• 1
  • 2
2008-04-09, 23:26
Medlem
Tänkte deklarera på nätet men Sveriges största bank Nordea verkar ha missat att folk använder mac nuförtiden. Hur göra? Vill helst inte kluddra med parallels osv..
Citera
2008-04-10, 02:58
Medlem
RötLökens avatar
Det här kanske inte hjälper dig men har man Swedbank så fungerar det utmärkt utan krångel alls.
Citera
2008-04-10, 03:55
Medlem
-jOE!s avatar
Jag fick en ny dosa av Nordea, den ersätter koderna. För e-leg kör jag VmWare/Windows.
Citera
2008-04-10, 04:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladd55
Tänkte deklarera på nätet men Sveriges största bank Nordea verkar ha missat att folk använder mac nuförtiden. Hur göra? Vill helst inte kluddra med parallels osv..
Som ovanstående sa byt till Swedbank =)

O andra sidan, säg om jag har fel, men är inte e-leg en fil på datorn som läses av en java applet?
I sånna fall borde det också funka?
Citera
2008-04-10, 08:52
Medlem
BankID från Handelsbanken funkar fint i Firefox, och gjorde så att jag kunde deklarera snabbt och smärtfritt.
Citera
2008-04-10, 10:23
Medlem
semafors avatar
Jag har Nordea. Jag exporterade mitt e-leg från en windows-burk, installerade Nexus Personal:
http://www.handelsbanken.se/shb/INeT...25727900264740

Sen importerade jag e-legget till macen och nu funkar det fint att logga in med e-leg på sidor som vill ha det (typ CSN).
Citera
2009-01-05, 16:25
Medlem
word2yamovas avatar
tjena

jag har SEB och har försökt att få e-leg att funka hur länge som helst nu... håller på att bli galen. Tankade Netid men det vill inte funka. Jag kör Firefox. Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2009-01-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av word2yamova
tjena

jag har SEB och har försökt att få e-leg att funka hur länge som helst nu... håller på att bli galen. Tankade Netid men det vill inte funka. Jag kör Firefox. Någon som kan hjälpa mig?
SEB använder väl Telias e-leg?

Det är inte helt problemfritt, men funkar faktiskt. Kruxet är ju bl.a. just Telias webbsidor som funkar dåligt i bl.a. Safari. Men eftersom du använder Firefox ska det gå.

Testa att ringa SEB:s support (0771-365 365 tror jag) öppet 24/7 och be om hjälp medan du försöker.
Citera
2009-01-05, 19:05
Medlem
word2yamovas avatar
Okej nu har jag fått det att funka hyffsat. Kan logga in på CSN med min e-legitimation. När jag ansöker om studiemedel går det hur bra som helst tills jag kommer till slutet där man ska "skriva under". Ett nytt fönster kommer upp men det jävliga är att jag inte kan skriva någonting! Kan inte trycka på avbryt heller utan det hela slutar med att jag måste tvångsavsluta firefox. Är så sjukt irriterad... hjälp mig.

EDIT: Alltså firefox öppnar ett nytt, mindre fönster som lägger sig över det andra där jag ska skriva under... ni förstår. Men kan inte skriva något i det, jävla bajs. Orkar inte sitta och fylla i deras jobbiga blanketter. Help me.
Citera
2009-01-05, 19:47
Medlem
word2yamovas avatar
Nu har jag löst det, men inte på min macbook utan på farsans pc...

Ringde telias support och tydligen funkar det inte på senaste versionen av firefox, och killen jag snackade med sa att det inte finns nån annan browser till mac som det funkar på.

Så, ni som använder mac och vill köra med telias e-legitimation, hitta en pc!
Citera
2009-01-05, 20:07
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av word2yamova
Nu har jag löst det, men inte på min macbook utan på farsans pc...

Ringde telias support och tydligen funkar det inte på senaste versionen av firefox, och killen jag snackade med sa att det inte finns nån annan browser till mac som det funkar på.

