• 1
  • 2
2008-05-25, 00:42
Medlem
V-rocks avatar
Den finns än, och är troligen starkare än någonsin...

Se till exempel de viktorianska gentlemännen, tvingade på sig en fjärdedel av världen och förtryckte sin kvinnor. Eller riddarna som försörjde sina armeer genom att terrorisera lokalbefolkningen.

Ser man på historien så har de extrema ideerna aldrig varit effektiva, om det så gäller att vara ett as eller en gentleman.
Citera
2008-05-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
Den finns än, och är troligen starkare än någonsin...

Se till exempel de viktorianska gentlemännen, tvingade på sig en fjärdedel av världen och förtryckte sin kvinnor. Eller riddarna som försörjde sina armeer genom att terrorisera lokalbefolkningen.

Ser man på historien så har de extrema ideerna aldrig varit effektiva, om det så gäller att vara ett as eller en gentleman.
Vad är det som finns än?
Maktspel och förtryck, symboliskt våld på makronivå?
Jag trodde poängen var hänsyn och respekt,
vänlig interaktion på mikronivå...
Det är ju inte speciellt extremt,
att vara vänlig, att inte sparka på den som ligger,
att ge livbojen till ett barn,
att öppna dörren åt en dam?
Citera
2008-06-08, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Capodituticatsi
Jag funderar kring gentlemannaideal, ridderlighet och fair play. Det är ideal som jag själv alltid hållit högt och försökt efterleva.

På något sätt känns det som att det inte går att motivera varför man inte skulle försöka sträva efter dessa ideal? Det är svårt att motivera motsatsen. Jag har kanske en romantisk syn på vissa saker.

En sak jag minns med beundran är de krigande soldaterna under första världskriget, som på julafton slöt vapenvila och besökte varandras respektive skyttegravar under fredliga och vänskapliga former. Det kallar jag stort! En lågt stående varelse hade istället utnyttjat vapenvilan och skjutit dem som lagt ned sina vapen under den frivilliga vapenvilan.

Vissa människor annammar något slags formell och ytlig gentlemannaetikett men de kan vara riktiga svin ändå under ytan. De är inte gentlemän i hjärtat och för mig är det inget värt, det blir bara något slags meningslösa charader i så fall.

Hur är det ställt med dessa ideal idag? Är alla gentlemän och fair players på utdöende?

Och hur kan vi analysera detta ämne på ett uttömmande sätt? Det angränsar ju även psykologi och mänskliga relationer så vi kan väl hålla högt i tak.

Det skulle vara trevligt om fler höll dessa ideal högt tycker jag.
Tänk tex en busskö, gamla , gravida kvinnor osv, trampas nästan ner av buffliga ungdomar som till varje pris ska på bussen först för att få sittplats.

Det skulle vara fint med lite mer artighet och gentlemannamässighet i samhället överhuvudtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in