Hejsan, jag stötte på problem på en några år gammal windows xp dator (tur att man använder mac nu då

). Det som händer när jag startar datorn är att det kommer upp något felmeddelande om att det är någonting snett i windows och att det beror på något systemfel eller tidigare strömavbrott.
(Jag har tidigare inte mixtrat med några filer och inte heller haft strömavbrott eller stängt av datorn genom att klippa strömmen.)
Det kommer också upp några alternativ på vad jag vill göra, antingen så kan jag:
starta datorn i felsäkert läge.
starta datorn i felsäkert läge med nätverk.
starta datorn i felsäkert läge med kommandotolken.
starta datorn enligt senaste konfigurationerna.
Starta windows normalt.
Jag provade först "starta windows normalt". Det fungerade inte utan datorn startades om och jag slutade upp på samma plats jag började. Efter det så provade jag "starta datorn enligt senaste konfigurationerna.", det fungerade inte heller. Jag har för mig att datorn stängdes av.
Nu så undrar jag vad jag ska göra för att få igång datorn utan att behöva reboota den eftersom jag har en jäävla massa gamla filer på datorn som jag inte gjort backup på. Den har även fungerat som fildelningsdator så jag har ett par tusen låtar och ett tiotal filmer där som jag inte är sugen på att behöva radera.
Hoppas någon Windows kunnig kan hjälpa mig i denna situation.