen)? Tips på kötträtter är också välkomna men börjar bli trött på nötkött.
Citera
2008-04-10, 12:58
Bannlyst
Lövbiff går ju jävligt fort. Ska du ha potatis till tar det ju lite tid men annars kan du ju koka upp en stor jävla sats med ris som räcker ett tag att värma upp vid behov. Strimla lövbiffen och stek i panna med lite lök och kanske en skvätt soja om du gillar sånt och servera till riset.

Fisk käkar jag inte så där har jag inga tips. Återkommer eventuellt om jag kommer på något bra att göra med en bit kyckling
Citera
2008-04-10, 13:03
Medlem
Dancerboys avatar
Du kan ju alltid göra en gryta.. Tar ju visserligen lång tid, men då kan du göra iordning den, och sen lämna den puttrande medans du pluggar eller gör annat.

Vi fick laga grytor med nötkött, entrecote tror jag till och med, och enbär. Typ svensk husman möter exklusiv mat. Det var utmärkt, vi åt det till lunch och man stod sig hela dagen, ingen var sugen på middag...
Citera
2008-04-10, 13:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryoga
1. Proteinrika och med rätt kolhydrater och fetter för att jag ska få den energi som behövs för att studera, träna och skriva.

2. Några tips på snabba kyckling- och fiskrätter som kan tillagas på minimum tid och yta

3. Tips på kötträtter är också välkomna men börjar bli trött på nötkött.
1. OK, förstår att du är ute efter "byggarmat".
2. Hur många vill du ha? , dvs hur mycket energi vill du trots allt lägga på din matlagning?
3. OK, vi skippar kött för närvarande.

Kycklingfilé - Diet (4 p)

Ingredienser:
  • 4 kycklingfiléer
  • 12 potatisar av normal storlek
  • 2 röda paprikor
  • 2 gröna paprikor
  • 1 stor gul lök
  • 6 dl vatten
  • 20 g stekfett eller olja
  • tabasco
  • chilipeppar (eller liknande stark krydda)
  • salt
  • peppar
Arbetsgång:
Riv den skalade potatisen i en skål. Salta dem och rör om. Vänta i ca fem minuter och krama därefter dem på så mycket vatten som du orkar.

Torka skålen och lägg tillbaks den rivna potatisen. Peppra den lite och rör om.

Koka vatten i en kastrull. Strimla paprikorna och löken.

Hetta upp två pannor på medelvärme. I den ena pannan steker du små potatisplättar av den rivna potatisen och i den andra kryddade kycklingbröst (med salt, peppar och chilipeppar). Båda skall bli gyllenbruna.

Lägg paprikorna och löken i det kokande vattnet och blanchera dem kort. Häll av och spola med kallt vatten. Torka dem lite med hushållspapper eller duk.

Lägg plättarna i botten på ett serveringsfat. Placera kycklingbröstet över dem och garnera med grönsakerna.

Skvätt lite Tabasco (och soja om så önskas) över och servera med bröd och god sallad till.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2008-04-10 kl. 13:41.
Citera
2008-04-10, 13:55
Medlem
dePauls avatar
Skagentoast - Diet (8 st)

Ingredienser:
  • 1 dl finhackad dill
  • 1 msk färskriven pepparrot
  • 8 tsk lättmajonnäs
  • 4 msk kesella
  • 200 g skalade och hackade räkor
  • 8 skivor vitt bröd
  • svartpeppar
  • ev salt
  • ev citronskivor
Arbetsgång:
Blanda majonnäs, pepparrot, dill, kesella, svartpeppar och de hackade räkorna i en skål.

Skär ut rundlar ur brödskivorna och rosta dem lätt.

Lägg en bladning av röran på varje skiva bröd och garnera med dillkvistar strax före serveringen.

~Paul~
Citera
2008-04-10, 14:10
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Du kan ju alltid göra en gryta.. Tar ju visserligen lång tid, men då kan du göra iordning den, och sen lämna den puttrande medans du pluggar eller gör annat.

Vi fick laga grytor med nötkött, entrecote tror jag till och med, och enbär. Typ svensk husman möter exklusiv mat. Det var utmärkt, vi åt det till lunch och man stod sig hela dagen, ingen var sugen på middag...
Sen kan man koka stor gryta och frysa 4 matlådor. Då spar man ytterligare tid.
Citera
2008-04-10, 14:15
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryoga
Som student har jag sällan tid och lust att ägna längre tider i köket till att experimentera med maten. Allt för ofta blir det macaroner i en kastrull, köttbullar i en stekpanna, vänta några minuter och ät. Men jag är intresserad av matlagning och av varierande maträtter. Gärna ekonomiska och ekologiska. Dessutom nyttiga! Proteinrika och med rätt kolhydrater och fetter för att jag ska få den energi som behövs för att studera, träna och skriva.

