2021-01-07, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Om en främling ber mig om mitt bankomatkort och min kod, och säger att han helt enkelt behöver peta bort något mellan tänderna med kortet, och koden vill han ha bara för att han är autistisk och samlar på folks koder, och jag ger honom både kort och kod.

När jag då blir bedragen och han springer iväg med kortet och tar ut mina pengar ur en bankomat, är jag då alls att klandra eller har jag helt enkelt blivit utsatt för ett brott som vem som helst som blir utsatt för brott? Har jag något ansvar över mina egna handlingar i det fallet?

Var jag kanske lite korkad då?

Jämför du detta med att gå på efterfest? Tycker du att alla de människor som går på efterfest är korkade? Hur många män och kvinnor går inte på efterfest varje helg? Utan att bli våldtagna? Din liknelse är för dålig för att kunna tas på allvar.

I övrigt finns de en viss form av bedrägerier. Ligor som skriver på nätet till män (kanske till kvinnor också, jag vet inte, men jag har främst hört att de riktar sig till män). De skriver och ringer tom. pratar i telefon med en kvinna. Det uppstår en slags förälskelse hos mannen. Och så vill de två träffas. Men så säger kvinnan att hon har fått problem och att hon behöver ekonomisk hjälp. Tyvärr är det en hel del män som upp över öronen förälskade ger ekonomisk "hjälp". Och sedan visar det sig att de har blivit grundlurade. Sådana här ligor är duktiga på att spela på folks känslor. Inge förtroende osv. En ensam kärlekssvulten man är ett tacksamt offer för dessa vidriga brott. Många män vill inte anmäla dessa brott. De skäms. Anser att de borde ha fattat bättre osv. Som sagt: det ät lätt att vara efterklok och svårt att vara synsk. Dessa män kan rent av själv ha hört talas om denna sorts bedrägerier, men tänker "det händer inte mig, jag skulle aldrig låta mig luras på det viset, hur korkad får man vara!". Men så blir de likt förbannat drabbade.

Sådär tänker många gånger offer rent generellt "det händer inte mig, jag är försiktig". Men det finns som sagt folk som är manipulativa och kan lura folk att tro att de är sååå fina och bra. Bedragarna har sådana egenskaper. Jag skulle kunna slå vad om att även de där fyra förövarna besatt sådana manipulativa egenskaper. Spelar spelet snyggt och fint. Lindar sina offer runt lillfingret. Får offren att känna sig trygga och bekväma. Får offren att lita på förövarna. Tills offren helt enkelt tror att det är lugnt att följa med på den där efterfesten. att det inte är någon risk. "Det händer inte mig". Men så blir de likt förbannat drabbade.

Jag tror att man behöver tänka vidare i detta. Innan man börjar kalla offer "korkade".

Själv är jag överdrivet försiktig. Sådär att det irriterar folk. Är det tex. det minsta halt ute eller finns risk för att det ska bli halt ute, vill jag inte åka bil längre sträckor. För jag tänker snarare tvärtom "allt som kan hända andra, kan hända mig". Men så missar jag en hel del i livet också. Kul saker, bra saker. Och jag råkar ändå ut för en del oväntad skit. Som sagt: att leva är en risk i sig. Hur försiktig man än är.

Och på tal om efterfester. Jag vet ju folk som träffat sin nuvarande äkta hälft på just efterfester. De har barn och rubbet. Kanske hade de varit olyckliga singlar om de aldrig vågat gå på en efterfest... Så visst påverkar ens handlingar ens liv. På både gott och ont. Svårt bara att vet när det blir på gott och när det blir på ont...
Citera
2021-01-07, 03:37
Medlem
Citat:
Svammel.

Du tycker kanske att det är svammel. Det har du rätt att tycka. Men det var svar på din fråga. Jag har då rätt att tycka att det inte är svammel.
Citera
2021-01-07, 03:53
Medlem
Citat:
Det är klart det är en motsättning mellan att "alla och envar" är ansvariga för sina handlingar, och att "endast gärningsmän" är det.

EXAKT!

Vi som INTE är naiva och korkade hade så klart insett att det var en riskfylld situation. Dessa gjorde det inte då, men som du säger så vet de det nu.

Puh! Det tog några timmar men det var det värt!

Nu kan jag sova gott.

Endast gärningspersoner är ansvariga för de brott de begått. Ingen annan kan lastas för det. Eller tja. Om ingen annan har uppviglat till brott förstås. Att gå på efterfest är inte att uppvigla någon till att begå brott.

