• 1
  • 2
2008-04-08, 13:24
Medlem
apoteks avatar
Ja, som rubriken säger. Hur stora byten kan rovfåglar ta? Valpen ska få följa med till landet för första gången framåt våren, och i mitt huvud har det spelats upp ett skräckscenario där en stor rovfågel kommer och snatchar honom från marken. Jag har ingen aning om hur verklighetsförankrad den här farhågan är, så därför tänkte jag fråga hur mycket hunden måste väga för att vara safe?

Jag har googlat runt lite men hittade inget vettigt. Sen är det ju självfallet olika för olika rovfåglar. Mitt landställe ligger vid en liten sjö i hälsingland, jag vet inte riktigt vilka fåglar som förekommer där. Hjälp! Jag vill inte att min niomånadersvalp (han väger nog strax över tio kilo nu, minst) ska bli kidnappad av en hök.
Citera
2008-04-08, 13:35
Medlem
Kungsörnen kan t ex ta både ren- och hjortkalvar vilket innebär att din valp kan vara i riskzonen. Har sett bilder på en kungsörn som dödat större byte än den kan lyfta för att sedan äta av bytet på marken.
Tror att kungsörnen är den enda rovfågel din valp bör akta sig för. Med ett vingspann på upp till 2.5 - 3 m så är det mäktiga fåglar
Citera
2008-04-08, 13:43
Medlem
cavalls avatar
vet att en tax fick sätta livet till i Västmanland på 70-talet, tror det var en bergsuv som slog den.
Citera
2008-04-08, 13:46
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Kungsörnen kan t ex ta både ren- och hjortkalvar vilket innebär att din valp kan vara i riskzonen. Har sett bilder på en kungsörn som dödat större byte än den kan lyfta för att sedan äta av bytet på marken.
Tror att kungsörnen är den enda rovfågel din valp bör akta sig för. Med ett vingspann på upp till 2.5 - 3 m så är det mäktiga fåglar

Wiki säger: "Kungsörnen finns i Sverige företrädesvis i Norrlands inland"
Dvs precis där jag har landställe.

Citera
2008-04-08, 13:47
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
vet att en tax fick sätta livet till i Västmanland på 70-talet, tror det var en bergsuv som slog den.

Fy fan, jag hade verkligen hoppats att det här skulle bli en tråd där alla hånade mig för att jag var så korkad och trodde att fåglar kunde ta så stora byten.
Ni ger mig inte de svaren jag vill ha. Jag vill inte att min valp ska bli berguvsmat.
Citera
2008-04-08, 13:57
Medlem
Charmas avatar
En kompis höll på att få sin kattunge snodd av en uggla för nån månad sen. De sprang emot ugglan och skrämde iväg den. Men jag tror inte det är så jättevanligt att rovfåglar norpar husdjur va? Ni får väl ha koll på valpen när den är ute. Eller kanske klä den i slät plåtdräkt så fågeln inte får nåt grepp
Citera
2008-04-08, 14:13
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charma
En kompis höll på att få sin kattunge snodd av en uggla för nån månad sen. De sprang emot ugglan och skrämde iväg den. Men jag tror inte det är så jättevanligt att rovfåglar norpar husdjur va? Ni får väl ha koll på valpen när den är ute. Eller kanske klä den i slät plåtdräkt så fågeln inte får nåt grepp

Jo men örnen vet väl inte att min hund är ett husdjur heller?
Jag kanske får sätta på honom neonfärgade kläder, så att örnarna tror att han är giftig och lämnar honom ifred.
Citera
2008-04-08, 14:22
Medlem
Bajsfacistens avatar
Totalt angreps 61 hundar av fredade rovdjur under 2007 (tabell 10).
43 av dessa (70 %) angreps av varg, vilket resulterade i trettio
dödade4 och tretton skadade hundar. Lodjur stod för angrepp på 12
hundar (20 %), vilket resulterade i elva skadade hundar och en
dödad hund. Kungsörn (7 %) dödade två hundar och skadade två
och slutligen skadades två hundar av okänt rovdjur (3 %).

http://www.viltskadecenter.se/images...%202007(1).pdf

De flesta angreppen har inträffat under vinterhalvåret och drabbat jakthundar. Av de 21 angripna hundarna under perioden 1997-2005 var 8 taxar och 4 finnspetsar. Större hundar som Västsibirisk lajka och hamiltonstövare har också angripits vid ett tillfälle för vardera rasen.

http://www.viltskadecenter.se/index....emid=42#vargar

Du borde snarare oroa dig för vargen.
Citera
2008-04-08, 14:34
Medlem
K of Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus

Havsörnen kan vara läge att passa sig för. Den finns uppe i hälsingland och är större än kungsörnen. Kungsörnen har ett vingspann på max 220 cm medan havsörnen kan ha ett vingspann på nästan 250 cm. Jag tror dock inte att det är speciellt stor risk eftersom ingen av dessa fåglar är speciellt vanliga. Det händer dock emellanåt att örnar attackerar, och ibland dödar, hundar men inte speciellt ofta. Berguven torde ha stora problem med en hund på 10 kg.
Citera
2008-04-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Totalt angreps 61 hundar av fredade rovdjur under 2007 (tabell 10).
43 av dessa (70 %) angreps av varg, vilket resulterade i trettio
dödade4 och tretton skadade hundar. Lodjur stod för angrepp på 12
hundar (20 %), vilket resulterade i elva skadade hundar och en
dödad hund. Kungsörn (7 %) dödade två hundar och skadade två
och slutligen skadades två hundar av okänt rovdjur (3 %).

http://www.viltskadecenter.se/images...%202007(1).pdf

De flesta angreppen har inträffat under vinterhalvåret och drabbat jakthundar. Av de 21 angripna hundarna under perioden 1997-2005 var 8 taxar och 4 finnspetsar. Större hundar som Västsibirisk lajka och hamiltonstövare har också angripits vid ett tillfälle för vardera rasen.

http://www.viltskadecenter.se/index....emid=42#vargar

Intressanta fakta!

Vargen lär dock vara väldigt sällsynt i Hälsingland vad jag vet.
Vad gäller vargangreppen så är 80 % av dem relaterade till jakt:

"De flesta angrepp sker under höst och vinter och 80 % (86 av 103) av angreppen inträffade under jakt"

Du behöver mao inte vara nämnvärt orolig för din hundrackare.
Citera
2008-04-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K of K
Havsörnen kan vara läge att passa sig för. Den finns uppe i hälsingland och är större än kungsörnen. Kungsörnen har ett vingspann på max 220 cm medan havsörnen kan ha ett vingspann på nästan 250 cm. Jag tror dock inte att det är speciellt stor risk eftersom ingen av dessa fåglar är speciellt vanliga. Det händer dock emellanåt att örnar attackerar, och ibland dödar, hundar men inte speciellt ofta. Berguven torde ha stora problem med en hund på 10 kg.
Se på faen, den är större än självaste kungsörnen!

Min världsbild kommer aldrig bli den samma igen
Citera
2008-04-08, 15:35
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten

Varg hade jag inte ens tänkt på. Björn vet jag att det finns där uppe men vargar har jag inte hört något om.

Men håller inte de flesta vilda djur sig på avstånd från människor, generellt sett? Är det inte ganska osannolikt att de skulle komma fram till huset?

Om vi går ut i skogen så är det kanske inge vidare att ha honom lös, jag har läst om hundar som fått björn efter sig och då sprungit tillbaka till sin ägare. Det verkar inte vara nån hit direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in