• 1
  • 2
2008-04-09, 16:01
Medlem
nat0ns avatar
vilka finns det och vad anser du är för- och nackdelarna?

jag kör gamla vanliga bash då jag inte stött på något jag direkt stör mig på, bashrc är rätt lätt att förstå sig på också.
Citera
2008-04-09, 16:19
Medlem
Flärps avatar
Jag har bara använt BASH. Jag förstår inte riktigt varför man ska använda annat då BASH är det shell som körs på stor majoritet av Linux-systemen där ute på Internet. Vad har BASH för nackdelar jämfört med andra shell?
Citera
2008-04-09, 16:46
Medlem
h-kans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Jag har bara använt BASH. Jag förstår inte riktigt varför man ska använda annat då BASH är det shell som körs på stor majoritet av Linux-systemen där ute på Internet. Vad har BASH för nackdelar jämfört med andra shell?

Håller helt klart med om att det räcker man kan bash då det är standard shell i flästa linux boxar och även andra *nix...

Finns en massa olika shell men då bash är en del av GNU projektet så är det mer eller mindre standard nu... några anda shell är t.ex C shell (csh) Korn shell (ksh) och Z shell (zsh) som sägs ska vara det mest utväcklade med flest funktioner.
Citera
2008-04-09, 16:48
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
bara för att du lär dig funktioner hos andra skal glömmer du ju inte hur bash fungerar?

t.ex zsh beskrivs som en förbättrad bash

Citat:
Features of note include:
* Programmable command line completion that can help the user type both options and arguments for most used commands, with out-of-the-box support for several hundred commands
* Sharing of command history among all running shells
* Extended file globbing allows file specification without needing to run an external program such as find
* Improved variable/array handling
* Editing of multi-line commands in a single buffer
* Spelling correction
* Various compatibility modes, e.g. zsh can pretend to be a Bourne shell when run as /bin/sh
* Themeable prompts, including the ability to put prompt information on the right side of the screen and have it auto-hide when typing a long command
* Loadable modules, providing among other things: full TCP & Unix socket controls, an FTP client, and extended math functions
* Fully customizable

hittade en fin lista också http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...omputer_shells

man förlorar ju aldrig direkt på att testa ett annat, man kanske hittar några funktioner nånstans som man verkligen gillar. har inte direkt orkat/känt behovet ännu
Citera
2008-04-10, 14:21
Medlem
~Kokos avatar
zsh är min favorit, speciellt då det implementerat mycket godis från exempelvis bash och tcsh.

Antikt dokument: http://www.faqs.org/faqs/unix-faq/sh...l-differences/
Citera
2008-04-11, 07:35
Medlem
zsh tab-completition är överlägsen den i bash.
zsh accepterar fulare script än bash.
zsh gör det snabbare att göra det man vill.
Citera
2008-04-11, 10:32
Medlem
mkggas avatar
Jag brukar försöka hålla mig till "standardshell" och minimal customization på de datorer jag har - det blir liksom enklare då när man ska jobba med någon annan dator eftersom man bara kan logga in och köra och känna sig bekväm med hur shellet fungerar. Och dessutom är bash tillräckligt bra på att göra det man vill tycker jag.

Jag minns min första Windowsdator... Den var totalcustomized, ingenting såg ut som i Windows out-of-the-box... Sedan kraschade fanskapet, och så var man tillbaka på ruta ett igen. Kul. Sedan gav jag upp.
Citera
2008-04-11, 22:28
Medlem
hanumans avatar
När jag började mangla *nix var det tcshell som var systemstandard på det Solarissystem där jag satt - så jag halkade in på det. När jag sedan slängde upp SUSE hemma blev det bash och så har det förblivit på alla mina Linuxar sedan dess. Inte för att jag föredrog bash från början, tvärtom, utan för att det finns överlägset mest support och exempel på nätet vad det gäller Linux och shells om man använder bash.

Numera kör jag bash oavsett vilket system jag manglar på.
Citera
2008-04-12, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
vilka finns det och vad anser du är för- och nackdelarna?

jag kör gamla vanliga bash då jag inte stött på något jag direkt stör mig på, bashrc är rätt lätt att förstå sig på också.

På jobbet använder jag mycket korn-shell, mest för att vi har så mycket
script skrivet för det och det är mycket bakåtkompatibelt.
Men privat blir det naturligtvis bash, eftersom det är vanligast inom linux.
Citera
2008-04-13, 12:34
Medlem
undefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
På jobbet använder jag mycket korn-shell, mest för att vi har så mycket
script skrivet för det och det är mycket bakåtkompatibelt.
Men privat blir det naturligtvis bash, eftersom det är vanligast inom linux.

Får man blygsamt fråga var herrn jobbar?
Citera
2008-04-13, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av undef
Får man blygsamt fråga var herrn jobbar?

Jobbar inom bilindustrin.
Vi har HP-UX som produktionsserver och vi har även
IBM AIX för våra designsystem. Båda dessa unix kör vi ksh som standard.
Citera
2008-04-18, 22:40
Medlem
meons avatar
Jag kör bash. Även om det pratas väl om t.ex. zsh så blir jag vid bash. Den är standard i många distributioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in