• 1
  • 2
2008-04-07, 21:43
Medlem
hej
jag söker en högupplöst karta över hela göteborgs kommun, som digital fil (jpg eller nått) så att man har den på datan alltså.
nån som sitter på en sådan möjligtvis?

det finns en annan möjlighet. jag har nämligen laddat ner kartprogrammet Kartex där det finns kartor över hela sverige i .RIK-filer, fast dessa kan jag bara öppna i programmet (det finns heller ingen möjlighet att få dem ut genom programmet). men om man kan konvertera eller öppna .RIK-filer med nått annat program kanske-?
hursomhelst, jag är öppen för alla förslag det viktiga är att den i slutänden är i nått vanligt format, utan begränsningar

Edit: med högupplöst menar jag att gator syns och så, kan jag ju tillägga...
Senast redigerad av niklas93 2008-04-07 kl. 21:52.
Citera
2008-04-08, 05:43
Medlem
tempeZZts avatar
Vadå "har den på datan"? En karta är data. Var du har den är en annan sak. Datorn går bra t.ex.
Citera
2008-04-08, 08:22
Medlem
Kartex med tillhörande lämplig karta är väl att föredra.
Citera
2008-04-08, 09:01
Medlem
kraids avatar
.RIK är ett vektorformat som du behöver speciell programvara för att editera och läsa. Ex. Kartex. Det är å andra sidan ganska snabbt och tar lite plats. Själv tycker jag det är knöligt och omständigt att att jobba med RIKer såfort du vill lägga in egna lager ovanpå, eftersom formatet gör dig ganska begränsad i vad du kan göra och det du gör blir fult som satan ;P
Antingen så konverterar du en .RIK till en rasterad bild, eller om du orkar ge projektet 20min så screenshotar du helt enkelt från kartor.eniro.se och sätter ihop en mycket snyggare bild i Photoshop. Ett lager med stadskarta och ett med flygfoto.
Citera
2008-04-08, 18:30
Medlem
mr. hobos avatar
Annars kan du kolla in Lantmäteriets stadskarta, finns säkerligen på piratebay eller liknande sidor.
Finns även en ordentlig realease utav den; Lantmateriets.Stadskarta.2003.v5.0.0.50.ISO.SWEDiS H-ABSOKT
Citera
2008-04-08, 19:21
Medlem
Fugawi är annars ett bra program som har stöd för RIK. Vill man plocka ut kartbilden ur RIK finns det ett gratisprogram som heter FW-tools eller liknande, minns inte riktigt. Googla så hittar ni det nog.
Citera
2008-04-08, 22:11
Medlem
Vad ska du göra med filen?

Det blir ju en SJUKT stor bild om du ska ha EN rasterbild (jpg) över hela Göteborg på gatunivå. (Både pixlar och kByte/MByte.) Dessutom kommer den troligtvis att se ut som skit när du zoomar ut. Vektordata har sina fördelar ibland...
Citera
2008-04-09, 21:39
Medlem
tack för alla tips! jag har hittat ett sätt, men ska testa era snarast då mitt krånglar väldigt (hittade ett program som heter ShapeUp som med ett plugin kan konvertera RIK filer)

Citat:
Ursprungligen postat av hmflb
Vad ska du göra med filen?

Det blir ju en SJUKT stor bild om du ska ha EN rasterbild (jpg) över hela Göteborg på gatunivå. (Både pixlar och kByte/MByte.) Dessutom kommer den troligtvis att se ut som skit när du zoomar ut. Vektordata har sina fördelar ibland...
22,1 MB närmare bestämt men vad jag ska göra med den är lite krångligt att förklara. du kanske hört om Urban Exploration? har med det att göra iallafall.

kan lägga upp den här när den är helt klar, ifall nån vill ha
Citera
2008-04-09, 21:44
Medlem
mr. hobos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklas93
tack för alla tips! jag har hittat ett sätt, men ska testa era snarast då mitt krånglar väldigt (hittade ett program som heter ShapeUp som med ett plugin kan konvertera RIK filer)

22,1 MB närmare bestämt men vad jag ska göra med den är lite krångligt att förklara. du kanske hört om Urban Exploration? har med det att göra iallafall.

kan lägga upp den här när den är helt klar, ifall nån vill ha
Gör det
Citera
2008-04-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niklas93

Lite nyfikna frågor så här en vecka senare:

* Hur stor blev bilden i pixlar? (Jag antar att 22,1 MB är packat med jpg eller liknande)

* Hur ska du använda bilden i UE-sammahang? Identifiering av intressanta platser/objekt, planeringshjälp, "kartdatabas" för att skriva ut expeditionskartor eller för dokumentation?
Citera
2008-04-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmflb
Lite nyfikna frågor så här en vecka senare:

* Hur stor blev bilden i pixlar? (Jag antar att 22,1 MB är packat med jpg eller liknande)

* Hur ska du använda bilden i UE-sammahang? Identifiering av intressanta platser/objekt, planeringshjälp, "kartdatabas" för att skriva ut expeditionskartor eller för dokumentation?
den är tyvärr inte klar än eftersom att mitt photoshop krånglar en del...

skulle vara jätteschysst ifall nån kan hjälpa mig göra klart den
har lagt upp det jag gjort hittils här:
http://rapidshare.com/files/10773196...eborg.rar.html

där finns 25 mindre bilder som består av en del av göteborg. de första siffrorna i namnet står för vilken rad den tillhör i HÖJDLED, den andra för SIDLED.
det som återstår är att lägga ihop dessa 25 till en stor. i photoshop görs det enklast såhär:
skapa en ny, tom fil med 650-700 centimeter längd/bredd.
öppna filen 0,0 och kopiera in den. flytta sedan till översta vänstra hörnet.
fortsätt så med resten. när man efter kopieringen drar lagret till rätt plats så dras den till exakt rätt plats automatiskt när man kommer "inom räckhåll".

de flesta vet säkert redan allt detta, men skriver det ändå till er andra.
skull vara jätteschysst ifall ni kan ladda upp både PSD och JPG-filerna (på tillexempel Rapidshare)
tack på förhand!

vad den skall användas till är både planering och utprickning av platser.
se denna tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=384365
Citera
2008-04-21, 16:29
Medlem
snälla, ingen som kan försöka? har verkligen försökt göra det själv men datorn är nog för seg för så stora bilder...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in