2008-04-09, 20:03
Medlem
Pussycuts avatar
Jag har 2 frågor som jag inte hittat här. (kan ha missat, men det tror jag ej)

1. Är det någon som vet anldeningen till varför sonata inte skrivs ut så ofta som stilnoct och imovane?

2. Xanor och Xanor depot är ju "två" mediciner av samma slag som verkar på olika sätt. om inte jag har missuppfattat allt så är Xanor främst för panikångerst och Xanor depot för generell ångerst. har jag rätt?
Senast redigerad av Pussycut 2008-04-09 kl. 20:44.
Citera
2008-04-09, 20:26
Medlem
SinCitys avatar
1. Ingen aning, rent logiskt så borde ju Sonata vara alternativet innan Stilnoct iaf, men kanske spelar biverkningslistan för Sonata in då den är något längre vid en första anblick.

2. Xanor är ett läkemedelsnamn för alprazolam, en bensodiazepin, och depot samt "vanliga" verkar på samma sätt, men med lite olika doseringssätt. Depot släpper ut en mindre mängd verksamt ämne under en lite längre tid, medans den "vanliga" verkar mer direkt och under en kortare tid än depoten. Ur Fass: "Xanor/Xanor Depot har en ångestdämpande effekt och används vid behandling av ångestsymtom som oro, rastlöshet och spänning. Läkemedlet används även vid paniksjukdom med eller utan torgskräck."
Citera
2008-04-09, 20:43
Medlem
Pussycuts avatar
2. Xanor är ett läkemedelsnamn för alprazolam, en bensodiazepin,

jag uttryckte mig lite fel. Jag menade igentligen
"samma medicin med olika sätt att verka."

men det var just det jag tänkte på. eftersom att vanliga Xanor är ganska så direktverkande, borde den väl vara efektivare än Xanor Depot vid panikångerst?
Citera
2008-04-09, 20:55
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussycut
2. Xanor är ett läkemedelsnamn för alprazolam, en bensodiazepin,

jag uttryckte mig lite fel. Jag menade igentligen
"samma medicin med olika sätt att verka."

men det var just det jag tänkte på. eftersom att vanliga Xanor är ganska så direktverkande, borde den väl vara efektivare än Xanor Depot vid panikångerst?

Så bör det ligga till ja, anslaget hos tabletterna som ej är depot är snabbare och man får en mer direkt effekt och den lämpar sig därför bättre om man är ute efter att "bota" en panikattack. Depot-varianten verkar under en längre tid och tas därför ofta för att förebygga panikattacker. Exakt hur det ligger till får någon medicinare svara på, men enligt mina egenhändigt förvärvade kunskaper så fungerar det i stort som ovan. Krossar/tuggar man en depot så försvinner den långtidsverkande effekten och man har en vanlig Xanor...
Citera
2008-04-09, 20:57
Medlem
Eyeopeners avatar
Kan försöka svara på din första fråga om sonata.
Det är en relativt ny insomningstablett på marknaden och den är väldigt svag och dyr. Var glad ifall du får stilnoct eller imovane istället för sonata.
Packeten är konstiga oxo, det ligger 14st per packet. Lättare att skriva ut ett preparat som ligger i 30tabletter per packet för att hålla mer koll på hur många tabletter som tas per natt/månad.

Annars så har det inte varit några problem när jag har bett om sonata, vilket jag inte gör om då dom inte funkade alls på mej. Fick hur många som helst då och sa till och med till läkaren att jag fick ta 4-6st för att dom skulle funka och hon sa att hon kunde skriva ut mer isådana fall vilket jag inte ville. Skulle jag säga samma sak om stilnoct eller imovane så skulle jag nog inte få se dom läkemedlena igen skulle jag tro.

