• 1
  • 2
2008-04-09, 17:12
Medlem
maxpowers avatar
Hej
Idag när jag skulle starta min bil och köra hem från stormarknaden gick inte startmotorn. Fläkt, radio och halvljuset gick igång direkt men från motorn hördes bara ett klickande ljud som lät ungefär som när man använder körriktiningsvisaren fast i dubbla hastigheten. Eftersom det tycktes vara något strul med startmotorn knuffade jag igång bilen och då startade den utan problem. När jag kom hem med bilen provade jag att starta den igen och då startade den helt normalt. Frågan är nu om det är något fel på startmotorn, glappa kablar eller om batteriet helt enkelt börjar bli dåligt. Innan jag försökte starta bilen på stormarkanden hade jag suttit och väntat på min tjej i ca 20 minuter och under den tiden hade jag slagit till tändningen så pass mycket att radion, fläkten, ac:n, bakrutevärmaren och halvljuset gick. Detta tyder enligt min mening på att batteriet kan vara dåligt men min erfarenhet säger mig att när ett batteri är dåligt brukar startmotorn gå runt lite segt.

Vad tror expertisen, vad kan vara fel?

/MaxP
Citera
2008-04-09, 17:20
Medlem
Om startmotorn klickade snabbt så var det batteriet som var dåligt
Citera
2008-04-09, 17:25
Medlem
tjaboooos avatar
Är väl inte helt omöjligt att det är solenoiden som börjar bli dålig, eller `?
Citera
2008-04-09, 17:25
Medlem
felstavadds avatar
Kolet i startmotorn är kanske utslitet. Hade det på min gamle bil. Gick att dra ut lite på bytet genom att hamra relativt hårt med en gummihammare på startmotorn.
Citera
2008-04-09, 17:27
Medlem
maxpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av (old)
Om startmotorn klickade snabbt så var det batteriet som var dåligt

Startmotorn klickade mycket snabbt. Kanske börjar bli läge att köpa ett nytt batteri. Bilen är en -99 och jag tror inte att tanten som ägde bilen innan mig har bytt batteri och själv har jag inte heller gjort det.

/MaxP
Citera
2008-04-09, 17:46
Medlem
Erk Swedes avatar
Klick

Citat:
Ursprungligen postat av maxpower
Startmotorn klickade mycket snabbt. Kanske börjar bli läge att köpa ett nytt batteri. Bilen är en -99 och jag tror inte att tanten som ägde bilen innan mig har bytt batteri och själv har jag inte heller gjort det.

/MaxP

Ladda först upp batteriet rejält,och kolla vattennivån,är den låg så fyll på.
sedan kollar du anslutningarna till batteriet,och rengör dom med en stålborste.
Är det mycket oxid går den spola bort med varmvatten.
sedan drar du fast anslutningarna rejält och fettar in dom,eller sprayar med tectyl.
Går denatt starta så gäller det att kolla om den laddar som den ska,för någon anledning fanns det ju att det var brist på ström.
Går den inte attt starta så är det nog batteribyte som gäller.
Citera
2008-04-09, 18:07
Medlem
rebbans avatar
Banka lite på den så kan den poppa igång.
Är det bra med kräm vilket inte är helt säkert fast du är övertygad om det så är det att byta startmotor.
Citera
2008-04-09, 18:29
Medlem
sisususis avatar
Starmotorn får lite ström, när solenoiden har dragit räcker inte strömmen till. Då släpper den och spännigen stiger varvid den drar igen osv. Felet kan vara batteriet eller oxid i någon anslutning. Om du inte kan mäta spänningsfall så börja med att göra rent polskorna ordentligt och om det inte hjälper så följer du kablarna och rengör alla anslutningar.
Citera
2008-04-09, 18:30
Medlem
stig88s avatar
Som de flesta säger så är det batteriet.
Och jag röstar för att du laddar upp batteriet och smatidigt som du plockat ur batteiret för att ladda ordentligt utan saker påkopplade på batteriet.
Kolla vattnet innan du börjar ladda, Finns streck som anger vilken nivå det skall vara. Och om det är dåligt köper du "batterivatten" på macken. Dvs destilerat vatten.

nu när batteriet är urplockad å står och laddar kan du ta en titt på de grövre kablarna som gick från batteriet. En av kablarna (-) är oftast svart / blå och jordar i ramen, Och Motorn. Den andra (+) har en som går till bilens huvudelsystem (15 matningen) och en annan till bilens startmotor och vidare till generatorn. Dessa kablar skall du rucka mkt på. Och skulle dom lossna eller "se trasiga" ut efter att du ruckat på dom relativt våldsamt så är det dags att antingen upsöka verkstad eller om du är händig åka till närmaste mekonomen eller liknande och köpa lite 10m2 kabel (i minsta fall) och lite lämpliga kabelskor.

Skulle alla kablar vara hela när du ruckat så är det bara bra. Titta även så att issoleringen på alla kablar sitter kvar så att ingen "jordar" på fel ställe osv.

om alla kablar fortfarande ser bra ut så skall du sätta i ditt fullladade batteri och starta bilen. Sen ska du sätta på stereon och låta den gå i 30-40 min. Starta därefter bilen. klickar det eller går tungt nu så skall du skaffa ett nytt batteri. Observera att de 30-40min jag rekomenderar är om du har orginal stereo utan massa egen insatta slutsteg och högtalare.

Hoppas detta var till någon hjälp. vad är det för bil btw?
Citera
2008-04-09, 18:32
Medlem
yeahgrrs avatar
som nån skrev, kolla att du inte har fått en massa ärg mellan batteripoler och kabelanslutningarna, det kan också vara jordflätan mellan kaross och motor som börjar bli dålig, börjat gå av eller helt slitits av.... alltså inte den kabel som går från batteri till kaross utan en separat mellan kaross och motor.
Citera
2008-04-09, 18:35
Medlem
stig88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
som nån skrev, kolla att du inte har fått en massa ärg mellan batteripoler och kabelanslutningarna, det kan också vara jordflätan mellan kaross och motor som börjar bli dålig, börjat gå av eller helt slitits av.... alltså inte den kabel som går från batteri till kaross utan en separat mellan kaross och motor.

Det glömde jag skrviva. bra kompletering!
Citera
2008-04-09, 20:13
Medlem
torrenttobbes avatar
i mitt fall så var det glapp i tändningslåset
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto