Citat:
Ursprungligen postat av hatecoreVSE
nu ska vi ju inte glömma att det där med att kalla sitt parti för ett arbetarparti var lika mycket bluff år 2006 som år 1933. det var helt enkelt vad de var tvungna att göra för att få över de stora massorna (arbetarna) på sin sida när de inte förde en politik som gynnade arbetarklassen.
Nåja. Betvivlar att arbetarklassen var såpass dum och lättlurad att den röstade på NSDAP enkom pga att de kallade sig ett arbetarparti. Det skapades enorma mängder arbeten under det nazistiska styret, och arbetarklassen fick stora förbättringar. Sen att Adolf var en stygging, jubelidiot och allmänt vidrig behöver vi absolut inte diskutera, men NSDAP var ett arbetarparti till mer än bara namnet.
Citat:
som svar på din första fråga kommer slagorden vara:
Inget jävla sossetjafs - arbetarklass mot överklass
Stoppa attackerna på arbetarnas rättigheter.
Facklig kamp för ekonomisk rättvisa.
Gränslös solidaritet mellan arbetare - med eller utan papper.
Lika lön för lika arbete. Kön ska inte bestämma lön.
Tackar, klart intressant! Gillar formuleringen "inget jävla sossetjafs"
Jag småundrar lite kring vilken av klasserna jag skall tryckas ner i, eller när jag potentiellt växlar till överklass. Skulle ju kunna vara bra att veta. Jag har dessvärre inte uppnått statusen att kunna leva på kapitalets avkastning utan lönearbetar flitigt. Så jag antar att jag får gå i er parad, eller?
Vilka av mina rättigheter är det som attackeras?
Vilken ekonomisk rättvisa avses?
Och min slutliga fråga - hur tror du att demonstrationen kommer att påverka?
Cykelpumpen: Ok, så inte längre så politiskt laddat i dina ögon, utan snarare en festdag likt midsommar. Vilka är de gångna tiderna som minns?
Bananjuice: Skall definitivt ikläda mig smokingen. Eller kräver dagen till ära frack? Bär den ogärna på midsommarsliknande fester, men samtidigt, vad gör man inte för att undvika att klassificeras som en "småborgerlig söndrare" av dig?