Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-08, 15:23
  #1
Medlem
Tycker jag har provat allt nu men får inte två saker att fungera på Ubuntu. Compiz fungerar utan problem med drivrutinen som är förvald med Ubuntu men då får jag ingen bild på min TV genom TV-out. Om jag genom system -> hanterare för proprietära drivrutiner väljer att aktivera ”accelererad drivrutin för ATI får jag en bild på min TV men kan inte köra några visuella effekter i Ubuntu och compiz är helt ur funktion. Har även provat att installera https://a248.e.akamai.net/f/674/9206...at83-inst.html (ATI Proprietary Linux Installer) men det blir samma där. Hur får jag både TV-out och visuella effekter att fungera? Har ett ATI radeon 9500 pro.

Trots jag mixtrat en hel del i xorg.conf efter mycket googlesökning får jag inte fram och tillbaka knapparna (dem på vänster sida av musen) att fungera på min Microsoft Wireless IntelliMouse Explorer.
Citera
2008-04-08, 20:23
  #2
Medlem
Mekanisks avatar
Det där med compiz och tv-out att fungera samtidigt borde fungera. Själv kör jag komposittillägget och kan då inte använda Xinerama samtidigt. Men om man står ut med att inte kunna flytta fönster mellan skärmarna går det bra.
De här grabbarna verkar ha lyckats: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=679227

Angående musen, har du provat evdev?
Citera
2008-04-09, 02:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Det där med compiz och tv-out att fungera samtidigt borde fungera. Själv kör jag komposittillägget och kan då inte använda Xinerama samtidigt. Men om man står ut med att inte kunna flytta fönster mellan skärmarna går det bra.
De här grabbarna verkar ha lyckats: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=679227

Angående musen, har du provat evdev?

evdev funkade fint så nu går fram och bak i alla fall när jag surfar

Har du ett ATI-grafikkort? Vad är komposittillägget? Vilka grafikdrivrutiner använder du?
Citera
2008-04-09, 19:06
  #4
Medlem
Mekanisks avatar
Har ett nVidia-kort och använder nVidias drivare. Komposittillägget är compiz, om jag förstått det rätt. Något åt det hållet i alla fall. Använder det endast för att få verklig transparens, ingen kub med andra ord.

Skönt att evdev fungerade för dig. Själv har jag inte de där knapparna på musen så jag förstår hur frustrerande det är. Min riktiga mus pajade för några dagar sen ...
__________________
Senast redigerad av Mekanisk 2008-04-09 kl. 19:09.
Citera
2008-04-10, 10:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Har ett nVidia-kort och använder nVidias drivare. Komposittillägget är compiz, om jag förstått det rätt. Något åt det hållet i alla fall. Använder det endast för att få verklig transparens, ingen kub med andra ord.

Sidan du länkade till gäller också nVidia. Efter sökningar så har jag kommit fram till att det ska vara svårare med ATI-kort
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback