Citat:
Ursprungligen postat av
MZW
Bumpar den här tråden lite.
För ca 2 år sedan när jag kissade på jobbet så märkte jag att det på slutet sipprade ut vad jag antar var blod. Blev sjukt nojig, men valde att inte göra något åt saken.
Ett drygt år senare hände det igen. Exakt samma sätt. På slutet. Sipprande. Den gången valde jag att kontakta VC som tog diverse tester men hittade inget. Däremot tyckte dom att mitt urinrör var smalt och trodde att det kunde vara därför, att jag exempelvis varit väldigt kissnödig och ”pressat”, därav att det gjort skada.
Nu i somras kom besvär med en konstig känsla vad jag antar är över urinblåsan. Lite som att det stramade. Spände. Valde att kolla upp det i augusti och läkaren befarade UVI. Hade även problem med magen i samma veva, så läkaren skrev ut antibiotika för bredspektra på 14 dagar.
När kuren var avslutad upplevde jag fortfarande samma känsla men inte lika intensivt eller påtagligt. Valde därför att avvakta.
Nu i september så kände jag att jag ville kolla upp det igen. Nytt besök på VC, man kollade urin och blod samt tog ultraljud på blåsan. Ingenting.
Har dock fått remiss till urolog för cystoskopi osv, vilket på ett sätt känns bra så man tar det på allvar och ändå vill dubbelkolla. Men, nu blir jag så klart nojig att det ska vara urinblåsecancer då alla symtom stämmer in.
Borde man vara orolig? Är 32.
Det förvånar mig att en så pass gammal man som TS är som borde läst alla tusentals artiklar och reportage om prostatacancer som är den cancer som drabbar 10000 män varje år som dödar runt 2500 varje år, inte blivit psa- utredd på vårdcentralen genom ett blodprov. Han borde också hört talas om hans farfar, far, bröder dött i prostatacancer som därför fått honom att ta regelbundna psa prov, för det är välkänt att prostatacancer är ärftlig.
Många äldre män är hopplöst dåliga på att tyda signalerna kroppen ger på dödliga sjukdommar som ignorerar varningsklockorna och det tackar cancern för som hinner sprida sig. När dom då går till doktorn som konstaterar tjocktarmscancer eller urinblåscancer då vet en erfaren onkolog att det sannolikt är prostatacancer som hunnit sprida sig till andra organ i närheten. Alla män över 50 skall årligen ta ett psa-prov. Alla män med prostatacancer i familjen bör börja vid din ålder.