2008-04-08, 18:19
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Stiga på vilken sikt? Nu under de närmaste åren?

Och är det någon som kan tala om för mig hur räntan betalas? Typ om jag betalar in allt på en gång när studietiden är slut. Vi säger att mitt lån hamnar på 200 000. Betalar jag då tillbaka 204200(0,0021*200000+200000)?

Och annars betalar man in 2.1% på varje inbetalning? Jag vet att det tillkommer avgifter.

Upplys mig

Tja du vet väl antagligen att räntan har stigit så vid nästa omräkningstillfälle (en gång per år) kommer den stiga något. CSN-lån är normalt bra att ta i just den perioden vi är i nu med höga räntor och en lågränteperiod bakom oss. I det motsatta scenariot med låga räntor och en högränteperiod bakom oss kan det till och med vara billigare att ta ett banklån och betala av csn-lånet med.

Räntan beräknas på ett vanligt sätt. Jag förstår inte vad du har gjort?
Citera
2008-04-08, 18:41
Medlem
PGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Tja du vet väl antagligen att räntan har stigit så vid nästa omräkningstillfälle (en gång per år) kommer den stiga något. CSN-lån är normalt bra att ta i just den perioden vi är i nu med höga räntor och en lågränteperiod bakom oss. I det motsatta scenariot med låga räntor och en högränteperiod bakom oss kan det till och med vara billigare att ta ett banklån och betala av csn-lånet med.

Nej det har jag inte uppfattat. Har missat det Hur betalas den av på vanligt sätt då? Jag har inga som helst erfarenheter av lån så upplys gärna mig Jag har inte gjort något än. Börjar plugga till hösten.

Och räntan börjar den räknas from att man börjar betala av? Alltså den aktuella räntesatsen för 2012 eller när jag nu börjar beta av det. Eller får man 2.1% för det som lånas under detta året och så vidare?
Citera
2008-04-08, 18:54
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Det verkar väl som att han räknar med att ingen ränta läggs på överhuvudtaget förrän han fått hela lånet, att han betalar tillbaka ett år efter att han fått sin sista utbetalning och att han lagt en nolla för mycket i räntan?

Inte många rätt alls helt enkelt
Citera
2008-04-08, 23:25
Medlem
lepops avatar
Citat:
Nja inte direkt. CSN-räntan är inte avdragsill medan räntan du får från banken ska beskattas. Efter beskattning skulle räntan i ditt exempel vara 3.325%. Med lite avgifter från CSN på detta kanske du kan tjäna runt 1%.

Ännu bättre: Om du kör Kaupthing edge 12 månader blir spreaden 1.435% Pengar som pengar...
Citera
2008-04-09, 05:04
Medlem
Ja, men man vet ju inte hur länge CSN kommer ligga på den räntan eller om kaupthing kommer ligga på 4,75% så länge heller.

Men ska man ta lån för att investera så är det helt klart CSN lån.
Citera
2008-04-09, 09:15
Medlem
CSN:s ränta kan du med ganska stor säkerhet förutse ett par år frammåt, eftersom den beräknas på ett genomsnitt av statens upplåningskostnad under de tre senaste åren.

http://www.csn.se/2.131/2.432/1.795
Citera
2008-04-09, 09:28
Medlem
Abunais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Ja, men man vet ju inte hur länge CSN kommer ligga på den räntan eller om kaupthing kommer ligga på 4,75% så länge heller.

Men ska man ta lån för att investera så är det helt klart CSN lån.

Kaupthing garanterar väl att de ska ha kvar 4,75 till 2011 iaf.
Citera
2008-04-09, 17:03
Medlem
Jag sitter också i samma sits. Ska eventuellt börja studera heltid nu till hösten. (2årig utbildning) Jag är runt 30 år och har jobbat hela tiden så jag har ganska mycket pengar "på kontot". Bor inte så långt från skolan i en bostandsrätt med en avgift på 1800 kr i månaden. Har bil. Alla lånen är betalda osv.

Jag har alltså väldigt låga fasta avgifter plus att jag har ett jobb som jag utan problem kan hoppa in och jobba nån natt i veckan och på loven.

Min plan var att bara ta studentbidraget och sen leva på sparade pengar/pengar från jobbet.
Citera
2011-01-14, 11:51
Medlem
Ta CSN-lån och investera?

Jag studerar på en svensk högskola och har några år kvar av min utbildning. För tillfället bor jag hemma hos mina föräldrar vilket jag kommer fortsätta med minst 6 månader. För tillfället får jag CSN-bidrag, men tar inget lån.

Jag funderar på om det är värt att ta CSN-lån (med väldigt låg ränta) och investera pengarna i aktier eller eventuellt fonder? Vad har FB för åsikter? Jag vet att det oftast inte är så smart att låna är att investera men det känns som att nu när jag är så ung är det värt risken. Jag hade såfall tänkt placera pengarna (ca 5000/månad) i stora hyfsat "säkra" företag.
Citera
2011-01-14, 11:59
Medlem
sness avatar
Hur hade du tänkt placera?
På vilken sikt? Vilken marknad? Är du enbart intresserad av aktier eller är du öppen för börshandlade index, råvaror och fonder? Till vilken internränta(avkastningskrav*)?

*Du får räkna ut ett avkastningskrav som ska täcka ränta, amortering, inflation och vinst.

"Jag hade såfall tänkt placera pengarna (ca 5000/månad) i stora hyfsat "säkra" företag."
Du bör vara medveten om att bara för att ett företag är stabilt och går med vinst så behöver inte aktien gå upp.(Priset på en aktie baseras på investerares förväntningar. Om t.ex. Boliden förväntas göra x miljoner i vinst 2011 och endast gör 3x/4 miljoner i vinst så kommer aktien med största sannolikhet sjunka.
Senast redigerad av snes 2011-01-14 kl. 12:04.
Citera
2011-01-14, 12:01
Medlem
vixxs avatar
finns jättemånga trådar som du kan browsa.

till exempel:

https://www.flashback.org/t1088062

ttps://www.flashback.org/t654413
Citera
2011-01-14, 13:42
Medlem
Sammanfogade / mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto