2008-04-08, 16:17
Medlem
Denoms avatar
Hejsan, jag sttte p problem p en ngra r gammal windows xp dator (tur att man anvnder mac nu d ). Det som hnder nr jag startar datorn r att det kommer upp ngot felmeddelande om att det r ngonting snett i windows och att det beror p ngot systemfel eller tidigare strmavbrott.

(Jag har tidigare inte mixtrat med ngra filer och inte heller haft strmavbrott eller stngt av datorn genom att klippa strmmen.)

Det kommer ocks upp ngra alternativ p vad jag vill gra, antingen s kan jag:

starta datorn i felskert lge.

starta datorn i felskert lge med ntverk.

starta datorn i felskert lge med kommandotolken.

starta datorn enligt senaste konfigurationerna.

Starta windows normalt.

Jag provade frst "starta windows normalt". Det fungerade inte utan datorn startades om och jag slutade upp p samma plats jag brjade. Efter det s provade jag "starta datorn enligt senaste konfigurationerna.", det fungerade inte heller. Jag har fr mig att datorn stngdes av.

Nu s undrar jag vad jag ska gra fr att f igng datorn utan att behva reboota den eftersom jag har en jvla massa gamla filer p datorn som jag inte gjort backup p. Den har ven fungerat som fildelningsdator s jag har ett par tusen ltar och ett tiotal filmer dr som jag inte r sugen p att behva radera.

Hoppas ngon Windows kunnig kan hjlpa mig i denna situation.
Citera
2008-04-08, 16:30
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hejsan, jag sttte p problem p en ngra r gammal windows xp dator (tur att man anvnder mac nu d ). Det som hnder nr jag startar datorn r att det kommer upp ngot felmeddelande om att det r ngonting snett i windows och att det beror p ngot systemfel eller tidigare strmavbrott.

(Jag har tidigare inte mixtrat med ngra filer och inte heller haft strmavbrott eller stngt av datorn genom att klippa strmmen.)

Det kommer ocks upp ngra alternativ p vad jag vill gra, antingen s kan jag:

starta datorn i felskert lge.

starta datorn i felskert lge med ntverk.

starta datorn i felskert lge med kommandotolken.

starta datorn enligt senaste konfigurationerna.

Starta windows normalt.

Jag provade frst "starta windows normalt". Det fungerade inte utan datorn startades om och jag slutade upp p samma plats jag brjade. Efter det s provade jag "starta datorn enligt senaste konfigurationerna.", det fungerade inte heller. Jag har fr mig att datorn stngdes av.

Nu s undrar jag vad jag ska gra fr att f igng datorn utan att behva reboota den eftersom jag har en jvla massa gamla filer p datorn som jag inte gjort backup p. Den har ven fungerat som fildelningsdator s jag har ett par tusen ltar och ett tiotal filmer dr som jag inte r sugen p att behva radera.

Hoppas ngon Windows kunnig kan hjlpa mig i denna situation.

Har du provat att starta datorn i felskert lge?
Funkar det s kan du alltid starta den i felskert lge med ntverk och sen kopiera ver filerna till en annan dator ver ntverket eller liknande
Citera
2008-04-08, 17:01
Medlem
m0ss avatar
Fr in ett par sdana hr datorer p jobbet.

Det enda som tycks hjlpa r att dra in hrddisken i en annan dator och kra en backup p allt som du ska ha kvar.

Sen r det helt enkelt att formatera om den.
Citera
2008-04-08, 17:16
Medlem
Som m0s sger, ta ur hrddisken, stt i den i en annan burk eller s drar du med dig hela din dator till nn polare. Dvs fr in din dator p hans lokala ntverk s han hittar din hrddisk och kan via dr f ver allt viktigt frn din till honoms
Citera
2008-04-08, 17:35
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Har du provat att starta datorn i felskert lge?
Funkar det s kan du alltid starta den i felskert lge med ntverk och sen kopiera ver filerna till en annan dator ver ntverket eller liknande

Jag provade det ocks men utan framgng. Jag r lite osker ver vad som menades med "ta ur hrddisken" grejen, skulle uppskatta lite guidning p den fronten.
Citera
2008-04-08, 20:39
Medlem
Citat:
Jag provade det ocks men utan framgng. Jag r lite osker ver vad som menades med "ta ur hrddisken" grejen, skulle uppskatta lite guidning p den fronten.

Du tar helt enkelt ur din hrddisken och stter i den i en annan dator.
Citera
2008-04-08, 22:34
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Du tar helt enkelt ur din hrddisken och stter i den i en annan dator.

Ovh detta fungerar med bde C och D hrddiskarna antar jag?
Citera
2008-04-08, 23:55
Medlem
Citat:
Ovh detta fungerar med bde C och D hrddiskarna antar jag?

Borde det gra, ja.
Citera
2008-04-09, 19:09
Medlem
Denoms avatar
En sista frga innan jag vgar gra ngonting;

Jag har en extern hrddisk, kan jag d istllet fr att plugga i hrddisken frn datorn in i min kompis dator skruva upp och plugga in den i den externa ldan ( fr att frn det lgga ver filerna p en annan dator?)
Citera
2008-04-10, 10:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
En sista frga innan jag vgar gra ngonting;

Jag har en extern hrddisk, kan jag d istllet fr att plugga i hrddisken frn datorn in i min kompis dator skruva upp och plugga in den i den externa ldan ( fr att frn det lgga ver filerna p en annan dator?)

Svar: JA!

Men det lter som mer jobb till ingen extra nytta...
Citera
2008-04-10, 15:42
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Svar: JA!

Men det lter som mer jobb till ingen extra nytta...

Okej. Ville mest ta reda p ifall det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in