• 1
  • 2
2008-04-10, 09:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Hur är det med utskjutande last från en personbil? Jag ska köra en lång grej på taket till en Volvo 850 i dagsljus.

Hur långt får den skjuta ut öht, och när skall det markeras?
Så här står det på Vägverkets hemsida:

Citat:
Glöm inte markera utstickande last med exempelvis en röd vimpel. Kör du i mörker ska utstickande last märkas ut med ljus och reflexer – vitt framåt och rött bakåt.

Exempelvis röd vimpel? Kan jag ta min vanliga gröna? Eller vita.

Och hur lång är en Volvo 850?
Citera
2008-04-10, 10:01
Medlem
stig88s avatar
Utskjutande last på varje sida: MAX 20cm
utsjutande last bakåt: < 2m ingen markering >2m röd eller reflex markering längst bak.
Och HUR långt du får lasta är lite upp till vad du anser är lämpligt. lastar du på plankor på din bil som sticker ut 8meter bakom och släpar i baken är det naturligtivs förbjudet. Men det skall finnas en siffra på MAX längen bakåt. tror den är på 4-5m, kommer inte ihåg nu men kan titta om jag hittar min gammla böcker.
Citera
2008-04-10, 10:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stig88
Utskjutande last på varje sida: MAX 20cm
utsjutande last bakåt: < 2m ingen markering >2m röd eller reflex markering längst bak.
Och HUR långt du får lasta är lite upp till vad du anser är lämpligt. lastar du på plankor på din bil som sticker ut 8meter bakom och släpar i baken är det naturligtivs förbjudet. Men det skall finnas en siffra på MAX längen bakåt. tror den är på 4-5m, kommer inte ihåg nu men kan titta om jag hittar min gammla böcker.

Tack, jag får förtydliga mig. Lasten kommer endast skjuta ut bakåt och framåt, och är totalt 4 meter. Det lär alltså inte ens behövas en vimpel?
Citera
2008-04-10, 10:11
Medlem
actionbents avatar
1meter utstick och det ska vara markerat. Någon färgkod finns inte utan det ska vara tydligt märkt enligt lagtexten. Max längd borde bli 24meter som gäller där också, men lasten får inte störa sikt eller påverka bilens möjlighet till manöverering och då blir nog 24meter lite svårt. Suntförnuft bör användas helt enkelt.
Citera
2008-04-10, 10:11
Medlem
Tiiituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur är det med utskjutande last från en personbil? Jag ska köra en lång grej på taket till en Volvo 850 i dagsljus.

Hur långt får den skjuta ut öht, och när skall det markeras?
Så här står det på Vägverkets hemsida:

Exempelvis röd vimpel? Kan jag ta min vanliga gröna? Eller vita.

Och hur lång är en Volvo 850?

- Last som skjuter ut framåt eller mer än 1 m bakåt, måste markeras.
- Last framåt och som tydligt framgår för andra trafikanter behöver markeras först när den skjuter mer än 1 m.
- Markering sker med flagga i dagsljus och med ljus och reflex i mörker.
- Fordonets totala längd, lasten inräknad, får inte överstiga 24 m.

Detta är saxat från min teoribok

Edit: Typiskt actionbent hann före
Citera
2008-04-10, 10:12
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tack, jag får förtydliga mig. Lasten kommer endast skjuta ut bakåt och framåt, och är totalt 4 meter. Det lär alltså inte ens behövas en vimpel?
4meter på en 850 så lär det inte sticka ut alls.
Citera
2008-04-10, 10:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
4meter på en 850 så lär det inte sticka ut alls.

Nä jag kom på det, eller bara lite kanske?

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Tiitus
- Last framåt och som tydligt framgår för andra trafikanter behöver markeras först när den skjuter mer än 1 m.

Bra att veta! Hade varit fränt om det var en 24-meterspinne jag skulle köra. Fast svårt inne i Stockholm kanske.
Senast redigerad av Clay Allison 2008-04-10 kl. 10:20.
Citera
2008-04-10, 17:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiiitus

Din teoribok har nog några år på nacken. Maxlängden är nu utökad till 25.25 meter för att det skall vara möjligt att koppla på en vanlig EU-trailer på svensk långtradare med hjälp av en dolly.
Citera
2008-04-10, 17:39
Medlem
Tiiituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Din teoribok har nog några år på nacken. Maxlängden är nu utökad till 25.25 meter för att det skall vara möjligt att koppla på en vanlig EU-trailer på svensk långtradare med hjälp av en dolly.

Min teoribok är tryckt 2006 så den har 2 år på nacken nästa. Det är upplaga 12 och boken heter "Körkortsboken"
Citera
2008-04-10, 21:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiiitus
Min teoribok är tryckt 2006 så den har 2 år på nacken nästa. Det är upplaga 12 och boken heter "Körkortsboken"

Med tanke på alla extra krav som måste uppfyllas för att få ha 25.25 meter istället för 24 meter så tror jag nog att de flesta fordon hamnar i 24-meters gränsen.

Skall man köra en trästav på taket så får den inte överstiga 24 meter i längd, men det finns en del regler som gör det svårt att köra med så lång last eftersom man inte klarar kravet på vändradie etc.
Citera
2008-04-11, 01:19
Medlem
Citat:
Med tanke på alla extra krav som måste uppfyllas för att få ha 25.25 meter istället för 24 meter så tror jag nog att de flesta fordon hamnar i 24-meters gränsen.

Skall man köra en trästav på taket så får den inte överstiga 24 meter i längd, men det finns en del regler som gör det svårt att köra med så lång last eftersom man inte klarar kravet på vändradie etc.
Vändradien lär ju inte påverkas av hur lång last man har på bilen
Citera
2008-04-11, 08:54
Medlem
rebbans avatar
Citat:

Krav på vändradie??

Det finns väl inte enda kraven som finns är på dispans transporter som är längre än 24meter där är det styrt med överhäng axelavstånd osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in