2008-04-23, 14:53
  #145
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Detta är en sak jag inte förstår med vänstern, och som gör den nationalistisk i mina ögon. Varför vill man så innerligt förhindra utländska arbetare att arbeta? Protektionism skyddar endast det egna landets arbetare, men förhindrar möjligheter för utländska arbetare ifrån fattigare länder. Vad hände med den globala solidariteten?

Jag tycker inte att man ska motarbeta arbetare som kommer hit precis som att man inte ska behandla symtomen. Man ska behandla sjukdomen i sig, det vill säga enorma löneskillnader mellan olika länder. Det är alltså bättre att man hjälper andra länders fackföreningar (eller organisationer som bedriver kamp för föreningsfrihet) med råd och resurser, än att man öppnar gränserna vilket skulle leda till en nedgång för svenska arbetares löner.
Citera
2008-04-23, 16:34
  #146
Medlem
På 1:a Maj så sitter jag ensam på firman eftersom alla proletärer har ledigt. Jag kommer att pyssla med deklarationen och hoppas att så mycket som möjligt av den löjligt höga skatten går till polisens inköp av teleskopbatonger.
Citera
2008-04-23, 16:36
  #147
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umtjertjét
På 1:a Maj så sitter jag ensam på firman eftersom alla proletärer har ledigt. Jag kommer att pyssla med deklarationen och hoppas att så mycket som möjligt av den löjligt höga skatten går till polisens inköp av teleskopbatonger.

Lycka till, det är skitjobbigt att deklarera, puh!
Citera
2008-04-23, 20:55
  #148
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Varför sjunger ni inte den då?

Det blir för mycket bokstäver att hålla rätt på för deras nedsupna hjärnor. Dom klarar knappt av att fylla i socialbidragsblankett själva, så det är för mycket begärt av rödingarna att kunna hålla rätt på flera verser av interantionalen.
Citera
2008-04-24, 00:34
  #149
Medlem
Hail_Satans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Det blir för mycket bokstäver att hålla rätt på för deras nedsupna hjärnor. Dom klarar knappt av att fylla i socialbidragsblankett själva, så det är för mycket begärt av rödingarna att kunna hålla rätt på flera verser av interantionalen.
Nu vet jag inte vad du har druckit, men mig veterligen så är det väl bara sossar som skippar delar av Internationalen? Jag har ju visserligen ingen rätt att diktera din definition av "rödingar", men att sossarna skulle vara de enda med rätt att bära den benämningen tycker jag vore lite absurdt, tycker inte du också det?

Men om det var så att du bara ville påpeka det, så behöver du inte oroa dig. De faktiska rödingarna kan ännu hela texten. (Heh... fast det kan ju du med, tydligen.)
Citera
2008-04-24, 12:03
  #150
Medlem
Apspektakels avatar
Funderar på att vandra ner till pildammsparken eller var det nu är dom har sitt lilla kafferep i malmö med ett plakat med texten "klipp er och skaffa ett jobb!"
Citera
2008-04-24, 12:11
  #151
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umtjertjét
På 1:a Maj så sitter jag ensam på firman eftersom alla proletärer har ledigt. Jag kommer att pyssla med deklarationen och hoppas att så mycket som möjligt av den löjligt höga skatten går till polisens inköp av teleskopbatonger.
Du kan inte mycket av din historia märker jag. Om du hade en aning om varför arbetarna firar 1 maj så är det just på grund av deklarationen.
Med anledning av att företagarna en gång om året, 1 maj, samlades för att gå igenom bokslut och att samtala inför stundande prövningar så var fabriker och industrier stängda 1 maj. Man vara alltså ledig. När fackföreningarna började växa till sej i europa så ville man ha en dag att framföra sina åsikter på, då föreslog företagarföreningarna att 1 maj skulle passa bra eftersom dom ändå var lediga då. Och så fick det bli.
Så 1 maj är historiskt sett inte alls en arbetardag, utan det är deras motståndare som har gett den tiil dom...
Citera
2008-04-24, 12:53
  #152
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Funderar på att vandra ner till pildammsparken eller var det nu är dom har sitt lilla kafferep i malmö med ett plakat med texten "klipp er och skaffa ett jobb!"
Vad originellt!

Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Du kan inte mycket av din historia märker jag. Om du hade en aning om varför arbetarna firar 1 maj så är det just på grund av deklarationen.
Med anledning av att företagarna en gång om året, 1 maj, samlades för att gå igenom bokslut och att samtala inför stundande prövningar så var fabriker och industrier stängda 1 maj. Man vara alltså ledig. När fackföreningarna började växa till sej i europa så ville man ha en dag att framföra sina åsikter på, då föreslog företagarföreningarna att 1 maj skulle passa bra eftersom dom ändå var lediga då. Och så fick det bli.
Så 1 maj är historiskt sett inte alls en arbetardag, utan det är deras motståndare som har gett den tiil dom...
Va? Första maj skapades som arbetardag efter Haymarketmassakern 1886.
Citera
2008-04-24, 13:01
  #153
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATY


Va? Första maj skapades som arbetardag efter Haymarketmassakern 1886.
Citat:
Förr i tiden hölls gille i många byar på 1 maj. Den betecknades som den första sommardagen och djuren släpptes på bete. Byalaget valde ålderman och gemensamt tog man ansvar för räkenskaper och översyn av gärdsgårdar och annan inhägnad. Dagen avslutades med att ”dricka märg i ben”. Det gällde ju att hålla sig frisk och stark under sommarhalvåret för att klara sådd och skörd. Vad man drack varierade. Det kunde vara äggtoddy, en skvätt sparat julöl eller brännvin. Det förekom också att man drack björksav. Ungdomarna på landsbygden hade en egen fest den 1 maj då de festade upp de förnödenheter de samlat in i gårdarna dagen innan.
Många hantverkslag och köpmannagillen flyttade årets stora sammankomst från fastlagen före påsk till valborgsdagen i stället.

1741 drogs 1 maj in som helgdag, trots bondeståndets motstånd. Två år senare återinfördes den men avskaffades igen 1772.
http://www.nordiskamuseet.se/makeframeset.asp?sUrl=http%3A//www.nordiskamuseet.se/publication.asp%3Fpublicationid%3D2027&Cat=&catNam e=&publicationid=2027

Citat:
Första maj har en lång "förhistoria". Sedan antiken har folk i Europa och på andra håll i världen firat vårens ankomst med en fest. De tidigaste Första maj-firanden går ända tillbaka till tiden innan kristendomen anlände till Europa. Till exempel det keltiska firandet av Beltane och även Valborgsmässoafton i de germanska länderna. Trots att de hedniska firningarna långsamt började försvinna när Europa blev kristet så överlevde en mer sekulär version av firandet inom skolor och kyrkor i Europa. I denna form så är Första maj mer känd för sina traditioner som att dansa runt en Majstång och kröningen av Majdrottningen, i vissa länder. Än idag firas de gamla hedniska riterna från 1 maj av nyhedniska grupper som till exempel wiccaner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsta_maj
__________________
Senast redigerad av Kingen_king 2008-04-24 kl. 13:21.
Citera
2008-04-24, 15:35
  #154
Medlem
bananjuices avatar
Där ser man, många långa traditioner. Arbetarhögtid med demonstrationer osv är ändå efter Haymarketmassakern.
Citera
2008-04-24, 15:39
  #155
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Där ser man, många långa traditioner. Arbetarhögtid med demonstrationer osv är ändå efter Haymarketmassakern.
Jo, men det fanns ju en anledning varför det blev 1 maj och det var att folk ändå var lediga.

Det är ju värt att veta när moderatslynglarna skriker om att avskaffa 1 maj som helgdag. Det är ju trots allt en av våra äldsta helgdagar jämte lusse-vakan.
Citera
2008-04-24, 15:48
  #156
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jo, men det fanns ju en anledning varför det blev 1 maj och det var att folk ändå var lediga.

Det är ju värt att veta när moderatslynglarna skriker om att avskaffa 1 maj som helgdag. Det är ju trots allt en av våra äldsta helgdagar jämte lusse-vakan.

Jo, så kan det mycket väl vara! Man måste bara komma ihåg att det finns två anledningar!

Det har du rätt i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in