2008-05-19, 16:38
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diktatur
Naturligtvis, jag påstår inte att de inte skulle vara aktiva på dagarna. Dock vidhåller jag att omständigheterna gör att man ser spöken.

Det är en helt annan sak
Citera
2008-05-19, 17:16
Medlem
Inget spöke.

Din flickväns kompis är dock desperat efter uppmärksamhet, vilket hon fick en alldeles egen tråd för, att hon hade sett spöket laban om hon nu såg det mer trovärdigare än sig tvillingsyster.

Fråga henne detaljer, vad för kläder hon hade på sig, om ens all. Var dom lika långa? samma hårfärg? hårlängd. Håll på såhär och gör det jobbigt för henne att beskriva så ser du att spöket inte var något annat än inget.
Citera
2008-05-19, 17:26
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zulfaqar
Inget spöke.

Din flickväns kompis är dock desperat efter uppmärksamhet, vilket hon fick en alldeles egen tråd för, att hon hade sett spöket laban om hon nu såg det mer trovärdigare än sig tvillingsyster.

Fråga henne detaljer, vad för kläder hon hade på sig, om ens all. Var dom lika långa? samma hårfärg? hårlängd. Håll på såhär och gör det jobbigt för henne att beskriva så ser du att spöket inte var något annat än inget.

Varför förutsätter du att hon ska ha hittat på allt?
Citera
2008-05-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv

För att det är just så klyshigt. En tvilling. Det lämnar otroligt mycket.

Så vad, flickan som dog skulle växa upp, dag för dag i takt med den andra. Hur? skulle den behöva näring? behöver den bajsa? behöver den näring alls. Känner den hunger? om den inte gör det, så känner den något alls?.

Varför skulle hon besöka sin syster i en FAST kropp som bara är för människor? Jo, hon föddes som det, men inte i hennes nuvarande. Vilket betyder att hon borde kunna bli gammal och dö. Igen. Eller bara leva. I evighet.

Sedan, varför? det är knappast som om hon känner flickan annat än en *gemenskap* genom födelsen.

Visst, vi kan prata om att det är ett oförståligt medvetende etc etc, men att det kommer från en pubertal/tonårig flicka är inte oförståligt alls.

Jag kommer inte in i tråden och säger att "bla bla det finns inget sådant" men hon upplever definitivt inget. En vanlig person som ser en ande/vaddetnuär går inte direkt ut och berättar det till många personer, om det inte finns en baktanke. Utan det här är något man utforskar mycket mer innan det händer.

Och varför pratar hon inte med den direkt? jo för att hon behöver episoder att uppdatera folk, och oss , om vad som händer steg för steg. Tror du inte om det nu var san att hon hade varit så jävla nyfiken på sin syster att hon tog reda på det dom första gångerna spöket uppenbara sig?.

Nej, det är för formelt och som ur en av alla andra 1000 fall för att jag ska tro på det. Inte så vagt som hon lämnar det.
Citera
2008-05-19, 22:24
Medlem
Jag tror att de är hon från en annan dimension. Hon är bara där för att jävlas med "sig själv".
Vem skulle inte göra de om man kunde?
Citera
2008-05-20, 08:49
Medlem
Citat:

Jag tror att han förutsätter det på grund av att spöken inte existerar.

Ledsen för min skepticism, jag ska hålla mig borta från diskussionen.
Citera
2008-05-20, 13:21
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8D8
Jag tror att han förutsätter det på grund av att spöken inte existerar.

Ledsen för min skepticism, jag ska hålla mig borta från diskussionen.

Du behöver inte hålla dig borta från diskussionen för det. Men om spöken inte existerar, så behöver hon inte ljuga ändå?
Citera
2008-05-20, 22:08
Medlem
Citat:
Du behöver inte hålla dig borta från diskussionen för det. Men om spöken inte existerar, så behöver hon inte ljuga ändå?

Det där är ju vagt att säga. Om spöken inte existerar så kan hon inte ha sett dom. Om hon upplever dom i sitt eget huvud så är hon sinnesjuk och borde låsas in i mentalsjukhus.
Citera
2008-05-20, 23:31
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Det där är ju vagt att säga. Om spöken inte existerar så kan hon inte ha sett dom. Om hon upplever dom i sitt eget huvud så är hon sinnesjuk och borde låsas in i mentalsjukhus.

Det är vagt att säga att spöken inte existerar också. Det är ett stort vi VET inte. Jag är ganska kluven, försöker bara föra det från att hon inte måste ljuga.

Och att se sånt behöver man inte låsas in för, finns mediciner för Schizofrena som gör att man kan leva ett normalt liv.
Citera
2008-05-21, 00:42
Medlem
Okej jag var lite hård där. Menar att det är något fel på henne isåfall.

Men det hela verkar lite..för glamoröst för en tonåring, om du förstår vad jag menar.

När ska en "Redigen" människa som jobbar, har barn, ett socialt nät, och är den vanligaste typen av människa om man ser till antal få uppleva något liknande?.

Sedan, så är det ett typisk i-landsproblem. Inte spökerna, men att många tror sig ha sett några. Med alla filmer, böker etc om du förstår vad jag menar.

