2008-04-07, 19:13
Medlem
Förra månaden blev jag stoppad i en poliskontroll. Man konstaterade att jag saknade giltigt kontrollmärke på registreringsskylten. De skrev ut ett strafföreläggande, som jag omgående bestred. Faktum är att jag applicerat det giltiga kontrollmärket och att det av någon anledning lossnat. Efter en tid damp det ner ett brev från Åklagarmyndigheten i brevlådan. Brevet var ett nytt strafföreläggande där formuleringen var som följer:

"Förseelse mot Vägtrafikregisterförordningen.
Som ägare av personbil XXX??? har du uppsåtligen eller av oaksamhet underlåtit att snarast på fordonets registreringsskylt anbringa kontrollmärke som du erhållit."

Jag bestred, naturligtvis, och är nu inkallad till Tingsrätten för förhandling om brott mot Vägtrafikregisterförordningen. Fråga till de juridikkunniga:
1.) Måste åklageren bevisa uppsåt eller oaktsamhet?
2.) Finns det några rättsfall att åberopa?
3.) På vem faller ansvaret för dåligt klister på kontrollmärke?
Tips och trix mottages tacksamt, innan jag bestämmer mig för att bråka eller att betala.
Citera
2008-04-07, 19:32
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psrab
Förra månaden blev jag stoppad i en poliskontroll. Man konstaterade att jag saknade giltigt kontrollmärke på registreringsskylten. De skrev ut ett strafföreläggande, som jag omgående bestred. Faktum är att jag applicerat det giltiga kontrollmärket och att det av någon anledning lossnat. Efter en tid damp det ner ett brev från Åklagarmyndigheten i brevlådan. Brevet var ett nytt strafföreläggande där formuleringen var som följer:

Som ägare av personbil XXX??? har du uppsåtligen eller av oaksamhet underlåtit att snarast på fordonets registreringsskylt anbringa kontrollmärke som du erhållit."

Jag bestred, naturligtvis, och är nu inkallad till Tingsrätten för förhandling om brott mot Vägtrafikregisterförordningen. Fråga till de juridikkunniga:
Tips och trix mottages tacksamt, innan jag bestämmer mig för att bråka eller att betala.

1. Det är redan bevisat i.o.m. att du inte hade kontrollmärket på bilen.
2. Vet ej.
3. Dig, sånt är man skyldig att hålla koll på. Ramlar märket av ska du begära ett nytt.
Citera
2008-04-07, 22:39
Bannlyst
Förordning om vägtrafikregister
kap 9
"
10§

En fordonsägare som har fått ett kontrollmärke skall snarast sätta det väl synligt på fordonets registreringsskylt eller, om fordonet har två skyltar, på den bakre av dessa.
11§

Om ett kontrollmärke har förstörts eller förkommit, skall fordonets ägare snarast ansöka om ett nytt märke hos Vägverket. En sådan ansökan får göras även av fordonets förare.
"

nu är visserligen dessa två oaktsamhetsbrott tydligen, men hur kan åklagaren bevisa att du har upptäckt att märket är borta innan polisen stoppar dig?

då du skall snarast= i lagens mening typ efter 1 vecka eller 10 år (iaf o man skall tro övriga lagar med samma ord) sätta dit eller anmäla ett nytt kontrollmärke... och hur hinner du göra det om du tappar det på samma resa som polisen tar dig, vilket åklagaren inte kan motbevisa.
Citera
2008-04-07, 22:58
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
nu är visserligen dessa två oaktsamhetsbrott tydligen, men hur kan åklagaren bevisa att du har upptäckt att märket är borta innan polisen stoppar dig?

då du skall snarast= i lagens mening typ efter 1 vecka eller 10 år (iaf o man skall tro övriga lagar med samma ord) sätta dit eller anmäla ett nytt kontrollmärke... och hur hinner du göra det om du tappar det på samma resa som polisen tar dig, vilket åklagaren inte kan motbevisa.

Eftersom det som sagt rör sig om ett oaktsamhetsbrott behöver åklagaren inte bevisa att han upptäckt någonting. Bara att han varit oaktsam i förhållande till att kontrollera huruvida märket satt kvar.