Jag anser inte att det är vare sig korkat eller naivt att gå på efterfest. Eftersom detta nödvändigtvis inte behöver vara en riskfylld situation. Men själv skulle jag inte gå på efterfest, det skulle jag inte orka. Jag går inte ens på fester numera.

Nu vet jag inte hur gamla offren var, men var de under 25 år så är deras hjärnor inte fullt utvecklade. Det sista som utvecklas är konsekvenstänket (frontalloberna). Förmodligen därför många i åldern under 25 hamnar i situationer de aldrig skulle hamna i när de är 35 (folk under 25 träffar i regel mycket folk, vilket i sig ökar riskerna och de är outvecklade i konsekvenstänket). Vare sig situationerna är riskfyllda eller inte. Herre vilka knepiga saker man gjorde själv när man var under 25 år. Riskfyllda saker. Släppte styret på cykeln i nedförsbacke och gupp tex. Var man naiv och korkad för det? Nej bara rent neurologiskt outvecklad.

Och i övrigt: var kvinnorna över 25, så ansåg de sig nog vara trygga i att gå på efterfesten. Annars hade de inte gått på den.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-01-07 kl. 03:59.
Citera
2021-01-07, 08:32
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Endast gärningspersoner är ansvariga för de brott de begått. Ingen annan kan lastas för det. Eller tja. Om ingen annan har uppviglat till brott förstås. Att gå på efterfest är inte att uppvigla någon till att begå brott.

Jag anser inte att det är vare sig korkat eller naivt att gå på efterfest. Eftersom detta nödvändigtvis inte behöver vara en riskfylld situation. Men själv skulle jag inte gå på efterfest, det skulle jag inte orka. Jag går inte ens på fester numera.

Nu vet jag inte hur gamla offren var, men var de under 25 år så är deras hjärnor inte fullt utvecklade. Det sista som utvecklas är konsekvenstänket (frontalloberna). Förmodligen därför många i åldern under 25 hamnar i situationer de aldrig skulle hamna i när de är 35 (folk under 25 träffar i regel mycket folk, vilket i sig ökar riskerna och de är outvecklade i konsekvenstänket). Vare sig situationerna är riskfyllda eller inte. Herre vilka knepiga saker man gjorde själv när man var under 25 år. Riskfyllda saker. Släppte styret på cykeln i nedförsbacke och gupp tex. Var man naiv och korkad för det? Nej bara rent neurologiskt outvecklad.

Och i övrigt: var kvinnorna över 25, så ansåg de sig nog vara trygga i att gå på efterfesten. Annars hade de inte gått på den.
Jag håller inte med.
Att bli myndig innebär att man har det yttersta ansvaret för sin egen säkerhet.
Även om man skulle vara helt oskyldig till att ha blivit utsatt för brott, har man haft ansvaret.
Alternativet är att någon annan har det.

Gärningsmannens eller kvinnans handlingar ansvarar hon för till 100%, med exakt samma logik.
Senast redigerad av Pansarvecket 2021-01-07 kl. 08:35.
Citera
2021-01-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag håller inte med.
Att bli myndig innebär att man har det yttersta ansvaret för sin egen säkerhet.
Även om man skulle vara helt oskyldig till att ha blivit utsatt för brott, har man haft ansvaret.
Alternativet är att någon annan har det.

Gärningsmannens eller kvinnans handlingar ansvarar hon för till 100%, med exakt samma logik.

Ja, men är det "osäkert" att gå på efterfest? Är efterfester en krigszon? Om så vore fallet ska man naturligtvis hålla sig borta från efterfester, aldrig gå på dessa och har ansvar för att hålla sig borta från dessa. Men så vitt jag vet är de allra flesta efterfester fredliga tillställningar där ingen kommer till skada.

Förövare bär alltid 100% ansvar för de brott de begår.
Sedan kan det finnas uppviglare som är minst lika skyldiga. Tex. stämpling till mord. Där är både mördaren och den som uppviglar till mordet, skyldiga till mordet.
Citera
2021-01-07, 11:46
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ja, men är det "osäkert" att gå på efterfest? Är efterfester en krigszon? Om så vore fallet ska man naturligtvis hålla sig borta från efterfester, aldrig gå på dessa och har ansvar för att hålla sig borta från dessa. Men så vitt jag vet är de allra flesta efterfester fredliga tillställningar där ingen kommer till skada.