Det sämsta är att ALLA ( eller nästan) delar filmernas syn om hur spöken är. Dvs mystiska, tysta, kommer titt och tätt etc etc. Where is the love, menar jag. Varför just den enkla mall på spöken? jo, för att hon har hittat sin inspiration därifrån.

Om kalle, 29 år, möter sin döda tvilling som han berättar historier tillsammans med låter detta mycket mer troligt. Det är trots allt en tvilling.

Edit: Ja, det finns mycket vi det och det finns ingen direkt skriven, eller oskriven, om hur saker fungerar. Att då använda sig av ett tämlingen nytt fenomen om hur spöken ska se ut bevisar bara på att dom har utgått från hur människor tror hur dom ska se ut, inte hur dom kanske är eller inte.
Citera
2008-05-21, 01:49
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Okej jag var lite hård där. Menar att det är något fel på henne isåfall.

Men det hela verkar lite..för glamoröst för en tonåring, om du förstår vad jag menar.

När ska en "Redigen" människa som jobbar, har barn, ett socialt nät, och är den vanligaste typen av människa om man ser till antal få uppleva något liknande?.

Sedan, så är det ett typisk i-landsproblem. Inte spökerna, men att många tror sig ha sett några. Med alla filmer, böker etc om du förstår vad jag menar.

Det sämsta är att ALLA ( eller nästan) delar filmernas syn om hur spöken är. Dvs mystiska, tysta, kommer titt och tätt etc etc. Where is the love, menar jag. Varför just den enkla mall på spöken? jo, för att hon har hittat sin
inspiration därifrån.

Om kalle, 29 år, möter sin döda tvilling som han berättar historier tillsammans med låter detta mycket mer troligt. Det är trots allt en tvilling.

Edit: Ja, det finns mycket vi det och det finns ingen direkt skriven, eller oskriven, om hur saker fungerar. Att då använda sig av ett tämlingen nytt fenomen om hur spöken ska se ut bevisar bara på att dom har utgått från hur människor tror hur dom ska se ut, inte hur dom kanske är eller inte.

Grejen är den att väldigt många som är "vanliga" människor upplever saker och ting också. Min mor och far exempelvis. Farsan trodde morsan snackade skit ända tills han var med det också, jag vet inte vad det var, och jag vet inte om jag tror på fenomenen eller inte.

Spöken går egentligen att dela in i många underkategorier och kataloger. Felet man ofta gör är att dra alla över en och samma kant. Som exempelvis har vi det klassiska slottsspöket. En person som avlidit och går igen, går igenom samma "loop" hela tiden, antingen varje dag eller specifik tid på året.

Jag brukar kalla dessa för "Deathloopers". Dom upprepar ofta sin egen död, eller situationen som bidrog till deras död.

Sen har vi andra spöken, som exempel Poltergeist. Det är inte alls samma kategori, och den ska då bete sig på ett helt annorlunda sätt än Deathloopers. Som exempel så loopar inte Poltergeisten sin egen död, utan den förpestar tillvaron hos folk. Kastar porslin, glas, knackar dörrar, you name it.

Jag säger inte att allt det här finns, säger bara att om man ska gräva i det så hittar man tydliga grupperingar av spöken och kan således egentligen inte bara säga "Spöken". De flesta dokumentärer handlar om Poltergeistliknande fenomen, andra handlar om Deathloopers.

Givetvis kan hon ha hittat på det och fått inspiration, det som förbryllar mig mest är att hennes tvilling skulle vara fullvuxen om den dog vid/innan födseln.
Senast redigerad av Varulv 2008-05-21 kl. 01:52.
Citera
2008-05-21, 02:11
Medlem
Citat:
Givetvis kan hon ha hittat på det och fått inspiration, det som förbryllar mig mest är att hennes tvilling skulle vara fullvuxen om den dog vid/innan födseln.

Precis! det jag tyckte jag också.

Som sagt. Det är ett mysterium, tills man får se det själv. Fast saker kan förstorars något enormt om man har något i åtanke. Tex om jag skulle se en snabb skugga och ljud i vinden så skulle jag relatera det i spöke, om jag har fått intrycken att spöken finns genom olika medier. Verkligheten kan tex vara en träd som vajar just då utanför som ger skenet av av ett ljud och skuggan av en människa.

Min mening är att människan kan tolka samma sak, på olika håll beronde vad det har i skalle.

Jag tror inte på den paranormala, och ser det jag skrev som ovan gemensamt för alla som tror sig ha sett ett spöke. Men jag är inte helt objektiv. Dagen då någon kan ge mig ett spöke, tex i detta fallet hade just en baby varit mer trogen, så hade jag fått det enklare att tro på, och därmed inte vara så fördomsfull.

Så, sluta upp med hollywoods spöken och deathloppers. Varför skulle man relatera till känslan man hade när man dog? när det endast är kroppsligt on man har. Om det finns spöke, så borde dom knappast bry sig om kroppsligt ont. Så varför inte relatera till spöken som vill hälsa på familj just för att dom finner det gott?. Om spöken fanns, så tror jag faktiskt att det man har upplevt under ett helt liv, dvs glädje för nära, står närmare än att terrorisera dom.

Skulle uppskatta en uppdate från ts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in