• 1
  • 2
2008-04-08, 06:54
Medlem
jockelos avatar
Tjena!
Jag är en glad student som ännu klarar mig med bara bidraget. Men igår kom jag på att CSN-lånet är ju så enorm förmånligt att jag borde väl nästan ta lånet medan jag kan, och bara sätta undan så att jag får ränta på det?

För lånet i sig har väl ingen ränta? Men jag är inte så insatt i ekonomi så jag vet inte riktigt hur det fungerar med lån, om det är massa andra faktorer som påverkar och om lånet kan förändras osv. Inflation måste väl påverka i alla fall?

Tack på förhand!
Citera
2008-04-08, 06:59
Medlem
Dharmas avatar
Man måste betala ränta på ett CSN lån precis som på vilket annat lån som helst
Senast redigerad av Kivan 2008-04-08 kl. 23:57. Anledning: quote
Citera
2008-04-08, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Tjena!
Jag är en glad student som ännu klarar mig med bara bidraget. Men igår kom jag på att CSN-lånet är ju så enorm förmånligt att jag borde väl nästan ta lånet medan jag kan, och bara sätta undan så att jag får ränta på det?

För lånet i sig har väl ingen ränta? Men jag är inte så insatt i ekonomi så jag vet inte riktigt hur det fungerar med lån, om det är massa andra faktorer som påverkar och om lånet kan förändras osv. Inflation måste väl påverka i alla fall?

Tack på förhand!

Du kan ju alltid ta lånet och köra high stakes poker
Citera
2008-04-08, 10:37
Medlem
jumpcuts avatar
The ones who want something for nothing is often the ones who end up paying the most.
Citera
2008-04-08, 10:42
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo

Du betalar såklart ränta, se CSN.se för mer info och räkneexempel:

http://www.csn.se/2.126/2.296

Frågeställningen har dessutom varit upp tidigare. Investererar du bättre än räntan så är det såklart en bra affär.
Citera
2008-04-08, 10:51
Medlem
machetes avatar
En jag känner gjorde så, gick ekonomiutbildning, jobbade bredvid så han klarade sig och investerade alla CSN-pengar (inkl. lån) i något förmånligt. Killen är ju ekonom så han hade nog kolll på vad han gjorde, vet dock inte vad det var. Han kunde sedan betala av lånet plus räntan direkt, och har för mig att han även fick över lite till sig själv.
Citera
2008-04-08, 10:56
Medlem
Den främsta anledningen till att det är en bra idé att ta ut CSN-lån även om man inte behöver det är inte att man kommer göra stora vinster i form av högre avkastning än räntan på lånet. Det är istället att du minskar risken att i framtiden hamna i en situation där du inte kan konsumera därför att du inte får låna pengar av en bank (eller får låna till en allt för hög ränta).

Låt oss säga att du om ett par år tycker att en bil är värd sitt pris. Genom att ha tagit ut CSN-lån och investera det på något sätt har du minskat risken att inte kunna köpa den därför att du inte har tillräckligt med lösa medel och endast får låna till hög ränta. Du kan istället låna av dig själv till CSN-ränta genom att ta från ditt sparande och köpa bilen.
Citera
2008-04-08, 12:05
Medlem
Jo det finns mycket riktigt arbitrage att hämta hem.. Räntan på CSN ligger förnärvarande på cirka 2,1%. Ta dessa pengar och sätt in på tex Kaupthing Edge (4.75%) eller något annat högräntekonto med statlig insättningsgaranti och du har säkrat en spread på 2.65% (exklusive CSNs avgifter)
Citera
2008-04-08, 12:16
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freidrich
Jo det finns mycket riktigt arbitrage att hämta hem.. Räntan på CSN ligger förnärvarande på cirka 2,1%. Ta dessa pengar och sätt in på tex Kaupthing Edge (4.75%) eller något annat högräntekonto med statlig insättningsgaranti och du har säkrat en spread på 2.65% (exklusive CSNs avgifter)

Nja inte direkt. CSN-räntan är inte avdragsill medan räntan du får från banken ska beskattas. Efter beskattning skulle räntan i ditt exempel vara 3.325%. Med lite avgifter från CSN på detta kanske du kan tjäna runt 1%.
Citera
2008-04-08, 17:18
Medlem
PGriffins avatar
Hmm 1% är ju pengar det med. Alltså förlorar man inte på det. Däremot som någon annan sagt så har man ett förmånligt lån kvar.

Jag kör nog fan på den modellen. Dock ändras CSN räntan från år till år? Någon som har någon historik på den?
Citera
2008-04-08, 18:01
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Hmm 1% är ju pengar det med. Alltså förlorar man inte på det. Däremot som någon annan sagt så har man ett förmånligt lån kvar.

Jag kör nog fan på den modellen. Dock ändras CSN räntan från år till år? Någon som har någon historik på den?

Den baseras på ett genomsnitt av de tre senaste årens statslåneränta (reporäntan). CSN-räntan kommer således att stiga.
Citera
2008-04-08, 18:12
Medlem
PGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Den baseras på ett genomsnitt av de tre senaste årens statslåneränta (reporäntan). CSN-räntan kommer således att stiga.

Stiga på vilken sikt? Nu under de närmaste åren?

Och är det någon som kan tala om för mig hur räntan betalas? Typ om jag betalar in allt på en gång när studietiden är slut. Vi säger att mitt lån hamnar på 200 000. Betalar jag då tillbaka 204200(0,0021*200000+200000)?

Och annars betalar man in 2.1% på varje inbetalning? Jag vet att det tillkommer avgifter.

Upplys mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in