Citat:
Ursprungligen postat av Rupert_Giles
Det går naturligtvis inte att jämföra, det förra företaget har många tusen, kanske tiotusentals anställda och en omsättning på många miljarder. Bertil har som sagt fem anställda.
En bättre jämförelse vore mellan ett sådant japanskt megaföretag och 1000 Bertilföretag. Storföretaget är förmodligen bättre (sett till miljö, arbetsvillkor o.s.v.) per omsatt krona än vad småföretaget är.
Men jag vurmar varken för stora eller små företag, jag vill organisera ekonomin i helt andra former.
Jag vurmar inte heller för varken stora eller små företag, för mig är företag företag, punkt.
Men jag kan förstå ditt resonemang. Jag skulle hellre personligen arbeta för Volvo personvagnar i en anonym miljö med tusentals arbetare än på Per-Åkes Mekaniska i Gnosjö. På sådana småföretag kan man ju knappt gå på dass utan att chefen, som själv arbetar i sitt eget startade företag, bankar på dörren och ber en komma ut. Och är man en nyckelperson på ett sådant småföretag, och ligger hemma och är sjuk, kan du ge dig fan på att chefen ringer dig och säger att det är akut, och vill att du kommer dit en stund. Och arbetar man för ett sådant litet företag kan det vara svårt att säga nej. Och visst ÄR det ofta så, att man på större företag lägger ner mer pengar på ergonomi och arbetsmiljö, men det behöver som sagt inte vara så.
Sedan så beter ju sig många storföretag som riktiga grisar när de opererar i fattiga, underutvecklade länder, och då kan Bertils Sverige-baserade snickeri med några få anställda t.o.m slå storföretagen på fingrarna.