Sedan kan det finnas uppviglare som är minst lika skyldiga. Tex. stämpling till mord. Där är både mördaren och den som uppviglar till mordet, skyldiga till mordet.
Och andra efterfester slutar i både våldtäkter och mord. Lex. Tommie Lindh
Citera
2021-01-07, 11:46
Avstängd
Citat:

Det är ett riskbetende att friviligt följa med främlingar i berusat tillstånd.
Det är delvis därför det finns studier kring riskbetende och sexualbrott.

Även i Sverige börjar vi ju "titta" närmare på det, vi kommer rätt långt bara på att konstatera att om du nu "måste" följa med främlingar i berusat tillstånd, se då till att de inte är från MENA för att riskminimera.
Citera
2021-01-07, 11:56
Medlem
theshades avatar
Citat:
Endast gärningspersoner är ansvariga för de brott de begått. Ingen annan kan lastas för det.

Har du nämnt det förut? Har jag svarat på det? Vad svarade jag då, i så fall?

Du upprepar det i nästan varje inlägg som ett mantra.
Citera
2021-01-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är ett riskbetende att friviligt följa med främlingar i berusat tillstånd.
Det är delvis därför det finns studier kring riskbetende och sexualbrott.

Även i Sverige börjar vi ju "titta" närmare på det, vi kommer rätt långt bara på att konstatera att om du nu "måste" följa med främlingar i berusat tillstånd, se då till att de inte är från MENA för att riskminimera.

Ja, men visa källa på de studierna då. Och på studierna som visar på att folk med olika diagnoser är överrepresenterade som våldtäktsoffer. Vilket du påstod. Du har ännu inte länkat några källor på dina påståenden.

Och alkohol i sig sänker konsekvenstänket. Så då är det snarare intag av alkohol som är riskbeteendet. Och det gäller ju i princip allt. Alkohol är inte bra för någon att inta. Om man inte gör det i oerhört måttliga mängder i sällskap med en omgivning man känner väl. men ändå finns här i landet en kultur av att supa sig dyngpackad.

Eller så kanske de du kallar för MENA ska få höra från oss alla att de aldrig någonsin ska våldta en berusad person som följer med på efterfest och att sådant ska ge fängelse och utvisning (om de inte är svenska medborgare)? Eller tycker du att vi ska ge dem "godkänt" att våldta folk som följer med dem på efterfest, eftersom vi kallar offren för "korkade" sedan? För det blir i princip ett "godkännande" av våldtäkter, om vi skuldbelägger offrens beteenden istället för att förkasta dem som våldtar.

Sedan kan jag ju tycka att man inte bör gå med på efterfest där de man inte känner är i en majoritet mot de man känner. Men som sagt, ungdomar gör mycket saker som är riskabla, även utan att råka illa ut. Att leva och vara människa är en risk i sig. Med åldern tar vi människor i regel färre risker, när våra hjärnor har blivit fullt utvecklade.
Citera
2021-01-07, 12:01
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ja, men är det "osäkert" att gå på efterfest?

Ja om det är dubbelt så många våldtäktsblattar där som det är svenska kvinnor.

Citat:

Där kom det, IGEN.
Som om det betyder något i sammanhanget. Du måste vara sjuk på nåt sätt.
Citera
2021-01-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Och andra efterfester slutar i både våldtäkter och mord. Lex. Tommie Lindh

Ja och det skedde rent av i Tommies eget hem. I sitt eget hem bör man få känna sig säker och trygg. Och Tommie som var sjysst och lät gärningspersonen sova över... En eloge till Tommie förresten som stod upp för sin kvinnliga kamrat och sa "vi respekterar kvinnor här" till gärningspersonen, när gärningspersonen gjorde ovälkomna närmanden.

Flertalet efterfester slutar dock inte så. Jag vet minst två efterfester som har slutat i kärlekspar som fortsatt är gifta och har barn ihop.

I min ungdom hade jag en hel del efterfester och gick även på en hel del efterfester. Trevliga tillställningar. Vi gjorde aldrig varandra illa. Utan snackade vidare, spelade datorspel/tv-spel. Kanske drack lite the´. Och sov över hos varandra och snackade vidare på morgonen (kul med sällskap dagen efter) och gick och åt pizza ihop. Och vissa fann alltså sin livspartner på dessa efterfester.
Citera
2021-01-07, 12:10
Medlem
Citat:
Har du nämnt det förut? Har jag svarat på det? Vad svarade jag då, i så fall?

Du upprepar det i nästan varje inlägg som ett mantra.

Ja, eftersom fokus bör ligga där. Oavsett vad offret gjort innan våldtäkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in