• 1
  • 2
2008-04-07, 23:45
Medlem
Jag har fått en postväxel-check för snart ett år sedan i present av en äldre människa. Jag hade helt glömt den tills jag nu hittade den i en väska.

Min fråga är enkel: Ligger pengarna på den äldre damens konto just nu eller är dom "spärrade" hos banken. Anledningen till frågan är att jag inte tänker lösa ut den så här sent om det dras pengar från hennes konto.

Går det ens att lösa ut en 9månader gammal postväxel? Det står inget på lappen.
Citera
2008-04-07, 23:46
Medlem
cammos avatar
Pengarna ligger i Postväxeln, hon har betalat för den redan, den är som kontanter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Postv%C3%A4xel
Senast redigerad av cammo 2008-04-07 kl. 23:52.
Citera
2008-04-08, 01:19
Medlem
Pengarna är redan dragna från hennes konto. De drogs i samma stund som postväxeln skrevs ut.
Citera
2008-04-08, 03:30
Medlem
fint, precis som väntat och önskat. tackar för svar
Citera
2008-04-18, 19:21
Medlem
Mercais avatar
Tittar du på postväxeln står där ett kontonummer. Där finns pengarna. Då du löser in växeln gör banken ett uttag från det kontot.
Citera
2008-04-18, 21:07
Medlem
Hur länge är en postväxel giltig? Har aldrig sett en sista dagen datum utsriven.
Citera
2008-04-19, 12:47
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMP
Hur länge är en postväxel giltig? Har aldrig sett en sista dagen datum utsriven.

Gammal lär den väl inte bli? Det är väl som en sedel?
Citera
2008-04-19, 12:53
Moderator
Ruskigbusss avatar
http://lagen.nu/1932:130

När det gäller gilitghetstiden - så kanske nån kunnig kan förklara vad som menas med:
Citat:
34§ Växel, som lyder å betalning vid uppvisandet, varde inlöst genast, då den för betalning uppvisas. Den skall uppvisas till betalning inom ett år från dagen, då den utställdes. Denna tid må dock av utställaren förkortas eller förlängas. Uppvisningstid, som nu är sagd, må av överlåtare förkortas.

Är normal gilitighetstid ett år?
Citera
2008-04-19, 13:56
Medlem
Växeln är en fantastiskt bra ekonomisk innovation som tiden har sprungit ifrån.

Det ursprungliga syftet med växlar är att man skall kunna göra större betalningar utan att använda mynt (växeln är flera hundra år äldre än sedeln), vilket alla utom de mest inbitna nyösterrikiska bullionister brukar tycka är bra.

Det finns en viktig principiell skillnad mellan dragna och egna växlar: en dragen växel betalas efter utställandet medan en egen växel betalas före utställandet. Det är därför man inte skall dra för stora växlar på någon som man inte tror kan betala för sig.

Så småningom började man använda en särskild sorts växel där en bank stod som trassat (den som betalar mottagaren av växeln) och trassenten (utställaren av växeln) hade täckning i form av pengar på bankkontot eller beviljad kredit. Checkar kallar man sådana "växlar". Medan växlar kan ställas ut utan täckning är det bedrägeri att ställa ut en check utan täckning.

Nuförtiden är checken i Sverige ersatt av plastkort och elektroniska girobetalningssystem. Allt blir så mycket enklare utan alla papper som måste skrivas på och skickas fram och tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
http://lagen.nu/1932:130

När det gäller gilitghetstiden - så kanske nån kunnig kan förklara vad som menas med:
Citat:
34§ Växel, som lyder å betalning vid uppvisandet, varde inlöst genast, då den för betalning uppvisas. Den skall uppvisas till betalning inom ett år från dagen, då den utställdes. Denna tid må dock av utställaren förkortas eller förlängas. Uppvisningstid, som nu är sagd, må av överlåtare förkortas.

Är normal gilitighetstid ett år?
34 § säger att en dragen växel som är betalbar a vista skall uppvisas inom ett år. Eftersom en dragen växel främst är en betalningsanvisning så behöver det inte betyda att den skuld betalningen avser blir ogiltig.

En postväxel är en egen växel som är utställd av en bank. Pengarna finns på ett låst konto hos banken. Jag tolkar 70 § som att en postväxel preskriberas efter tre år. Dock borde man kunna stämma banken på "obehörig vinst" (se 74 §) om man nu är så dum eller möjligen obetänksam att man inte löser in en postväxel inom tre år.

Edit: Hade TS fått en check så hade pengarna alltså dragits från ett konto först när checken lösts in. Eftersom det är fråga om en postväxel så är pengarna redan dragna.
Senast redigerad av Sölffmynt 2008-04-19 kl. 14:05.
Citera
2008-04-19, 17:14
Medlem
bernankes avatar
Sölffmynt: Intressant!

Jag har en fråga; Hur gör jag för att min växel inte ska kunna överlåtas? Det är ju i annat fall skapligt enkel att lösa in växeln som är ställd till mig genom att fejka en underskrift. Tips? Och hur många gångar får man överlåta en växel?

Angående giltighetstiden på växlar har jag sett växlar som är äldre än tio år vilka har lösts in utan problem.
Citera
2008-04-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Jag har en fråga; Hur gör jag för att min växel inte ska kunna överlåtas? Det är ju i annat fall skapligt enkel att lösa in växeln som är ställd till mig genom att fejka en underskrift. Tips? Och hur många gångar får man överlåta en växel?
Det är väl bäst att börja med att berätta att jag inte är jurist, så du får inte uppfatta mina svar som juridisk rådgivning. Gör du det så kommer jag att hävda att den var benefik, och att den skylle sig själv som sig ej bättre föresåg!

Spontant tror jag att det kan vara bra att spara kvittot och konfrontera banken med 30 § SkbrL om en postväxel skulle bli stulen. I princip borde man kunna överlåta en växel hur många gånger som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Angående giltighetstiden på växlar har jag sett växlar som är äldre än tio år vilka har lösts in utan problem.
Oavsett vad jag har skrivit tidigare så är preskriptionstiden för postväxlar antagligen tio år eftersom de i praktiken är skuldebrev. Visserligen preskriberas fordran efter tio år, men det betyder bara att borgenären inte längre kan kräva att skulden skall betalas.

Det står naturligtvis en bank fritt att betala preskriberade skulder om banken bedömer att dess rykte skulle kunna ta större skada av att man inte betalade än vad betalningen skulle kosta. Man har ju i alla fall fått ett räntefritt lån på minst tio år.
Citera
2008-04-22, 18:12
Medlem
Mercais avatar
Skriv "Får ej överlåtas" under namntäckningsraden på baksidan om du inte vill att den ska kunna överlåtas.

Man kan även dra två paralella sträck över framsidan på pvxl och skriva ett kontonummer mellan dem. Då måste beloppet sättas in på det kontot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in