Citat:
Ursprungligen postat av Eyeopener
Kan försöka svara på din första fråga om sonata.
Det är en relativt ny insomningstablett på marknaden och den är väldigt svag och dyr. Var glad ifall du får stilnoct eller imovane istället för sonata.
Packeten är konstiga oxo, det ligger 14st per packet. Lättare att skriva ut ett preparat som ligger i 30tabletter per packet för att hålla mer koll på hur många tabletter som tas per natt/månad.
Annars så har det inte varit några problem när jag har bett om sonata, vilket jag inte gör om då dom inte funkade alls på mej. Fick hur många som helst då och sa till och med till läkaren att jag fick ta 4-6st för att dom skulle funka och hon sa att hon kunde skriva ut mer isådana fall vilket jag inte ville. Skulle jag säga samma sak om stilnoct eller imovane så skulle jag nog inte få se dom läkemedlena igen skulle jag tro.
Sen till till din andra fråga:
Depotabletterna används ofta till generell ångest/oro. Tex när man har en bakomliggande ångest/oro som gnager en i ryggraden. Depotabletterna delar ut en jämn dos under en längre tid. Oftast tar man en tablett när man går upp och en till kvällen.
Vanliga tabletter används mer när tillfälle till dom behövs, tex om man kanske får kraftig ångest/oro nån gång per dag eller några gånger per vecka. Vid kraftig Panikattacker så skrivs ofta något mer muskelrelaxerande bensoderivat ut så som tex Stesolid eller Klonazepam.
Har en jobbar kompis som har gått på Xanor depot nu i åtta år och hon får det för ständig oro.
tack för bra svar.
Jag har testat både stesolid och iktorivil (klonazepam)
Stesolid tycker jag inte hjälper mer än en alvedon.
Men Iktorivil är det helt annat krut i.
Jag har bara tagit dessa två som berusningsmedel eller vanlig ångerst.
men ska stesolid verkligen funkar mot panikångerst?