2008-05-01, 23:36
Bannlyst
Jag fattar inte vad ni snackar om. Varför skulle storföretag vara mer kapitalistiska än småföretag? Varför skulle storföretag vara värre ö.h.t? Generellt sett så har storföretag betydligt bättre villkor för sina anställda än vad småföretagen har.
Citera
2008-05-01, 23:58
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rupert_Giles
Jag fattar inte vad ni snackar om. Varför skulle storföretag vara mer kapitalistiska än småföretag? Varför skulle storföretag vara värre ö.h.t? Generellt sett så har storföretag betydligt bättre villkor för sina anställda än vad småföretagen har.

Så ett enormt japanskt skogs-bolag i mångmiljardklassen som hugger ner regnskogen på Borneo och bedriver rovdrift på naturen är bättre än Bertils snickeri i Gnosjö med fem anställda?
Citera
2008-05-02, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Så ett enormt japanskt skogs-bolag i mångmiljardklassen som hugger ner regnskogen på Borneo och bedriver rovdrift på naturen är bättre än Bertils snickeri i Gnosjö med fem anställda?

Det går naturligtvis inte att jämföra, det förra företaget har många tusen, kanske tiotusentals anställda och en omsättning på många miljarder. Bertil har som sagt fem anställda.

En bättre jämförelse vore mellan ett sådant japanskt megaföretag och 1000 Bertilföretag. Storföretaget är förmodligen bättre (sett till miljö, arbetsvillkor o.s.v.) per omsatt krona än vad småföretaget är.

Men jag vurmar varken för stora eller små företag, jag vill organisera ekonomin i helt andra former.
Citera
2008-05-02, 00:21
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:

Haha, jag vill se er i vänstern göra en storoffensiv mot småföretagare.
Ett tips; satsa på kiosker i Södertälje och/eller solarier i samma stad.

Har ni tur så kanske ni tillochmed får motstånd och då kan ni öva på era slagfärdigheter.
En skottsäker väst kan vara på sin plats.
Citera
2008-05-02, 00:33
Medlem
vill tacka för en fin och trevlig demonstation på stortorget som slutade väl för alla...
Citera
2008-05-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanzler
Ja, jag har aldrig fattat hur det går ihop. Att först demonstrera mot kapital, men sedan gynna ett av världens största kapitalistiska företag.
Jag demonstrerar inte mot kapital, mer mot utländskt kapital. Klart, nu går ju pengar till utländska MickyD men lite pengar går ju till den svenska ägaren och gynnar verksamheten så att svenskar kan få jobb, och bidra till sig själv + samhälle. Anledningen till att det blev McDonalds(TM) var mest för att det var det enda som var öppet (liten stad) men i vanliga fall försöker jag stödja lokala verksamheter (thaivagnen, asiatiska gatuköket, korvkioskerna, sibylla, osv före de större franchiseföretagen).

Helst äter jag iofs hemma -- falukorv -- som vår working class hero Reinfeldt.
Citera
2008-05-02, 00:56
Medlem
undefs avatar
Kommunistpartiet traskade runt med en banderoll där det stog "Vi vill ha riktiga arbeten". Någon som kan förklara vad dom menar? Riktigt arbete, är det när man står framför en svarv i någon skitig industri? Nej, kommunisterna borde leda demonstrationståget över närmaste stup nästa år.
Citera
2008-05-02, 01:33
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undef
Kommunistpartiet traskade runt med en banderoll där det stog "Vi vill ha riktiga arbeten". Någon som kan förklara vad dom menar? Riktigt arbete, är det när man står framför en svarv i någon skitig industri? Nej, kommunisterna borde leda demonstrationståget över närmaste stup nästa år.
Det finns arbeten. Om de vill kan de alltid utbilda sig till något vårdrelaterat yrke och slita hund på något sjukhus eller ålderdomshem. Men det är väl inte lika glamouröst och häftigt som att jobba inom kultur eller mediasektorn?
Citera
2008-05-02, 02:02
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Det går naturligtvis inte att jämföra, det förra företaget har många tusen, kanske tiotusentals anställda och en omsättning på många miljarder. Bertil har som sagt fem anställda.

En bättre jämförelse vore mellan ett sådant japanskt megaföretag och 1000 Bertilföretag. Storföretaget är förmodligen bättre (sett till miljö, arbetsvillkor o.s.v.) per omsatt krona än vad småföretaget är.

Men jag vurmar varken för stora eller små företag, jag vill organisera ekonomin i helt andra former.

Jag vurmar inte heller för varken stora eller små företag, för mig är företag företag, punkt.

Men jag kan förstå ditt resonemang. Jag skulle hellre personligen arbeta för Volvo personvagnar i en anonym miljö med tusentals arbetare än på Per-Åkes Mekaniska i Gnosjö. På sådana småföretag kan man ju knappt gå på dass utan att chefen, som själv arbetar i sitt eget startade företag, bankar på dörren och ber en komma ut. Och är man en nyckelperson på ett sådant småföretag, och ligger hemma och är sjuk, kan du ge dig fan på att chefen ringer dig och säger att det är akut, och vill att du kommer dit en stund. Och arbetar man för ett sådant litet företag kan det vara svårt att säga nej. Och visst ÄR det ofta så, att man på större företag lägger ner mer pengar på ergonomi och arbetsmiljö, men det behöver som sagt inte vara så.

Sedan så beter ju sig många storföretag som riktiga grisar när de opererar i fattiga, underutvecklade länder, och då kan Bertils Sverige-baserade snickeri med några få anställda t.o.m slå storföretagen på fingrarna.
Citera
2008-05-02, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av undef

"Riktiga arbeten" samtidigt som vi skall ha fri invandring av helt obildad arbetskraft - här snackar vi om nykta männikor va?
Citera
2008-05-02, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
vill tacka för en fin och trevlig demonstation på stortorget som slutade väl för alla...
Förutom för mänskligheten, som blev dummare av att se er "demonstrera", trots att ni inte vet vad ni demonstrerar mot.
Citera
2008-05-02, 09:33
Medlem
kepi blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViceSquad
Jag tror du ljuger en anningen nu faktiskt
Majoriteten av militanta vänstern har nog rakat hår, finns en del skinnskallar i leden också.

Det går bra att kalla mig lögnare öga mot öga, skicka gärna pm för tid och plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in