Sen till till din andra fråga:
Depotabletterna används ofta till generell ångest/oro. Tex när man har en bakomliggande ångest/oro som gnager en i ryggraden. Depotabletterna delar ut en jämn dos under en längre tid. Oftast tar man en tablett när man går upp och en till kvällen.
Vanliga tabletter används mer när tillfälle till dom behövs, tex om man kanske får kraftig ångest/oro nån gång per dag eller några gånger per vecka. Vid kraftig Panikattacker så skrivs ofta något mer muskelrelaxerande bensoderivat ut så som tex Stessolid eller Klonazepam.
Har en jobbar kompis som har gått på Xanor depot nu i åtta år och hon får det för ständig oro.
Citera
2008-04-09, 21:39
Medlem
Pussycuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyeopener
Kan försöka svara på din första fråga om sonata.
Det är en relativt ny insomningstablett på marknaden och den är väldigt svag och dyr. Var glad ifall du får stilnoct eller imovane istället för sonata.
Packeten är konstiga oxo, det ligger 14st per packet. Lättare att skriva ut ett preparat som ligger i 30tabletter per packet för att hålla mer koll på hur många tabletter som tas per natt/månad.

Annars så har det inte varit några problem när jag har bett om sonata, vilket jag inte gör om då dom inte funkade alls på mej. Fick hur många som helst då och sa till och med till läkaren att jag fick ta 4-6st för att dom skulle funka och hon sa att hon kunde skriva ut mer isådana fall vilket jag inte ville. Skulle jag säga samma sak om stilnoct eller imovane så skulle jag nog inte få se dom läkemedlena igen skulle jag tro.

Sen till till din andra fråga:
Depotabletterna används ofta till generell ångest/oro. Tex när man har en bakomliggande ångest/oro som gnager en i ryggraden. Depotabletterna delar ut en jämn dos under en längre tid. Oftast tar man en tablett när man går upp och en till kvällen.
Vanliga tabletter används mer när tillfälle till dom behövs, tex om man kanske får kraftig ångest/oro nån gång per dag eller några gånger per vecka. Vid kraftig Panikattacker så skrivs ofta något mer muskelrelaxerande bensoderivat ut så som tex Stesolid eller Klonazepam.
Har en jobbar kompis som har gått på Xanor depot nu i åtta år och hon får det för ständig oro.

tack för bra svar.

Jag har testat både stesolid och iktorivil (klonazepam)
Stesolid tycker jag inte hjälper mer än en alvedon.
Men Iktorivil är det helt annat krut i.
Jag har bara tagit dessa två som berusningsmedel eller vanlig ångerst.
men ska stesolid verkligen funkar mot panikångerst?
Citera
2008-04-09, 21:52
Medlem
Eyeopeners avatar
Fördelen med Stessolid vid panikångestattacker är att det slår snabbt och att det har en muskelrelaxerande effeckt som oxo slår på snabbt, Klonazepam har lite längre påslagningstid gämförbart med Diazepam (stessolid)

Och vid panikångest attack så menar jag när du blir så spänd och inte får i dej tillräckligt med syre så att man tror att man är på väg att dö och faller ner på golvet skräckslagen.
Problemet ligger oftast i att när man väl får en sån här attack så är man oftast inte i sina sinnes fulla bruk till att gå till medicinskåpet för att hämta en sådan här tablett desvärre.

För mej funkar en kontrolerad andning bättre vid rejäla panikattacker än benso. Men det tar sin tid och att man är medveten om att dom här attackerna inte är farliga, det jobbigaste är oftast rädslan om att få dom igen som alltid ligger i tankarna. Här har KBT hjälpt mej oerhört mycket och mitt väldiga intresse i psykologi, då det oftast är hjärnan som lurar en i sådana här tillfällen och det går å lura tillbaks utan medicinsk påverkan.

Skall även tillägga då jag såg att du inte tyckte att stessolid gav dej någon speciell effeckt, att bensopreparat slår på väldigt individuellt, speciellt i vilket syfte man tar tom i och i vilket tillstånd man är i för tillfället.
Senast redigerad av Eyeopener 2008-04-09 kl. 22:04.
Citera
2010-01-24, 07:51
Medlem
Sonata är ej beroendeframkallande, enligt läkarna, därför förmodar jag.
Fick detta sonata när jag bytte distrikt vilket verkar suga hårt.. både sonata ohc distriktet.

Men kan man räkna med liknande efterspel om man poppar många som hos stilnoct?
>Hur funkar sonata i jämförelse med stilnoct rent flummässigt en ångestladdad säg typ söndagsförmiddag?
Citera
2010-01-24, 20:40
Medlem
Sleazers avatar
sonata har jag aldrig testat så jag vet inte...
sen så är xanor snabbverkade medans xanor depot utsöndrar alprazolamet under en längre tid,fast det har väl sagt innan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in