Jag har bestämt mig för att försöka bättra på min kost fast ändå hålla mig inom tidsramarna (ca. en halvtimme som max från start till färdig rätt). Fisk- och kycklingrätter är något jag saknar. Brukar ibland tärna några kycklingfiléer, blanda dem i någon sås med stekta körsbärstomater och äta klyftpotatis till, men det är på gränsen vad jag hinner åstadkomma.

Några tips på snabba kyckling- och fiskrätter som kan tillagas på minimum tid och yta (delar nämligen kök med sex andra studenter och ibland kan det bli konflikt om spisen)? Tips på kötträtter är också välkomna men börjar bli trött på nötkött.
Du kan göra enkel wok genom att koka nudlar och tina kycklingfilé i micro. Hetta upp wok med olja. Tina frusna grönsaker genom att skölja dom i ett durkslag under kranen. I med kyckling - grönsaker - nudlar - kryddblandning - vätska (vatten, kokosmjölk,etc.) i lagom intervaller.

Det kanske låter krångligt men det går väldigt fort. Och det har både köttet, grönsakerna och kolhydraterna. Valet av kryddblandning och vätska kan du välja själv och variera.
Citera
2008-04-10, 14:20
Medlem
kungsmeks avatar
Kycklingfileér är väldigt lätta att göra och kan göras i ugn, då kan du göra andra saker.
Du kan exempelvis skära ett snitt i dem och ha i ost, mögelost eller vanlig gouda blir bra båda två och krydda med lite pizzakryda, torkad oregano, salt, peppar.
Vill du kan du också dra några skivor bacon runt och fästa med en tandpetare, riktigt gott.

Vill du vara utan ost/bacon kan du steka dem lite lätt i en panna med smör och sedan lägga in i ugnen och göra sås på skyn som är kvar i pannan.

Något väldigt gott jag gjorde igår och som gick snabbt var en varm potatis/tonfisk/bönsallad från en fransk kokbok.

För 6 portioner behövs:
500f potatis (helst små, färska)
olivolja
250g körsbärstomater (ett vanligt paket)
200g små gröna bönor
200g tonfisk, avrunnen
4 sardellfiléer (behövs inte, men gillar du det)
1 kruka basilika (ta halva av den, ställ i fönstret och vattna så fortsätter den växa och det hela blirjätteekologiskt)

Dressing:
2 schalottenlökar, hackade i små tärningar
3 msk vitvins/äppelcidervinäger (helst vitvinsvinäger)
2msk grovkorning fransk senap (vanlig dijon går bra)
salt
peppar
7msg olivolja, extra virgine

Det som tar tid är att få ugnen varm och att få potatisvattnet att börja koka.
Koka potatisarna tills dom är färdiga.
Sätt ugnen på 200 grader, pensla en plåt med olivolja och släng tomaterna på och skaka runt lite och rosta dem sedan i ugnen i 10 min.
Lägg alla dressingsingredienser utom oljan i en burk med tättslutande lock och skaka kraftigt, addera sedan oljan och skaka kraftigt igen. (detta kan du göra långt innan och låta burken stå i kylen)
Låt potatisarna rinna av, se till att spara vattnet i en burk och lägg sedan potaisarna i det fat du ska ha salladen i och dela dem i lagom små bitar. Häll tillbaka kokvattnet i kastrullen och ställ den på plattan igen. När det kokar har du i bönorna och låter dem koka i 2min innan du låter även dem rinna av.
Häll dressingen över potatisen och blanda runt. Lägg sedan ner allting annat, bönor, tomater, tonfisk som du delat på, sardellstrimlor i lagom storlek.
Ta några basilikablad och strö dem över salladen och servera.

Blev förmodligen hemskt långt osv. men jag lovar att det är riktigt gott och nyttigt och med lite planering går det rätt snabbt.
Citera
2008-04-10, 14:28
Medlem
Gudruns avatar
Att panera/steka en fiskfilé går fort.
Servera med pulvermos, ärtor och en citronbit.

Fisk kan du alltid ha i frysen och plocka fram lagom portionbitar.
Citera
2008-04-10, 14:28
Medlem
CrazyCopKillers avatar
1burk tonfisk + 1liter mjölk

1 öppna tonfisken
2 ät tonfisken
3 drick mjölken direct ur förpakningen
Citera
2008-04-10, 14:31
Medlem
Gudruns avatar
En till...
Kokt fisk med potatis, rivna morötter och skirat smör.

Du kan packa in fisk mm i foliepaket och lägga i samma kastrull som potatisen.
Citera
2008-04-10, 14:35
Medlem
Butchers avatar
Stekt laxfilé tillsammans med ris och någon créme fraiche. Kanongott, och enkelt att tillaga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in