Menar du att TS dels skall hävda att h*n inte har någon aning om när märket försvunnit, dels att det trillat av under just den färden som gick förbi polisen? Jag vet inte exakt hur det här funkar, men om lagen ska ha någon verkan alls får man väl anta att helt ostyrkta invändningar om att märket precis trillat av inte leder till ansvarsfrihet. (Visste åklagaren att det var så lätt att "komma undan" skulle säkert åtal inte ha väckts.)

Svar på TS frågor:
1. Ja, men det är som sagt troligen inte särskilt svårt.
2. Vet ej.
3. Ingen egentligen. Däremot faller uppenbarligen ansvaret för att inte ha något klistermärke på dig...
Citera
2008-04-08, 11:15
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psrab

Du kommer att torska på det där eftersom märket bevisligen inte funnits där och som bilägare (och -förare) är du skyldig att ha detta och en massa andra saker i ordning. Det är ungefär samma sak som att du kör med ett lyse trasigt. Är det trasigt så är det ett lagbrott och att det inte blir straff(=böter) på det beror antingen på att 1. du inte stoppas av polisen, 2. att en "stoppande" polis av pur snällhet låter bli att rapportera dig.

En rent hypotetisk möjlighet är om du kan bevisa att du satt dit märket på vederbörligt sätt och att det sedan lossnat av sig själv. Men det är bara en hypotetisk möjlighet för hur ska du kunna bevisa detta?

En annan hypotetisk möjlighet är ju om du kan bevisa att klistret är dåligt och att att det är mycket vanligt att applicerade kontrollmärken lossnar spårlöst från nummerskylten. Men frågan är hur du ska kunna bevisa det?

Ansvaret för dåligt klister ligger ju förstås på tillverkaren och Vägverket. Men om det bara är några få som drabbas av lossnade kontrollmärken så lär du få svårt att bevisa att just ditt märke hade dåligt klister.

Så rådet är att lägga ner. Bit i det sura äpplet, betala och se till att märket finns där i fortsättningen.

Sedan: I 22 års tid har jag klistrat ett kontrollmärke årligen på min (bensin-)bil varje år. Sedan 10 år har jag klistrat ytterligare ett kontrollmärke på fruns bilar och sedan tre år tillbaka har jag klistrat tre kontrollmärken årligen på min dieselbil. Inte någonsin har det hänt att hela kontrollmärket lossnat spårlöst.

Hur f-n bär du dig åt när för att få kontrollmärket att försvinna spårlöst?

Men ärligt talat tror jag inte du har klistrat något märke och att du nu försöker klara dig undan från denna tabbe .....
Citera
2009-09-10, 06:04
Medlem
YONIs avatar
"Klisterlappen" försvinner vid årsskiftet!

Nu kommer alla bilägare att slippa trasslet med klisterlappen. Ett väldigt bra beslut tycker jag. Skönt att slippa dessa märken.

http://sydsvenskan.se/bil/article548...ermarkena.html
Citera
2009-09-10, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Nu kommer alla bilägare att slippa trasslet med klisterlappen. Ett väldigt bra beslut tycker jag. Skönt att slippa dessa märken.

http://sydsvenskan.se/bil/article548...ermarkena.html

Låter bra.

Men hur går det för polisen och hur snabbt kan de kolla upp om en bil är skattad eller inte?

Blev själv invinkad på kontroll för ett antal månader sen. Stor nykterhetskontroll och det gjordes även flygande besiktningar. Givetvis hade jag glömt klistra på märket och de såg direkt att märket inte satt på. Jag spelade dum och sa att bilen till 99% är skattad och att märket kanske hamnat i papperskorgen (mitt fel alltså, visste att det låg hemma på byrån).

Polisen fick ropa upp sin LC som i sin tur fick kolla med nån annan myndighet. Det hela tog 6-7 minuter och var alltså inget som polisen kunde "knappa fram" i polisbilens dator. Nu slapp jag böter, bilen var ju skattad och polisen förbarmade sig.

Till TS:

Varför lägga ner så mycket tid för böter på ett par hundralappar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in