• 1
  • 2
2008-04-07, 19:58
Medlem
yeah´ss avatar
Hej.

Jag undrar om nån har lite tips på hotspots för flightspotting i stockholmsområdet. Dvs skogsdungar, fält, småvägar, krön nära flygfälten och landningsbanor där man kan vistas tillåtet men inom en spännande radie.

Om någon annan har tips på andra heta ställen runtom i landet är det också välkommet då det säkert finns intresse från flera håll.

Jag har aldrig åkt ut för att fotografera/titta på flygplan innan, men hade tänkt att börja nu när vårvädret tillåter. Har alltid haft ett stort intresse för trafikflyg och utbildar mig inom områden för att utveckla flygsimulatorer.

Är det vanligt med flightspotting i Sverige? Finns det ställen där flygnördarna springer in i varandra eftersom det anses vara en bra utkiksplats?

Mvh / R
Citera
2008-04-07, 20:04
Medlem
Norrloaders avatar
Spännande....
Citera
2008-04-07, 20:18
Medlem
yeah´ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrloader
Spännande....

Well. Jag är medveten om att det kan anses nördigt av ganska många. Dock så finns det ju ett utbrett intresse, liksom kring bilar, motorcyklar och båtar osv..

Fashinationen kring design, aerodynamik och ingenjörskonst borde inte vara så främmande egentligen. Sen får man ju som fantast åka ut till flygfälten eftersom man inte själv har en 747a parkerad utanför lägenheten.
Citera
2008-04-07, 20:21
Medlem
ariers avatar
Runt arlanda så finns det byggda platser med stolar osv. Bromma har även dem i båda riktiningarna.

Kolla in google earth så ser du ganska snart hur stigarna går..

Happy hunting..
Citera
2008-04-07, 20:52
Medlem
yeah´ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Runt arlanda så finns det byggda platser med stolar osv. Bromma har även dem i båda riktiningarna.

Kolla in google earth så ser du ganska snart hur stigarna går..

Happy hunting..

Jaha?!

Stolar utsatta för ändamålet alltså? Kul.
Vid kortsidorna av landnings/startbanorna då eller?

Tack för tipsen!
Citera
2008-04-07, 20:54
Bannlyst
He-he...

På Sturup kommer man mycket nära planen vet jag iallafall...
Citera
2008-04-07, 21:24
Medlem
yeah´ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
He-he...

Jag får väll ta med mig öl och halnakna brudar med maskingevär ut då!
Citera
2008-04-07, 21:34
Medlem
Fettefrittes avatar
Hej, jag använder mig av denna sida, väldigt trevlig forum har de också, lycka till!

http://www.g-kraft.com/spotting.php

http://www.g-kraft.com/forum/viewfor...166d92703482e2
Citera
2008-04-08, 10:04
Medlem
Kläppskogs avatar
Flightspotting är extremt nördigt. Men varför ska man förakta nördar?
Heder till alla som inte ägnar hela sin tid åt att oroa sig för huruvida de är coola eller inte.

Själv tog jag med mig sonen till Arlandas inflygning när han var mindre. Klart uppskattat.
Citera
2008-04-08, 10:10
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettefritte
Hej, jag använder mig av denna sida, väldigt trevlig forum har de också, lycka till!

http://www.g-kraft.com/spotting.php

http://www.g-kraft.com/forum/viewfor...166d92703482e2

G-kraft suger rejält efter allt strul de senaste månaderna.
Citera
2008-04-08, 16:12
Medlem
Dagge1976s avatar
59°37'46.86"N 17°54'37.68"E är en trevlig plats. Lagom upphöjd position där planen passerar (som jag inbillar mig) 20 meter över huvudet. Motortrafik är förbjuden men det går ju att parkera bilen och knata några hundra meter.
Citera
2008-04-08, 16:15
Medlem
yeah´ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
....Själv tog jag med mig sonen till Arlandas inflygning när han var mindre. Klart uppskattat.

Så nice! Jag ser fram emot den dagen jag kan göra samma sak!

Vi reste väldigt ofta när jag va barn, dvs hängde mkt på flygplatser och det är ju såntdär som stimulerar o genererar lönsamma intressen.

Och appropå nördgrejen så håller jag med dig. När man når en viss ålder känner man inte att man behöver "bevisa" något för alla liksom...
Jag är dock inte sinnebilden av en nörd utan har bara lekt klart. Har också haft min lekperiod med ansenliga mängder alkohol, droger, klubbande, kombinerat med meningslösa studier runtom i världen o känner att det är dags att på allvar slutföra vad man verkligen är intresserad av o vill syssla med.

Sen kan jag ju å andra sidan inte riktigt fatta att det är så våldsamt mycket "nördigare" att intressera sig för flygplan/flygteknik än tex bilar. Men det är ju en annan femma förståss!

Peace / R
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in