• 1
  • 2
2008-04-08, 18:52
Medlem
EssKungs avatar
Tja!

Har i många år varit intresserad av Linux men aldrig ens provat på det.
Nu tänkte jag dra ner det för att prova på. Vilket rekommenderar ni en
"Linux-nybörjare" att starta med. Blev riktigt imponerad av Debian
skrivbordet, men det kanske är för hardcore för att börja med?

Har läst att Ubuntu ska vara det mest användarvänliga för folk som inte
har sån stor hum när det gäller datorer. Men jag har stor datorvana, läst
lite olika progspråk osv. Kan jag kasta mig direkt på Debian?

Jag tänkte låta Windows ligga kvar också, det borde väl inte innebära
ngt strul?
Citera
2008-04-08, 19:03
Medlem
yehaaaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssKung
Tja!

Har i många år varit intresserad av Linux men aldrig ens provat på det.
Nu tänkte jag dra ner det för att prova på. Vilket rekommenderar ni en
"Linux-nybörjare" att starta med. Blev riktigt imponerad av Debian
skrivbordet, men det kanske är för hardcore för att börja med?

Har läst att Ubuntu ska vara det mest användarvänliga för folk som inte
har sån stor hum när det gäller datorer. Men jag har stor datorvana, läst
lite olika progspråk osv. Kan jag kasta mig direkt på Debian?

Jag tänkte låta Windows ligga kvar också, det borde väl inte innebära
ngt strul?

Ja, Debian är också ganska så lätt vad jag minns av det.
Citera
2008-04-08, 19:05
Medlem
Flärps avatar
Ubuntu är byggd på Debian. Du kan få Debian att bete sig precis som Ubuntu, det krävs bara lite extra konfiguerande.

Kör Debian du, det är ingen fara för dig som datorvan. Dessutom funkar alla guider och all hjälp från ubuntu-forumet utmärkt, så får du problem kan du bara kika in där.
Citera
2008-04-08, 19:07
Medlem
Kör på med Debian du. Ska inte vara några bekymmer alls, Ubuntu är ju dessutom baserat på Debian.

Ta det bara lite lugnt när du fixar med partitionering etc om du har saker du ej vill bli av med.
Citera
2008-04-08, 19:13
Medlem
EssKungs avatar
Ok, efter era svar så blir det Debian!
Citera
2008-04-08, 21:23
Medlem
Korvstekels avatar
Jag skulle säga ubuntu, främst för att det var det jag själv började med och det gav mig en väldigt bra start, sedan har det blivit bra mycket enklare sedan jag började (5.04) så det är helt klart den bästa starten man kan få till GNU/Linux tycker jag (tämligen strulfri).

Men visst, vill du ha lite mer utmaning och orkar pilla kanske debian är bättre, frågan är dock, är det värt att pilla när du kan lägga tiden på mer produktiva saker såsom kodande?
Citera
2008-04-08, 21:26
Medlem
debians avatar
Ubuntu
mest för att man kan få så sjukt mycket hjälp på http://ubuntuforums.org/
finns många bra guider för att få det så bra som man vill ha det.

Ha det bra och lycka till.
Citera
2008-04-08, 21:28
Medlem
SLOBs avatar
OT raderat

/S
mod
Citera
2008-04-08, 21:31
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssKung
Vilket Linux bör jag börja med?
Ubuntu fungerar bra att börja med. Min åsikt däremot är att du överhuvudtaget inte börjar med Linux alls. Inte ens pröva det. Det är inte värt att användas, annat än om du vill pröva på en ny "miljö", vilket är helt onödigt då man inte får ut ett skit annat än att vissa nördar känner sig duktigare än andra över att de klarar av att skriva en massa onödiga commandlines.

Annars är Ubuntu som sagt trevligt för att vara Linux. Funderar själv på att installera Ubuntu igen.
Citera
2008-04-09, 00:04
Medlem
Eyez]-[Onlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ubuntu fungerar bra att börja med. Min åsikt däremot är att du överhuvudtaget inte börjar med Linux alls. Inte ens pröva det. Det är inte värt att användas, annat än om du vill pröva på en ny "miljö", vilket är helt onödigt då man inte får ut ett skit annat än att vissa nördar känner sig duktigare än andra över att de klarar av att skriva en massa onödiga commandlines.

Annars är Ubuntu som sagt trevligt för att vara Linux. Funderar själv på att installera Ubuntu igen.

Klart man ska prova saker man inte användt/upplevt tidigare, gör folk inte det står ju världen still

Till det seriösa: Ubuntu / Debian, är att rekommendera för en ny användare. bra med lätt läslig support på deras forum etc. Dessutom någolunda lätt att konfigurerar för nya framtidens linux fantaster.
Citera
2008-04-09, 00:07
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Va snackar du om? Menar du att microsoft har billigare, smidigare och enklare erbjudanden än Linux/UNIX?
Citera
2008-04-09, 02:21
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arowanaj
Va snackar du om? Menar du att microsoft har billigare, smidigare och enklare erbjudanden än Linux/UNIX?
Nej, det menar jag inte. Jag menar helt enkelt att Microsofts operativsystem, som rent generellt håller en undermålig kvalitet för att vara ett sådant gigantiskt företag, är dugligt för att användas. Jag står kvar vid att Linux (om man får generalisera alla horder av distros som finns) inte är värt att användas. Ubuntu däremot, är helt okej att börja med som ett operativsystem om man är jättenyfiken på Linux kerneln in action.

Rent principiellt däremot ser jag ingen direkt mening med Linux, annat än om man inte har något bättre för sig och vill testa något nytt.

Fortfarande dock, så är det inte värt att användas i dagsläget, om man nu inte vill känna sig "unik" d.v.s. vilket jag ser som löjligt. Ge Linux 10 eller 20 år till så kanske det finns någon unik funktion med skiten. Tills dess så ser jag ingen poäng i att gå över till Linux om man kör Windows eller Mac OS X.

Men som sagt, vill man börja med Linux eller pröva på Linux p.g.a. att man är så jävla uttråkad av Windows (och det händer), då är Ubuntu ett hyfsat alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in