Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Har definitivt inte tagit bort något ansvar för de som våldtar. Men jag vet inte hur jag ska nå fram till dig för att du ska förstå hur jag verkligen menar. Mitt mål är dock inte att få dig att "tycka som mig" eller att trycka ner folk som har blivit våldtagna.
Jag förstår dock hur du tänker, och det bygger på att man inte kan gå runt och vara rädd hela tiden(?), vilket jag delvis kan förstå eftersom jag själv tar onödiga risker då och då.
Avslutningsvis kan jag säga att jag inte tänker fortsätta fortsätta diskutera denna fråga eftersom det känns som det står stilla (?)
Jag förstår dock hur du tänker, och det bygger på att man inte kan gå runt och vara rädd hela tiden(?), vilket jag delvis kan förstå eftersom jag själv tar onödiga risker då och då.
Avslutningsvis kan jag säga att jag inte tänker fortsätta fortsätta diskutera denna fråga eftersom det känns som det står stilla (?)
Det låter bra att ditt mål inte är att trycka ned folk som blivit våldtagna. Dessvärre blir det lätt resultatet när du åtminstone gör dem medskyldiga till det brott som begås emot dem.
Nej, jag menar att man inte kan eller ska gå runt och vara rädd hela tiden. Dels för att det är onödigt - en överväldigande majoritet män våldtar inte. Dels för att mitt livsutrymme begränsas något oerhört om jag ska vidta en massa detaljerade regler för att jag inte ska bli våldtagen (vilka inte utesluter att jag likväl blir våldtagen). Om man flyttar ansvaret från våldtäktsmännen till våldtäktsoffret, så innebär det i praktiken att jag inte kan göra någonting alls. Fokus måste ligga på att de som våldtar inte ska våldta. Simple as that. Annars måste jag utgå ifrån att alla män är våldtäktsmän. Det vill jag inte, och jag tror inte att män överlag vill det heller. Hur skulle man kunna få till några som helst trevliga relationer då?