Bertil S dömdes på indicier och på den grunden att han var officer med behörighet till hemliga handlingar.
Enligt Wilhelm A så kan syftet varit att sätta spöken i Säpos organisation och i kontraspionaget - lite långsökt eller? Sverige har ju inget geopolitiskt läge av betydelse och vår underrättelsetjänst är ju ganska obetydlig i sammanhanget. I reportaget förs U-båtarna fram ånyo men där finns ju material som talar om allfrån sill och sällar till Nato-operationer och fylla ryska som inte kan läsa sina navigationsinstrument
Det som talar mot Bertil S är att han dyker upp på posten och ska hämta post som en person som erbjudits sig att sälja hemlig information. Postkontoret är bevkat såväl före som efter gripandet av Bertil S och det är enbart han som varit där i det ärendet. Bertil S säger att han fått uppdraget på Djurgården av en okänd man och därefter bestämt att han skulle hämta post och leverera det på ett hotell. Säpo väntade på hotellet med Bertil S men Sven-Roland kom aldrig.
Det som talar emot är ju att taxichauffören inte kände igen Bertil S men frågan vilket bevisvärde det har - noll!
Vilket personligt motiv har Bertil S?
- han befinner sig troligen i en livskris där hustri ska lämna honom;
- han fick ju behålla hustrin efter detta oxå
Det som borde förvånna att det inte krävs mer för en fällande dom på 6 års fängelse men många mål ser ut så här....