Citat:
Ursprungligen postat av södrastation
dax för första pod köpet. har spelat elgitarr sen i sommras/höstas. står mellan pocket pod och pod2.0. vilken är bäst? vilken är mest lättanvänd? har 2.0 usb port så man kan koppla till datorn eller har bara pocket det?
som jag förståt det kan man koppla in pocketpod till datorn och göra egna presets. vad får man för "ratatr" i datorn? elelr är det samma effekter som är på själva poden(drive, effekt, delay, chan vol)?
En pocket pod är en POD 2.0 fast i slimmad förpackning. POD 2.0 börjar få några år på nacken och har således inte stöd för USB, däremot snackar den med datorn via MIDI istället.
Mest lättanvänd beror väl på vad man menar med det. POD 2.0 har ju fler och större rattar som man då enklare kan ratta in sitt ljud med. Pocket pod är ju lite för slimmad för att det ska vara bekvämt att ratta in sig på själva poden. Både pocketen och POD 2.0 kan man ju istället styra via datorn och eftersom det egentligen är samma produkter så ser det exakt likadant ut i programmet.
Du får alltså upp knappar i programmet som inte finns på själva pocket poden om det var så du menade. Man kan alltså styra fler saker med programmet än vad du kan göra med de fysiska rattarna. Det gäller även POD 2.0.
Så personligen tycker jag det verkar galet smidigt med en pocket pod som man kan bära med sig i fickan lite vart som helst. Problemet är bara att man då inte kan ratta in nya ljud i replokalen t ex om man inte har en dator i närheten. Så här va, jag tror att POD 2.0 är gjord för musiker som kanske inte är så datorvana utan hellre vill pilla med rattar som de känner igen. Pocket pod är helt enkelt en smidigare variant för de som är födda vid ett tangentbord.