Så, ni som använder mac och vill köra med telias e-legitimation, hitta en pc!
Helt otroligt dåligt att dom inte kan fixa det alltså. Jag kör fortfarande med Vmware just för den sakens skull...
Citera
2009-01-05, 20:39
Medlem
Fick detta svar från Nordea

Jag frågade Nordea om just detta för en vecka sedan och fick följande svar:

Nordea har inte haft stöd för kombinationen e-legitimation och Macintosh (Mac) tidigare. Vi har tillsammans med andra aktörer på den svenska marknaden beställt en klient (säkerhetsprogram) som ska kunna hantera den här kombinationen. Säkerhetsprogrammet är levererat men tester av den har visat på olika brister och mindre bra användarvänlighet.

Att använda en e-legitimation tillsammans med en Mac är komplext, då olika komponenter inte fullt ut stödjer denna kombination.

Vad är det som inte fungerar tillfredsställande?
- Säkerhetsprogrammet fungerar enbart tillsammans med webbläsaren Firefox 1.5 och senare versioner. Övriga webbläsare har inte ett tillräckligt stöd för e-legitimationer.

- Firefox väljer fel certifikat vid inloggning av e-legitimation på kort.

- Är du inaktiv i ca 3 minuter loggas du automatiskt ut.

- Det går inte att aktivera en e-legitimation på ett bank-/kreditkort på en Mac.

- Det går inte att ladda ner en e-legitimation på fil på en Mac.

Vad kan vi erbjuda?

Vi kan idag erbjuda ett säkerhetsprogram för Mac, men med reservation för att några funktioner inte fungerar tillfredställande för dig som kund. Vill du använda din e-legitimation med Mac, vänligen följ rutinen nedan. Observera att vi inte ger support för detta.

e-legitimation på kort

- Beställ kortläsare
För att kunna använda din e-legitimation på kort behöver du en kortläsare. Har du Internettjänsten för privatpersoner får du en kostnadsfri kortläsare. Saknar du Internettjänsten kan du beställa en kortläsare till ett förmånligt pris i Todos webshop. (du hittar länken under ”Kom igång” på nordea.se/e-legitimation > e-legitimation på kort > kom igång).

- Ladda ner säkerhetsprogrammet och drivrutiner för kortläsare
Dessa hittar du här: http://www.nordea.se/sitemod/default...spx?pid=956112

- e-legitimation på kort
För att kunna aktivera din e-legitimation på ditt bank-/kreditkort måste du aktivera den på en PC som stödjer våra tekniska krav. Du hittar de tekniska kraven på Nordeas hemsida > Privat > Internet och telefon > e-legitimation på kort > Support > Förutsättningar och tekniska krav. När den är aktiverad kan du använda den i Internettjänsten för privatpersoner.

Vill du ha en e-legitimation på ett Smart Card kan du vända dig till ditt närmaste Nordeakontor för att beställa ett. Kortet är aktiverat när du hämtar ut det på bankkontoret.

e-legitimation på fil

- Ladda ner säkerhetsprogrammet
Dessa hittar du här: http://www.nordea.se/sitemod/default...spx?pid=956112

- Ladda ner din e-legitimation på fil
För att kunna använda din e-legitimation på fil måste du ladda ner den på en PC som stödjer våra tekniska krav. Du hittar de tekniska kraven på Nordeas hemsida > Privat > Internet och telefon > e-legitimation på fil > Support > Förutsättningar och tekniska krav. Spara den på ett bärbart media, exempelvis ett USB-minne, och importera den sedan till din Mac. Du hittar hur du flyttar din e-legitimation på fil på Nordeas hemsida > Privat > Internet och telefon > e-legitimation på fil > Support > Kopiera/Flytta e-legitimation på fil

Vad gör vi åt det?

Vi beklagar att vi inte har en lösning som är komplett för dig som kund. Vi jobbar vidare med att rätta till de brister som finns.

Med vänlig hälsning
Nordea Bank AB (publ)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här