• 1
  • 2
2008-04-10, 02:17
Medlem
v1ll3s avatar
Jag har en saab 9-3 från 2001 och den är i behov av att hottas upp lite. Steg 1 är att tona rutorna, jag gjorde det själv först med nått billigt skit från biltema, det blev snyggt, det erkänner jag, men man såg inte ett jota ut, så det var ett äventyr varje gång man skulle backa. Så ville jag inte ha det så jag har disponerat filmen och tänkte lämna in bilen för lite proffsjobb istället.

När det sen är klart så förs tankarna mot att antingen sänka bilen eller sätta på ett nytt kjolpaket. Det billigaste alternativet vore väl att kapa av lite av fjädrarna för att få ner bilen en bit, men jag har hört att det inte är bra för bilen då fjädrarna är inställda för en viss höjd eller något i den stilen.

Sen, av egen erfarenhet, så vet jag att en sänkt bil är jättejobbig att köra, man kommer inte över 70% av vägbulorna och man skrapar i tid och otid i underredet på allt möjligt skit. Inte bra!

Frågan är egentligen ganska enkel... Skrapar man i massa skit hela tiden även med kjolpaketet eller är det bara sänkningen som ger den effekten? För kjolpaketet ska ju också gå ganska lågt för att vara snyggt.
Citera
2008-04-10, 04:48
Medlem
Aero-modellerna har ju ett ursnyggt kjolpaket från fabrik, så om det inte redan är en Aero du har, så borde du skaffa ett sånt, eller är det nåt realcar-paket du har tänkt dig?
Angående sänkning så skulle jag satsa på typ nåt H&R cupkit med sänkfjädrar och dämpare anpassade för dessa. Lagom borde vara 35-40mm, blir snyggt som satan. Kapa fjädrarna gör man på gamla volvos från 1983, inte att rekommendera

Har en kompis som hade en saab 93 med både fett kjolpaket och sänkning, den va i princip okörbar så tänk dig för så det inte blir för mycket..
Jag utgår ifrån att det är nåt asfett kjolpaket du har tänkt dig, så svaret på din fråga är att det förmodligen kommer att funka med både sänkning och kjolpaket, men det kommer bli jobbigt att köra, speciellt över farthinder. JAG skulle ha satsat på det jag skrev ovan, garanterar skönare bilfärd och en riktigt snygg saab
Senast redigerad av oschersleben 2008-04-10 kl. 05:05.
Citera
2008-04-10, 10:58
Medlem
v1ll3s avatar
Okay, jag är med har du något bra tips på vart man kan införskaffa dessa kjolpaket? några som är billiga med bra utbud?

Ja, det är ju lite det jag är rädd för, att inte kunna köra med bilen, det vore ju lite tråkigt om man hela tiden måste låta bilen stå hemma för att den är obrukbar. Vore ju kul att faktiskt kunna använda den även om man ska ut på skidsemester eller ut och grilla i skogen.
Citera
2008-04-10, 11:42
Medlem
rebbans avatar
Jag hade sänkt bilen först och i nästa steg satt på kjolpaket.
Citera
2008-04-10, 12:16
Medlem
v1ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Jag hade sänkt bilen först och i nästa steg satt på kjolpaket.

Fast jag vet inte om jag ens kommer kunna komma in på min parkering om jag sänker bilen för mkt.. Åker över en lite kant för att komma in om man säger, men jag får väl ställa bilen över mitten och mäta under för att se hur mkt jag har till övers. Jag vill i första hand kunna använda bilen som just en bil.
Citera
2008-04-10, 13:19
Medlem
Tycker man ska akta sig för att grabbstyla en bil för mycket.
skulle iallafall ge mig intrycket att den är hårt körd med om jag skulle köpa en färdigstylad bil.

Och sänka bilen så förbannat så de börjar skrapar i under är väl ingen ide..?
Som alla moppapojkar som plockar sönder sina scootrar och råtrimmar dom plasticpaddar igen både bak o fram lysen, tar bort blinkers, backspeglar..kapar stänkskärmar och vetefan hur dom tänker.
Och sätter på så breda bakdäck på för smala fälgar så det blir åt helvete rangligt istället.
Eller superfeta bromskivor på pyttesmå bromsok..
Har inte med nånting och göra, kom o tänka på det bara,.

Tvätta bilen, ett par sjyssta fälgar, lite sportfjädrig räcker för de mesta.
Blir den inte snygg då har man för ful bil o kan inget göra åt det.

Uch, fan för bilar som är supersnyggt stylade men går som orginal maskinellt.
Citera
2008-04-10, 13:31
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v1ll3
Fast jag vet inte om jag ens kommer kunna komma in på min parkering om jag sänker bilen för mkt.. Åker över en lite kant för att komma in om man säger, men jag får väl ställa bilen över mitten och mäta under för att se hur mkt jag har till övers. Jag vill i första hand kunna använda bilen som just en bil.

35mm bör du kunna sänka ytan problem.
Min S60 va sänkt mycket mera och den kom jag över alla farthinder med om man tog det varligt.
Citera
2008-04-10, 14:05
Medlem
Giffoxs avatar
Jag betalar hellre för en kortare men styvare stötdämpare än att fixa lackskador och behöva oroa mig varje gång jag svänger av motorvägen. Lämna hellre in bilen för total rekond, polera lacken och fixa lite nybilskänsla inuti.
Citera
2008-04-10, 14:39
Medlem
Norrloaders avatar
En polare har en Parisienne som är toksänkt (förvisso jävligt snyggt)
Dessvärre måste han planera körningar i stan. Farthinder måste tas diagonalt även om de är låga
(farthinder här är inte en tumme i röven )
Citera
2008-04-10, 15:31
Medlem
Pillevirks avatar
Kapa fjädrarna ska du inte göra. Ska du sänka ska du köpa en riktig sänkningssats med dämpare och fjädrar. Annars kan du slå ur oljan ur dämparna om du kör över exempelvis fartgupp med original dämpare och kapade fjädrar.
Citera
2008-04-11, 02:09
Medlem
v1ll3s avatar
En snabb titt på sänkningssats priserna får mig att inse att jag kanske ska börja i rätt ände och skaffa snyggare fälgar och tona rutorna eller nått sånt ^^

jajja, har förstått att om det ska göras, så ska det göras rätt från början iaf.

Och det vore iofs ganska korkar att göra för mycket på den som gör att den ser för välanvänd ut, blir så jobbigt att sälja den då... Den är pedantskött, men det kommer nog inte många köpare att tro på om dom ser en stylad bil i en 20 årings händer :P
Citera
2008-04-11, 03:30
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v1ll3
men jag får väl ställa bilen över mitten och mäta under för att se hur mkt jag har till övers.
Gör det med full last då så du inte gör det med bilen tom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in