2008-04-08, 19:55
Medlem
Nasonexs avatar
Fanns en liknande tråd dock utan svar så provar här.

Min sambo har köpt en ny laptop med Vista och allt var frid och fröjd tills jag skulle installera Wordfinder. Nu då Wordfinder är installerat så vägrar det starta pga av Vista har skrivskyddat hela mappen och programmet vill ändra något i en av filerna i mappen.

Har bockat av skrivskyddet under egenskaper på mappen och klickat verkställ, den poppar upp en fråga om jag är säker på att jag vill göra detta och jag klickar Fortsätt och sedan så verkar den ändra om alla filer och undermappar. Dock så då jag kollar på egenskaper så är MAPPJÄVELN fortfarande skrivskyddad.

Edit: har kollat upp och det konto jag är inloggad på är administratör.
Har provat inaktivera UAC som det tipsats om på vissa sajter men funkar fortfarande inte
Senast redigerad av Nasonex 2008-04-08 kl. 20:39.
Citera
2008-08-17, 20:11
Medlem
OggeOJs avatar
Lånar tråden då jag har ett liknande problem.

Vista skrivskyddar nämligen hela min externa hårddisk, och jag kan inte byta namn på musiken/albumomslag i itunes.

Vad göra?
Citera
2008-08-17, 20:20
Medlem
När ni säger att det är skrivskyddat och att det återställs. Jag antar att ni högerklickar och väljer egenskaper och ser att det står Skrivskyddat och är iklickat där? Är den helt tom så är den inte skrivskyddad. Är hela fyrkanten färgad så betyder det att den kanske är skrivskyddad (Windows går inte genom alla filer och kollar). Är det en bock där så är den skrivskyddad. Ser ni en bock eller är hela fyrkanten i samma färg?

Pröva att gå till Security-fliken (Säkerhet på svenska kanske). Lägg till Users / Användare (eller vad det är på svenska) och se till att den gruppen har alla rättigheter ikryssade (läs, skriv, etc).
Citera
2008-08-17, 21:10
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
När ni säger att det är skrivskyddat och att det återställs. Jag antar att ni högerklickar och väljer egenskaper och ser att det står Skrivskyddat och är iklickat där? Är den helt tom så är den inte skrivskyddad. Är hela fyrkanten färgad så betyder det att den kanske är skrivskyddad (Windows går inte genom alla filer och kollar). Är det en bock där så är den skrivskyddad. Ser ni en bock eller är hela fyrkanten i samma färg?

Pröva att gå till Security-fliken (Säkerhet på svenska kanske). Lägg till Users / Användare (eller vad det är på svenska) och se till att den gruppen har alla rättigheter ikryssade (läs, skriv, etc).

Det är ett block, och jag är administratör.
Citera
2008-08-17, 21:31
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt

Kan säga att även om jag satt alla rättigheter till "Tillåt" så hjälper inte det ändå.
Detta har diskuterats i andra trådar och i vissa fall verkar Vista sätta högre säkerhet än admin-konto...vilket går emot all logik.
Har även experimenterat med olika sorters rättigheter och ärvda rättigheter, utan önskat resultat.

Så jag har inget bra svar på detta tyvärr.
Jag håller mig till XP istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in