12 631 besökare online
858 482 medlemmar • 45 880 491 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > IT-säkerhet > IT-säkerhet: allmänt
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Sudbina
Medlem
Sudbinas avatar
Jag använder mig av Telia Säker Surf. Det har funkat relativt bra men har börjat krångla den senaste tiden. Har ringt Telia och de har inte lyckats svara på vad som är fel, och vad jag bör göra..SUCK!! Frågar därför här..

När jag startar datorn finns alltid ett litet rött kryss över Säker Surf-ikonen, och det anges att det är fel i virus och spionprogrammet. Efter några minuter försvinner krysset och allt verkar vara som vanligt. Någon gång har det hänt att krysset varit kvar länge och då varnar Windows säkerhetscenter för att jag inte har något virusskydd.

Någon som varit med om något liknande? Vad i helskotta ska jag göra?
Har lust att skicka hundbajs till Telias supportavdelning..

Snicko
Medlem
Snickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Jag använder mig av Telia Säker Surf. Det har funkat relativt bra men har börjat krångla den senaste tiden. Har ringt Telia och de har inte lyckats svara på vad som är fel, och vad jag bör göra..SUCK!! Frågar därför här..

När jag startar datorn finns alltid ett litet rött kryss över Säker Surf-ikonen, och det anges att det är fel i virus och spionprogrammet. Efter några minuter försvinner krysset och allt verkar vara som vanligt. Någon gång har det hänt att krysset varit kvar länge och då varnar Windows säkerhetscenter för att jag inte har något virusskydd.

Någon som varit med om något liknande? Vad i helskotta ska jag göra?
Har lust att skicka hundbajs till Telias supportavdelning..
Öppna säkerhetscentret > Slit upp inställningarna för Antivirusprogra,met (och spionprogrammet) > Ändra sedan att du sköter om ditt eget antivirusprogramm.

wers
Medlem
werss avatar
Telias säkersurf, Norman antivirus å F-secure brandvägg óm jag inte minns fel. IMHO är det bara skräp, å jag har t.o.m sålt skiten.

P2PBOTMASTER
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wers
Telias säkersurf, Norman antivirus å F-secure brandvägg óm jag inte minns fel. IMHO är det bara skräp, å jag har t.o.m sålt skiten.

Det skriver jag under på. Dock så är alla antivirus totalt värdelösa; eller som göteborgarna skulle säga "väädilöösa".

/Nisse_Hult
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Är du inloggad med administratörsbehörighet så kan alla smittor som din dator drabbas av busenkelt stänga ner valfri av datorna tjänster t.ex. datorns virusskyddstjänster..

USR-error... = Ersätt USR..

----------
Prova att kolla vad som anges i loggboken!!

Ett av de absolut bättre felsökningstipsen är just att kolla i loggboken...

Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
DIN HJÄLP NÄR DU LESSNAT PÅ EN KRÅNGLANDE DATOR? DU FÅR EN SNABB, SÄKER & STABIL DATOR DÄR SPEL OCH PROGRAM FLYTER PÅ OPTIMALT! DIN HJÄLP ATT INSTALLERA WINDOWS SNABBT, LÄTT & ALLTID RÄTT! 1: GUIDE FÖR WINDOWS 7! 2: GUIDE FÖR WINDOWS 8(.1)
Windows, så som Windows SKALL vara! SNABB, STABIL & SÄKER!

Sudbina
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Är du inloggad med administratörsbehörighet så kan alla smittor som din dator drabbas av busenkelt stänga ner valfri av datorna tjänster t.ex. datorns virusskyddstjänster..

USR-error... = Ersätt USR..

----------
Prova att kolla vad som anges i loggboken!!

Ett av de absolut bättre felsökningstipsen är just att kolla i loggboken...

Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!

Åh, herre jisses. Vill bara säga att du talar med en datorteknisk analfabet här.
När jag knäpper på datorn kommer jag in på en gång. Hur loggar jag in som administratör?

prophetic
Medlem
prophetics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Åh, herre jisses. Vill bara säga att du talar med en datorteknisk analfabet här.
När jag knäpper på datorn kommer jag in på en gång. Hur loggar jag in som administratör?

Förmodligen är du inloggad på ett administratörskonto som heter "Ägaren", "Annatdefaultnamn" eller liknande.
Men om det inte fungerar att starta eventvwr.msc:

Kan hamra på F8 under uppstarten av datorn, innan Windowsloggon visas bör du då få upp en lista med alternativa uppstarstmöjligheter.
Välj 'Felsäkertläge', härefter bör du kunna logga in med ett konto som heter Administratör.

Sudbina
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prophetic
Förmodligen är du inloggad på ett administratörskonto som heter "Ägaren", "Annatdefaultnamn" eller liknande.
Men om det inte fungerar att starta eventvwr.msc:

Kan hamra på F8 under uppstarten av datorn, innan Windowsloggon visas bör du då få upp en lista med alternativa uppstarstmöjligheter.
Välj 'Felsäkertläge', härefter bör du kunna logga in med ett konto som heter Administratör.

Jag ska göra ett försök. Tack så mycket! Återkommer med info över hur jag har lyckats..såvida jag inte sabbar datorn förståss.

eyyYo
Medlem
eyyYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snicko
Öppna säkerhetscentret > Slit upp inställningarna för Antivirusprogra,met (och spionprogrammet) > Ändra sedan att du sköter om ditt eget antivirusprogramm.
Du inser att han bara tar bort felmeddelandet och inte felet? Så brutalt hjärndött att det nästan faller under 0.7.

Citat:
0.7. Använd spoilerfunktion när du publicerar känslig information
När man postar inlägg som avslöjar information som kan förstöra för andra användare ska forumets inbyggda spoilerfunktion användas

agentsarcasmo
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P2PBOTMASTER
Det skriver jag under på. Dock så är alla antivirus totalt värdelösa; eller som göteborgarna skulle säga "väädilöösa".
Var det inte du som skulle DDoS:a flashback? Varför har du kommit tillbaka?

Angående virusprogram så är dom flesta dåliga, men dem är ändå bättre än inget.

beaver_se
Medlem
beaver_ses avatar
Avinstallera f´secure och tryck in den igen...

Först skriver du upp din kod.
Går in på http://www.telia.se/avinstallera
där klickar du på ladda nerknappen i punkt 1, sen rullar du ner till punkt 3 och klickar på länken http://www.telia.se/installera
Där laddar ner en ny installation.

Sen är det bara att följa beskrivningarna, å glöm inte å dra ur nätverksladden under tiden du av / installerar.

Sudbina
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Avinstallera f´secure och tryck in den igen...

Först skriver du upp din kod.
Går in på http://www.telia.se/avinstallera
där klickar du på ladda nerknappen i punkt 1, sen rullar du ner till punkt 3 och klickar på länken http://www.telia.se/installera
Där laddar ner en ny installation.

Sen är det bara att följa beskrivningarna, å glöm inte å dra ur nätverksladden under tiden du av / installerar.

Tack! Låter som det enda säkra alternativet ärligt talat.

Svara på ämne
Topp Dela »