Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-08, 17:08
  #1
Medlem
Pluggar just nu till maskiningenjör på Chalmers och har tänkt läsa teknisk utveckling vilket är en utbildning som går in lite ytligt på ekonomi och ledarskap. Är intresserad av att läsa vidare efter det och eftersom Chalmers inte kommit så långt med sina masterutbildningar kan vi bara välja en master som handlar om miljö(!?) varför vet jag inte.

Nu till frågan: Har kollat med KTH och tydligen kan man läsa deras masterutbildningar utan några mer förkunskaper än 180hp inom ett teknisktämne. Jag undrar om någon här inne läser någon master på KTH eller har läst det och om det verkar fungera bra.
Citera
2008-04-08, 18:33
  #2
Medlem
Tjena mannen, jag läser själv Maskin på Chalmers.
Det låter tyvärr lite som att du har blivit lurad, alternativt missförstådd när någon berättade för dig att du endast kan välja Industrial Ecology (om den nu åsyftades).

Det ENDA som krävs för att få söka en speciell Master är att du uppfyller grundläggande krav för den, dessa krav är BASIC och någonting som du säkerligen uppfyller för många olika masters. Du får troligtvis INTE platsgaranti men vafan gör det när alla kom in på sitt förstahandsval förra året.

Det finns kanoninfo på www.chalmers.se - > Jag vill studera.

Jag skulle välja Production Engineering (vilken du kanske redan pratar om i och med "teknisk utveckling") och gå ut som en självklar industriledare om jag var du.
Utbildningen tar hand om de organisatoriska aspekterna (ekonomi, ledarskap) trots att den inte förringar din bakgrund som maskinare.
Citera
2008-04-08, 18:39
  #3
Medlem
Jag tittade själv upp ditt läge angpående min rekommendation:

Production Engineering / Produktion (MPPEN)
Förtursplats högskoleingenjör: Maskinteknik inriktning produktion 180 hp
Det krävs att du läst följande kurser

* Matematisk analys i flera variabler (LMA017)
* Matematisk analys, påbyggnad (LMA221)
* Matematisk statistik (LMA521 eller TMS061)
* Hållfasthetslära grundkurs (LMS263)

Se där, till och med garantiplats, hur har du det med kurserna?
Citera
2008-04-08, 20:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smack!
Jag tittade själv upp ditt läge angpående min rekommendation:

Production Engineering / Produktion (MPPEN)
Förtursplats högskoleingenjör: Maskinteknik inriktning produktion 180 hp
Det krävs att du läst följande kurser

* Matematisk analys i flera variabler (LMA017)
* Matematisk analys, påbyggnad (LMA221)
* Matematisk statistik (LMA521 eller TMS061)
* Hållfasthetslära grundkurs (LMS263)

Se där, till och med garantiplats, hur har du det med kurserna?


Jo den har jag kollat men då måste man läsa inriktning produktion vilket betyder massa programering för våran del eftersom det är inriktat mot automatik.

När du pratar om att man kan kompletera och söka utan garantiplats. hur många kurser handlar det om isf? Är mest sugen på något inom I eller den som du pratar om här. Hade tänkt läsa produktion och sedan production engineering men 2 år av programering avskräcker mig.
Citera
2008-04-08, 21:19
  #5
Medlem
Titta upp exakt vilka kurser som krävs på:
http://www.chalmers.se/sections/vill...behorighet-for

För att ta en riktigt rejäl ekonomi-master som exempel:

Quality and Operations Management / Kvalitets- och verksamhetsutveckling (MPQOM)

Färdigheter: Matematik 30 hp (en- och flervariabelanalys, linjär algebra, numerisk analys samt matematisk statistik, minst 7,5 hp) .
Minst 15 hp inom något eller flera av följande områden: organisation, management, kvalitet, projektledning eller företagsekonomi.


Du behöver alltså den matematiska grunden, vilken jag förmodar ingår i ditt obligatoriska grundblock, det enda ytterliggare kravet är 15 relevanta högskolepoäng, någonting lätt plockar vid sidan av ordinarie studier ifall ni inte redan har någon obligatorisk ekonomi. Det är alltså inget trolleri att komma in på en master som inte ligger helt inom ens område. Se till att planera i god tid för att slippa sabbatsår. Ett skönt betygssnitt kan underlätta när vi pratar I-masters också.
Citera
2008-04-08, 21:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smack!
Titta upp exakt vilka kurser som krävs på:
http://www.chalmers.se/sections/vill...behorighet-for

För att ta en riktigt rejäl ekonomi-master som exempel:

Quality and Operations Management / Kvalitets- och verksamhetsutveckling (MPQOM)

Färdigheter: Matematik 30 hp (en- och flervariabelanalys, linjär algebra, numerisk analys samt matematisk statistik, minst 7,5 hp) .
Minst 15 hp inom något eller flera av följande områden: organisation, management, kvalitet, projektledning eller företagsekonomi.


Du behöver alltså den matematiska grunden, vilken jag förmodar ingår i ditt obligatoriska grundblock, det enda ytterliggare kravet är 15 relevanta högskolepoäng, någonting lätt plockar vid sidan av ordinarie studier ifall ni inte redan har någon obligatorisk ekonomi. Det är alltså inget trolleri att komma in på en master som inte ligger helt inom ens område. Se till att planera i god tid för att slippa sabbatsår. Ett skönt betygssnitt kan underlätta när vi pratar I-masters också.

Okej låter bra! Får gå och prata med våran underbart dåliga studievägledare igen då.
Citera
2008-10-21, 09:25
  #7
Medlem
onlyfools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ernot
Pluggar just nu till maskiningenjör på Chalmers och har tänkt läsa teknisk utveckling vilket är en utbildning som går in lite ytligt på ekonomi och ledarskap. Är intresserad av att läsa vidare efter det och eftersom Chalmers inte kommit så långt med sina masterutbildningar kan vi bara välja en master som handlar om miljö(!?) varför vet jag inte.

Nu till frågan: Har kollat med KTH och tydligen kan man läsa deras masterutbildningar utan några mer förkunskaper än 180hp inom ett teknisktämne. Jag undrar om någon här inne läser någon master på KTH eller har läst det och om det verkar fungera bra.

Hur har det gått? vilken utbildning valde du?

står själv i valet och kvalet mellan
production engineering på kth eller chalmers.
har postat en topic ang frågor om
skillnader och likheter, får se
om de är någon som vet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback