Citat:
Ursprungligen postat av psrab
Förra månaden blev jag stoppad i en poliskontroll. Man konstaterade att jag saknade giltigt kontrollmärke på registreringsskylten. De skrev ut ett strafföreläggande, som jag omgående bestred. Faktum är att jag applicerat det giltiga kontrollmärket och att det av någon anledning lossnat. Efter en tid damp det ner ett brev från Åklagarmyndigheten i brevlådan. Brevet var ett nytt strafföreläggande där formuleringen var som följer:
"Förseelse mot Vägtrafikregisterförordningen.
Som ägare av personbil XXX??? har du uppsåtligen eller av oaksamhet underlåtit att snarast på fordonets registreringsskylt anbringa kontrollmärke som du erhållit."
Jag bestred, naturligtvis, och är nu inkallad till Tingsrätten för förhandling om brott mot Vägtrafikregisterförordningen. Fråga till de juridikkunniga:
1.) Måste åklageren bevisa uppsåt eller oaktsamhet?
2.) Finns det några rättsfall att åberopa?
3.) På vem faller ansvaret för dåligt klister på kontrollmärke?
Tips och trix mottages tacksamt, innan jag bestämmer mig för att bråka eller att betala.
Du kommer att torska på det där eftersom märket bevisligen inte funnits där och som bilägare (och -förare) är du skyldig att ha detta och en massa andra saker i ordning. Det är ungefär samma sak som att du kör med ett lyse trasigt. Är det trasigt så är det ett lagbrott och att det inte blir straff(=böter) på det beror antingen på att 1. du inte stoppas av polisen, 2. att en "stoppande" polis av pur snällhet låter bli att rapportera dig.
En rent hypotetisk möjlighet är om du kan bevisa att du satt dit märket på vederbörligt sätt och att det sedan lossnat av sig själv. Men det är bara en hypotetisk möjlighet för hur ska du kunna bevisa detta?
En annan hypotetisk möjlighet är ju om du kan bevisa att klistret är dåligt och att att det är mycket vanligt att applicerade kontrollmärken lossnar spårlöst från nummerskylten. Men frågan är hur du ska kunna bevisa det?
Ansvaret för dåligt klister ligger ju förstås på tillverkaren och Vägverket. Men om det bara är några få som drabbas av lossnade kontrollmärken så lär du få svårt att bevisa att just ditt märke hade dåligt klister.
Så rådet är att lägga ner. Bit i det sura äpplet, betala och se till att märket finns där i fortsättningen.
Sedan: I 22 års tid har jag klistrat ett kontrollmärke årligen på min (bensin-)bil varje år. Sedan 10 år har jag klistrat ytterligare ett kontrollmärke på fruns bilar och sedan tre år tillbaka har jag klistrat tre kontrollmärken årligen på min dieselbil. Inte någonsin har det hänt att hela kontrollmärket lossnat spårlöst.
Hur f-n bär du dig åt när för att få kontrollmärket att försvinna spårlöst?
Men ärligt talat tror jag inte du har klistrat något märke och att du nu försöker klara dig undan från denna tabbe .....