2008-04-09, 22:43
Medlem
sviskonets avatar
Nr det begav sig p hgstadiet s var det minimum 30 min lunch. Sedan att man i princip alltid hade mer tid r ju en annan femma, men hur det r p gymnasiet vet jag inte.

Skulle nd stta mina slantar p att 30 minuter lunch r ett minimum, ven p gymnasiet och att det inte anses behvas mer fr att skyffla i sig lunchen. Ska man va helt rlig s behver man vl inte s mkt mer heller man sitter ju bara p sina raster o spelar kort nd.
Citera
2008-04-09, 23:06
Medlem
Nu vet jag inte vilka regler som gller fr skolor men p mitt arbete har vi iaf 18 minuters lunch som skall tas vid ett tillflle d det passar produktionen (vilket igentligen r aldrig, men d fr produktionen anpassa sig efter min lunch istllet )
Citera
2008-04-09, 23:29
Medlem
d kommer vi till problem nummer 2.
Matsalen rymmer ca 150 personer.
P skolan gr det ca 500 elever plus lrare.

Men jaja, skolan fr helt enkelt anpassa sig efter oss och hur lnge vi ter
Citera
2008-04-10, 01:41
Medlem
tjaboooos avatar
Ot raderat.
/Mod.
Citera
2008-04-10, 08:48
Medlem
Jag skickade ivg en frfrgan till arbetsmiljverket om gymnasieskolan tcks av arbetsmiljlagen och om 30 min lunch skulle kunna anses som fr kort tid.
Citera
2008-04-10, 10:40
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shellman
Jag skickade ivg en frfrgan till arbetsmiljverket om gymnasieskolan tcks av arbetsmiljlagen och om 30 min lunch skulle kunna anses som fr kort tid.

ter alla elever lunch samtidigt, eller kommer det bli s att det delas upp kanske?

En av anledningarna till att de halverar mattiden kan ju vara fr att de blir alldeles fr hrt tryck precis i brjan och inget tryck alls i slutet. Behver man inte mer n max en halvtimme s r det ju bara smart att dela upp det s att trycket minskar och blir mer jmnt utspritt. Det handlar ju trots allt om arbetsmilj fr matsalspersonalen ocks.

Sjlv sger du att du slnger i dig maten p fem minuter. Det du gnller ver r inte att du inte har tid att ta, utan att du inte har tid att trna. Alla dina argument frutom "jag hinner inte ta" r helt och hllet irrelevanta.

Du vill ha lnglunch varje dag fr att slippa trna innan eller efter skolan. Vad har det med arbetstidslagen eller arbetsmiljlagen att gra?
Citera
2008-04-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Citat:
...
... du ...

Nu var det inte jag som hade problemet utan TS. Jag bara undrade och bsta sttet tyckte jag var att skicka en frga till arbetsmiljverket.
Citera
2008-04-10, 13:08
Medlem
BaronBs avatar
Ja, precis, arbetstidslagen menar ni?
Som inleds s hr

1 Denna lag gller (...) varje verksamhet dr arbetstagare utfr arbete fr en arbetsgivarers rkning...

Alla som tycket att man som arbetstagare utfr arbete t en arbetsgivarere nr man pluggar. oavsett om det r gymnasiet eller hgskolan, rcker upp en hand!
Citera
2008-04-10, 13:36
Medlem
Hmm.. Men om du r 19r s borde du rimligen g sista ret p gymnasiet. Du har allts typ 5-10 veckor kvar p skolan? Varav en hel del du kommer strunta i att g dit d det r studentperiod.

Varfr bry sig? DU hinner ju med rge kka p den tiden liksom.
Citera
2008-04-10, 13:40
Bannlyst
En halvtimme rcker ju om man bara ska kka i matsalen men sen brukar man ju efter varje lunch behva stta sig och skita i en halvtimme ocks, drav att mnga har en timmes lunch.
Citera
2008-04-10, 15:10
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Nu var det inte jag som hade problemet utan TS. Jag bara undrade och bsta sttet tyckte jag var att skicka en frga till arbetsmiljverket.

Aha, jag frstr. Fick fr mig att du var TS. Frlt
Citera
2008-04-10, 15:12
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronB
Ja, precis, arbetstidslagen menar ni?
Som inleds s hr

1 Denna lag gller (...) varje verksamhet dr arbetstagare utfr arbete fr en arbetsgivarers rkning...

Alla som tycket att man som arbetstagare utfr arbete t en arbetsgivarere nr man pluggar. oavsett om det r gymnasiet eller hgskolan, rcker upp en hand!

Man kan vl nd resonera som s att lrarna har samma tider som eleverna, vilket innebr att arbetstidslagen passar ganska bra. Eller har lrarna lngre rast n eleverna, och hur gr detta i s fall till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in